gardeshban.ir

از شهرهای حمام اروپا گرفته تا صحرایی با قدیمی‌ترین مومیایی‌های جهان، از جمله میراث جدیدی هستند که به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند که این لیست جدید نشان می‌دهد بیش از 80 درصد از میراث در قاره‌های اروپا و آسیا قرار دارند.
کد خبر: ۴۴۴۳۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
به دلیل پاندمی ویروس کرونا، در سال 2020 میلادی نشست کمیته بررسی نامزدهای انتخابی میراث جهانی یونسکو برگزار نشد و به همین دلیل، این کمیته بررسی نامزدهای دو سال 2020 و 2021 میلادی را همزمان در ماه گذشته میلادی و به صورت آنلاین انجام داد.

این مرکز با استفاده از یک آزمایش 10 شاخه‌ای نزدیک به 40 مکان جغرافیایی و تاریخی را برای یافتن مکان‌هایی با «ارزش جهانی برجسته» در نظر گرفت. از این تعداد، 34 سایت جدید به لیست جهانی میراث یونسکو افزوده شد که بیش از 80 درصد آن‌ها در قاره‌های اروپا و آسیا واقع شده‌اند.
 
اروپا

تقریبا نیمی از میراث جهانی جدید یونسکو در اروپا هستند. در حالی که شهر باث از سال 1987 میلادی در فهرست میراث جهانی قرار داشت، تلاش برای به افزودن مجموعه فراملی از شهرهای بزرگ آبگرم اروپا به لیست فقط در سال 2012 آغاز شد.

در سال 2021 میلادی، 11 شهر در هفت کشور اروپایی به رسمیت شناخته شده‌اند که این شهرها شامل ویشی در فرانسه، بادن بادن در آلمان و اسپا در بلژیک می‌شوند. بر اساس گزارش یونسکو، این شهرها به فرهنگ آبگرم اروپایی که در اوایل قرن 18 ظهور کرد، ادای احترام می‌کنند و به موجب آن آب معدنی طبیعی برای مصارف عملی، درمانی و تفریحی استخراج می‌شود.

یکی دیگر از 16 سایت اروپایی که در این فهرست قرار گرفته است، ماتیلدنهوه درمشتات، مستعمره هنرمندان سابق در دارشتات آلمان است. این ملک در سال 1897 میلادی تاسیس شد و دارای 23 عنصر مانند برج عروسی، کلیسای ارتدوکس روسیه، باغ‌های مختلف و 13 خانه و استودیوی هنرمندان که برای هنرمندان و نمایشگاه‌ها ساخته شده، می‌باشند.

آسیا

بیش از یک سوم سایت‌های تازه تاسیس یونسکو در آسیا هستند. دو مکان در هند امسال در فهرست میراث جهانی قرار گرفت، یکی معبد کاکاتیا رودرشوارا بود. این مجموعه معبد که در ایالت جنوبی تلانگانا واقع شده است، در یک دوره 40 ساله در اوایل قرن 13 ساخته شده است. این معبد دارای دیوارها و ستون‌های پیچیده‌ای است و به دلیل آجرهایش که گفته می‌شود بسیار سبک هستند، معروف است و می‌توانند بر روی آب شناور شوند.

سریع به قرن بیستم بروید تا از مهندسی مدرن‌تری بهره ببرید، راه‌ آهن ترانس ایران. این قطار دریای خزر را در شمال شرقی ایران به خلیج فارس در جنوب غربی متصل می‌کند. این راه‌آهن زیبا از چهار ویژگی مختلف جغرافیایی رشته کوه‌ها، ارتفاعات، جنگل‌ها و دشت‌ها عبور می‌کند که در سال 1938 میلادی تکمیل شد.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار