gardeshban.ir

یک مقام مسئول گفت: با توجه به جاذبه های گردشگری که در کشور وجود دارد، می توان در بحث گردشگری سلامت اقدامات لازم را برای جذب گردشگر انجام داد.
کد خبر: ۴۴۳۹۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 09
گردشبان (gardeshban.ir) :

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، با بیان اینکه روز گذشته دیداری با ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور داشتیم، گفت: در این دیدار بر رونق گرفتن توریسم درمانی در کشور تاکید شد. با وجود منابع بسیار زیاد گردشگری و توریسم درمانی در کشور از جمله وجود مناطقی مانند سرعین باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

او بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اگرچه عنوانی فرهنگی دارد، اما به واقع وزارتخانه‌ای اقتصادی است و باید باور داشت که جزو دو سه وزارتخانه سودآور دولت می‌تواند باشد، بنابراین باید دولت  توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد تا تنها به درآمدهای نفتی کشور اتکا نکند و از این طریق ظرفیت درآمدهای غیر نفتی در این بخش افزایش یابد.

رفیعی با بیان اینکه باید در این حوزه زیرساخت‌ها در کشور فراهم شود، افزود: ما زیرساخت لازم برای این تعداد گردشگر را نداریم و شرایط پذیرش مهیا نیست؛ بنابراین باید در این حوزه اقدامات لازم جهت تامین زیرساخت فراهم شود، تا ما به عنوان بخش خصوصی گردشگری به تناسب آن زیرساخت، گردشگر به ایران بیاوریم، چرا که آماده کردن زیرساخت با بخش خصوصی نیست.

گردشگر تنها اروپایی ها نیستند

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه گردشگر ورودی فقط از اروپا نیست، اما در تمام این سال‌ها بیشترین تلاش و حضور ما برای جذب گردشگران اروپایی بوده است، افزود: بیش از ۵۰ درصد گردشگران ورودی به ایران از عراق هستند. در این دیدار سعی کردم زوایای واقعی سفر گردشگران عراقی به ایران،مشکلات و چالش‌هایی را که در این بازار وجود دارد، مطرح کنم.

او همچنین اظهار کرد: جمهوری آذربایجان، افغانستان، پاکستان، عمان و ترکیه از دیگر کشور‌هایی هستند که پس از عراق، بیشترین ورودی به ایران از طریق آن‌ها انجام می‌شود، درحالی که ما در بازاریابی گردشگری کمترین توجه را به این کشور‌ها داریم.

توریست های عربستانی را دوباره به ایران بازگردانیم

رفیعی چالش در تعاملات گردشگری با کشور‌های عربی از جمله عربستان، کویت و بحرین پس از تعرض به سفارت عربستان در تهران را از دیگر مباحث مطرح‌شده در این دیدار یادآور شد و گفت: در این دیدار ما پیگیر حل مشکل بازار این کشور بودیم و درخواست کردیم، تعاملات ما با این کشور‌ها زنده شود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اظهار کرد: پیش از ماجرای سفارت عربستان، تعداد گردشگران قابل توجهی از این کشور داشتیم، اما پس از آن اتفاق و محدود شدن تعداد سفر‌ها با توجه به ممنوعیت‌هایی که عربستان اعمال کرد، تعاملاتمان نه تنها با عربستان بلکه با دیگر کشور‌های عربی هم پیچیده شد. اگر چه تعداد گردشگران آن‌ها صفر نشد، اما هرگز به جایگاه قبل بازنگشتیم. گردشگرانی که از عربستان، کویت و بحرین به ایران سفر می‌کردند با توجه به سلیقه خاصی که در سفر داشتند، تعدادی از استان‌های کشور و شهر‌های زیارتی از جمله مشهد را پوشش می‌دادند.

خودروسازی‌ها هم وارد گردشگری شده‌اند

او مداخله دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی در امور گردشگری را موضوع دیگر این دیدار عنوان کرد و گفت: این مداخله‌ها برای گردشگری آزاردهنده شده است، از وزارت بهداشت تا سازمان نظام پزشکی، همه وارد گردشگری شده‌اند. وزارتخانه‌های ورزش، علوم، آموزش و پرورش همه به نوعی درگیر گردشگری هستند. صنایع خودروسازی، بانک‌ها و دیگر سازمان‌های دولتی برای خود هتل، مراکز اقامتی و آژانس دارند. با این همه مداخله تکلیف فعالان و مشاغل گردشگری چه می‌شود؟!

این مقام مسئول با بیان اینکه پیشنهاد برگزاری روز جهانی گردشگری توسط بخش خصوصی را نیز به ضرغامی دادم، اظهار کرد: گرامیداشت این روز پنجم مهرماه هر سال از سوی دولت برگزار می‌شود، از همه ارکان دولت دعوت می‌شود، اما ذی‌نفعان اصلی گردشگری در حاشیه هستند. نهایت دو سه نماینده از بخش خصوصی هم دعوت می‌شوند. پیشنهاد کردم این روز را بخش خصوصی برگزار کند که از این ایده استقبال شد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به تخصیص تسهیلات برای بخش گردشگری هم اشاره کرد و گفت: بانک‌ها باید وارد میدان شوند تا صنعت گردشگری روی پای خود بایستد. لازم است تکلیف ارز گردشگران ورودی و نقل و انتقال‌های ارزی فعالان گردشگری در مذاکره با بانک مرکزی نیز حل شود.

رفیعی بیان کرد: در بحث تسهیلات ما سعی کرده‌ایم، سفر کارت برای مسافران راه اندازی کنیم، تا از این طریق آژانس‌ها و دفاتر مسافرتی که در این مدت دچار آسیب و زیان‌های مالی بسیاری شدند، بخشی از مشکلاتشان رفع شود.

او همچنین واکسیناسیون فعالان گردشگری را نیز از ضرغامی پیگیری و اظهار کرد: صنعت گردشگری واقعا مظلوم واقع شده، با آنکه بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده، اما کمتر مورد حمایت و توجه قرار گرفته است؛ بنابراین درخواست کرده‌ایم واکسیناسیون مشاغل گردشگری را در اولویت قرار دهد و به فوریت پیگیری شود.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: دیدار روز گذشته  برای حوزه گردشگری کشور بسیار موثر بود و ما به آینده گردشگری کشور بسیار امیدوار هستیم.


باشگاه خبرنگاران


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار