gardeshban.ir

امروز برای شما یک دستور پخت عالی آوردیم به نام نان محلی ترکی ایشلی کوکه مغزدار.
کد خبر: ۴۳۰۱۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۰-1400 May 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
امروز برای شما یک دستور پخت عالی آوردیم به نام نان محلی ترکی ایشلی کوکه مغزدار.

*موادی که برای تهیه این نان محلی ترکی نیاز دارید:

آب ولرم   1/4 پیمانه

شکر   1 قاشق غذاخوری

خمیر مایه   1 قاشق غذاخوری

پودر زنجبیل   یک قاشق چایخوری

تخم مرغ   3 عدد

ماست   نصف پیمانه

شیر   نصف پبمانه

آرد   تقریبا 7 پیمانه

نمک   یک پنس

روغن مایع   نصف پیمانه

کره   نصف پیمانه

زعفران   مقدار کافی

زردچوبه   1/2 قاشق چایخوری

زرده تخم مرغ   1 عدد

خامه   مقدار کافی

کنجد   مقدار کافی

شکر   1 قاشق غذاخوری +50گرم

پودر قند   مقدار کافی

*طرز تهیه و دستور پخت نان محلی ترکی ایشلی کوکه مغزدار:

در این مطلب طرز تهیه یک نان خوشمزه ترکی را که بسیار برای افطار انتخاب مناسبی است برایتان می نویسم تا آن را در منزل درست کنید و میل کنید. این نان که نوعی نان شکم پر است نامش ایشلی کوکه بوده و متعلق به تبریز است و شامل مواد اولیه آب و پودر زنجبیل و ماست و آرد و روغن مایع و زعفران و زرده تخم مرغ و کنجد و پودر قند و خمیر مایه و تخم مرغ و شیر و نمک و کره و زردچوبه و خامه و شکر است و بسیار انتخاب مناسبی است.

*برای آماده سازی و پخت این نان محلی لازم است مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.با ما همراه باشید.

1-ابتدا و برای شروع کار خمیر مایه را عمل می آوریم و برای این منظور 1/4 پیمانه آب ولرم که دمای تقریبی آن بین 35 تا 40 درجه باشد و دست را نسوزاند را داخل یک ظرف می ریزیم و به آن 1 قاشق غذاخوری شکر اضافه می کنیم و آن را هم می زنیم و سپس 1 قاشق غذاخوری خمیر مایه را به مواد اضافه می کنیم و درب ظرف را می بندیم و ده دقیقه منتظر می شویم تا خمیر مایه عمل آمده و حجم مواد ما زیاد شود.

2-سپس داخل یک ظرف 3 عدد تخم مرغ هم دمای محیط را که از قبل از یخچال بیرون گذاشته بودیم را داخل یک ظرف می شکنیم و به آن 50 گرم شکر را اضافه می کنیم و آنها را خوب مخلوط می کنیم و سپس نصف پیمانه روغن مایع را اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم و سپس نصف پیمانه شیر و ماست را اضافه می کنیم و با مواد مخلوط می کنیم و در آخر نیز پودر زنجبیل را اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم.

3-سپس خمیر مایه عمل آمده را به مواد مرحله قبل اضافه می کنیم و سپس 6 پیمانه آرد و نمک را الک کرده و آن را کم کم در چند مرحله به مواد مرحله قبل اضافه می کنیم تا خمیر جمع شود. اگر خمیر چسبناک بود مقدار بیشتری آرد می ریزیم و خمیر را با دست خوب ورز می دهیم تا نرم و غیرچسبناک شود. سپس خمیر را داخل یک ظرف قرار می دهیم و روی آن را با نایلون می پوشانیم و به خمیر برای مدت یک ساعت و نیم داخل محیط آشپزخانه استراحت می دهیم تا حجم خمیر ما دو برابر شود.

4-تا فاصله ای که خمیر استراحت می کند مواد میانی را درست می کنیم و برای این منظور نصف پیمانه کره را داخل یک ظرف می ریزیم و مابقی آرد را داخل تابه می ریزیم و آرد و کره را مخلوط می کنیم و 3 قاشق غذاخوری پودر قند و مقدار کافی زعفران و نصف قاشق چایخوری زردچوبه به آن اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم. اکنون مواد میانی نان ما آماده است.

5-از خمیر نان بعد از استراحت و ورز مجدد چانه هایی اندازه نارنگی جدا می کنیم و کف دست آنها را گود می کنیم و از مواد میانی تهیه شده داخل خمیر می گذاریم و خمیر را می بندیم و روی آن را با طرح دلخواه کاتر می زنیم و روی خمیر را مجددا می پوشانیم تا برای 20 دقیقه خمیر استراحت کند.

6-سپس رومال نان را با کمک مخلوط زرده تخم مرغ و خامه درست می کنیم و با قلمو روی خمیر می مالیم و روی ان را کنجد می ریزیم و سپس کف سینی فر را کاغذ روغنی می گذاریم و نانها را با فاصله از هم کف سینی فر می چینیم و سینی را داخل فر از قبل گرم شده با حرارت 190 درجه سانتی گراد برای مدت 25 دقیقه قرار می دهیم تا نان بپزد و سپس گریل را نیز روشن می کنیم تا روی آن طلایی شود.

7-سپس وقتی نان پخت آن را از فر در می آوریم و همراه با صبحانه و یا سحری و یا در ایام افطاری با پنیر و کره و مربا و چای آن را می خوریم. نوش جان.

دقت داشته باشید که زمان آماده سازی این نان حدودا 100دقیقه و زمان پخت آن حدود 25 دقیقه است.

مواد برای 6 نفر و در وعده عصرانه مناسب است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار