gardeshban.ir

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی از تخریب ۳۳ هکتار از محوطه تاریخی تپه ریوی توسط کوره‌های آجرپزی خبر داد.
کد خبر: ۴۶۲۰۷
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰-1400 July 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
تخریب ۳۳ هکتار از محوطه تاریخی تپه ریوی توسط کوره‌های آجرپزی

مستوفیان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به این‌که ریوی یکی از محوطه های باستانی است که نهمین دور از فصل کاوش ها در این منطقه در حال انجام است، افزود: از سال ۵۸ مجوز ساخت کوره های آجرپزی در این منطقه باستانی داده شده است که فعالیت آن ها موجب تخریب بخشی از منطقه نیز شده است.

وی ادامه داد: اما با فعالیت این اداره کل طی ۱۰ سال گذشته در این منطقه، شرایط و ضوابطی برای فعالیت کوره ها اتخاذ شده است، به‌طوری‌که خاک برداری توسط این کوره ها در این منطقه با طور کامل ممنوع شده است و آن‌ها مواد اولیه مورد نیاز خود را از مکان ‌های دیگر تامین می‌کنند.

مستوفیان اظهارکرد: بخش‌های تخریب شده نیز فریز شده است و برنامه ‌ایی برای انجام کار در این قسمت‌ها وجود دارد.

وی با بیان این‌که فعالیت کوره‌ها نیز محدود شده است، گفت: مذاکراتی با سازمان صمت انجام شده است تا این کوره‌ها به خارج محوطه انتقال داده شوند و از آن‌جایی‌که قصد اجرای طرح گردشگری در این منطقه را داریم، این واحدها تغییر کاربری داده و فعالیت‌هایی همچون تولید کاشی سنتی و ... را در دستور کار خود قرار دهند.

محمدجواد مجعفری، سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی نیز گفت: حدود ۳۳ درصد از محوطه تاریخی ریوی به علت فعالیت کوره‌های آجرپزی تخریب شده است.

وی با اشاره به این‌که وسعت محوطه تاریخی ریوی در شهرستان مانه و سملقان به ۱۱۰ هکتار می رسد، افزود: این منطقه سه هزار و ۷۰۰ سال گذشته مورد توجه و محل استقرار در دشت سملقان بوده است.

وی ادامه داد: مهمترین دوره زندگی در این محوطه تاریخی به دوره هخامنشی تا دوره ساسانی یعنی یک هزار و ۷۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ سال گذشته می رسد.

جعفری با بیان این‌که محوطه تاریخی ریوی در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال ۱۳۵۶ مقدار مختصری میله‌گذاری و تعیین عرصه شد، اظهارکرد: قرار بر این بوده تا منطقه مورد محافظت قرار گیرد اما در دهه شصت دو کوره آجرپزی در دل محوطه تاریخی و یک کوره آجرپزی نیز در قسمت جنوبی محوطه مشغول بکار شده اند.

وی تصریح کرد: تاکنون با کمک باستان شناسان آلمانی هفت دوره کاوش در این منطقه انجام شده است و ۷۰۰تا ۸۰۰ فقره شی تاریخی از این محوطه کشف و ۱۲ اسکلت انسان نیز از دل خاک بیرون آمده است.

سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی گفت: قدیمی‌ترین بخش کشف شده در محوطه تاریخی ریوی، یک گورستان است که به سه هزار و ۷۰۰ سال گذشته و به عصر مفرغ باز می‌گردد.

وی تصرح کرد: یکی از سندهایی که در ارتباط با این محوطه تاریخی می توان ارائه داد، نوشته است و زمانی‌که بتوانیم نوشته هایی را از این محوطه کشف کنیم، آن وقت می توان گفت که نام این شهرچه بوده و حاکمان آن چه کسانی بوده است.

جعفری گفت: البته در هفتمین دوره کاوش گل‌مهره‌هایی کشف شده است.

وی در ارتباط با عوامل از بین برنده زندگی در این محوطه تاریخی نیز بیان کرد: تصور بر این است که عامل اصلی این امر انسانی یعنی حمله و تاخت‌وتازها بوده است.

سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی در ادامه افزود: به دنبال آن هستیم تا محوطه تاریخی ریوی تبدیل به سایت موزه گردشگری شود و طرح سایت پلن آن نیز در حال تهیه است.

وی با بیان این‌که باید کاربری این منطقه نیز به کاربری گردشگری تغییر یابد، گفت: در حال حاضر کاربری این منطقه کشاورزی و صنعتی است.

جعفری افزود: در حال حاضر کوره ها خاک برداری نمی کند و از سوی دیگر این محوطه دارای ۳۰ تا ۴۰ مالک کشاورزی است.

ایسنا نوشت، محوطه تاریخی ریوی در شهرستان مانه و سملقان در سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۲۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و یکی از مهم‌ترین استقرارهای تاریخی در شمال شرق کشور است که بقایای باستان‌شناسی از دوره‌های مفرغ، آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی را در خود جا داده است. کاوش‌های این محوطه تاریخی با همکاری باستان‌شناسان آلمانی در حال انجام است.
 

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار