gardeshban.ir

یک شعله عظیم خورشیدی باعث ایجاد یک درخشش سبز رنگ وهم‌آور در برخی از نقاط شمالی کره زمین شده است.
کد خبر: ۴۶۸۳۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰-1400 August 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
به نقل از لایو ساینس، یک شراره خورشیدی قدرتمند به نام X۱ از خورشید در روز پنجشنبه (۲۸ اکتبر) موجی از ذرات باردار را منتشر کرد که شب گذشته درست پیش از هالووین به زمین رسید. این شراره باعث ایجاد نوری در اتمسفر فوقانی زمین شد که دانشمندان آن را طوفان ژئومغناطیسی کلاس G۳ می‌نامند. این طوفان شفق‌های قطبی را ایجاد می‌کند که در عرض‌های جغرافیایی بسیار پایین‌تر از حد معمول نیز قابل مشاهده هستند. شفق‌های قطبی معمولا در اطراف قطب شمال دیده می‌شوند.

مرکز پیش بینی آب و هوای فضایی ایالات متحده روز جمعه در بیانیه‌ای نوشت: "تاثیرات ناشی از طوفان G۳ بر فناوری ما عموما جزئی است. با این حال، یک طوفان G۳ این پتانسیل را دارد که شفق قطبی بیشتری از حد معمول ایجاد کند و اگر عوامل دیگر کنار هم قرار گیرند، شفق قطبی ممکن است در شمال شرق و بر فراز ایالت واشنگتن دیده شود."

جان ودربی، عکاس ایسلندی با به اشتراک‌گذاری تصاویری از شفق‌های قطبی نوشت: "امشب، یک رویا به واقعیت تبدیل شد. از دیدن این نمایش باورنکردنی بسیار  شگفت زده هستم."

شفق‌های شمالی و معادل قطب جنوب آن یعنی نور‌های جنوبی، زمانی اتفاق می‌افتند که ذرات باردار از شراره‌های خورشید به ذرات موجود در جو فوقانی زمین برخورد کنند و باعث درخشش دیدنی شوند. این ذرات توسط میدان مغناطیسی سیاره ما به سمت قطب‌های زمین هدایت می‌شوند و به طور معمول آنها را می‌توان در عرض‌های جغرافیایی بالا نزدیک به قطب‌ها مشاهده کرد.

شفق قطبی که از برخورد شراره های خورشیدی تشکیل شد

شفق قطبی که از برخورد شراره های خورشیدی تشکیل شد

شفق قطبی که از برخورد شراره های خورشیدی تشکیل شد


باشگاه خبرنگاران


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار