gardeshban.ir

خورش سيب درختي يکي از غذاهاي سنتي و قديمي ايراني است که شايد امروزه خيلي مورد توجه کدبانوهاي ايراني نباشد.
کد خبر: ۴۴۷۱۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۰-1400 June 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
خورش سيب درختي يکي از غذاهاي سنتي و قديمي ايراني است که شايد امروزه خيلي مورد توجه کدبانوهاي ايراني نباشد. البته بايد بدانيد که اگر اين خورش را به روش سنتي درست کنيد، طعمي بي نظير و خوشمزه مثل خورش به آلو را تجربه خواهيد کرد.


 
مواد لازم براي ۴ نفر

گوشت خورشتي۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم
پياز۱ عدد درشت
سيب استخواني۳ عدد متوسط
لپه۱ پيمانه
رب گوجه فرنگي۲ قاشق غذاخوري
گرد ليمو عماني ۱ قاشق غذاخوري
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوري
آلو بخارا (اختياري) ۸ عدد
نمک و فلفل سياه به مقدار کافي
زردچوبه، روغن و داچين به مقدار کافي

طرز تهيه خورش سيب درختي 

مرحله اول

براي تهيه خورش خوشمزه سيب درختي ابتدا لپه را از چند ساعت قبل درون يک کاسه خيس مي کنيم تا نفخش برطرف شود، سپس آنرا آبکشي مي کنيم و درون يک قابلمه مناسب مي ريزيم. در ادامه قابلمه را روي حرارت متوسط قرار مي دهيم.

مرحله دوم

در اين مرحله ۱ قاشق غذاخوري روغن اضافه مي کنيم و لپه را چند دقيقه تفت مي دهيم تا کمي سرخ شود، سپس ۲ تا ۳ ليوان آب به قابلمه اضافه مي کنيم و درب قابلمه را مي گذاريم تا لپه به مدت حدودا يک ساعت بپزد.
 
مرحله سوم

در اين مرحله پياز را به صورت نگيني يا خلالي ريز خرد مي کنيم، سپس يک قابلمه مناسب روي حرارت قرار مي دهيم و ۲ تا ۳ قاشق غذاخوري روغن مايع به قابلمه اضافه مي کنيم. در ادامه پياز را به قابلمه اضافه مي کنيم.

مرحله چهارم

در اين مرحله پياز را چند دقيقه تفت مي دهيم تا سبک و شيشه اي شود، سپس مقداري زردچوبه اضافه مي کنيم و دو دقيقه ديگر تفت مي دهيم تا زردچوبه و پياز با هم يکدست شوند. حالا گوشت را به صورت قيمه اي خرد کرده و به قابلمه اضافه مي کنيم.

مرحله پنجم

حالا گوشت را هم به خوبي تفت مي دهيم، تا رنگش تغيير کند و کمي سرخ شود. در حين تفت دادن گوشت مقداري فلفل سياه هم اضافه مي کنيم. پس از اينکه رنگ گوشت تغيير کرد، ۳ تا ۴ پيمانه آب جوش به قابلمه اضافه مي کنيم.

مرحله ششم

پس از اينکه لپه پخت، آنرا آبکشي مي کنيم و کنار مي گذاريم. در ادامه رب گوجه فرنگي را به همراه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوري روغن در يک تابه کوچک تفت مي دهيم تا کاملا سرخ شود. زماني که گوشت پخت، لپه و رب گوجه فرنگي را اضافه مي کنيم.

مرحله هفتم

حالا به مدت ۴۵ دقيقه زمان مي دهيم تا مواد خورش با هم بپزند. در ادامه سيب ها را به صورت خلالي درشت خرد مي کنيم، سپس يک تابه مناسب روي حرارت قرار داده و کمي روغن اضافه مي کنيم. در ادامه سيب ها را به تابه اضافه مي کنيم.
 
مرحله هشتم

سيب ها را چند دقيقه تفت مي دهيم تا کمي سرخ شوند، سپس کنار مي گذاريم. توجه داشته باشيد که نوع سيب خيلي مهم است و حتما بايد از سيب هاي استخواني و با بافتي شبيه به بافت ميوه به استفاده شود.
 
مرحله نهم

زمان اضافه کردن سيب ها هم ۴۵ دقيقه قبل از سرو خورش است، اگر اين زمان طولاني تر شود، ممکن است سيب ها له شوند. زماني که بخواهيم سيب را اضافه کنيم آلو بخارا را هم از قبل ۲۰ دقيقه در آب سرد مي خيسانيم.
 
مرحله دهم

آلو بخارا هم به همراه سيب به خورش اضافه مي کنيم. اضافه کردن آلو بخارا اختياري است و در صورت تمايل مي توانيد آلو بخارا را از مواد لازم حذف کنيد. در پايان پخت دارچين را به همراه زعفران دم کرده، گرد ليمو عماني و مقداري نمک اضافه مي کنيم.
 
مرحله يازدهم

اجازه مي دهيم خورش ۱۰ تا ۱۵ دقيقه ديگر روي حرارت بماند و به خوبي جا بيفتد. در پايان خورش را درون ظرف مناسب مي کشيم و به همراه برنج آبکش يا کته سرو مي کنيم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار