gardeshban.ir

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان از پایان کار پژوهش‌های میدانی فصل ششم کاوش محوطه باستانی لیارسنگ‌بن املش که از اردیبهشت ماه آغاز شده بود، با کشف و بررسی ۲۵ گور با ۲۷ تدفین انسانی خبر داد.
کد خبر: ۴۷۰۶۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰-1400 August 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: در این فصل ، ۶ کارگاه مورد کاوش قرار گرفت که به طور کلی ۲۵ گور با ۲۷ تدفین انسانی، یافته‌های این فصل را شامل می‌شود و از مجموع قبور، ۹ گور چاله‌ای،یک گور خمره‌ای، ۱۵ گور دخمه ای مورد شناسایی قرار گرفت. 

 وی خاطرنشان کرد: پژوهش‌های گونه ‌شناختی صورت گرفته، به‌طور کلی نشانگر تعلق گورآوندهای مکشوفه به بازه‌ زمانی اواسط دوره اشکانی تا اواخر عصر ساسانی است. 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان این که کشف چندین گور به همراه جنگ افزارها  از جمله  شمشیر، خنجر ،نیزه و سرپیکان از مهمترین یافته‌های این فصل کاوش است، افزود: نکته  قابل توجه در این کاوش‌ها، احتمال تاثیر فرهنگ و هنر سکایی بر این منطقه است که از روی یافته‌هایی همچون تزئینات روی غلاف شمشیر دریافت می‌شود.

جهانی گفت: استحکام اسکلت‌های به دست آمده از این گورستان مطالعات انسان شناسی و ژنتیک باستان شناسی  را  امکان‌پذیر کرده  که به این منظور نمونه هایی از این بقایای انسانی برداشت شده است.

وی بیان کرد: این مجموعه باستانی طی سال‌های ۱۳۹۳، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نیز مورد کاوش و گمانه‌زنی قرار گرفته بود و ماحصل پژوهش‌های صورت گرفته بر روی گورآوندهای آن نشان دهنده ارتباطات این محوطه با سرزمین‌های دور و نزدیک از جمله اقوام ساکن در کرانه‌های شمالی دریای کاسپی همچون استپ‌های جنوب روسیه و یا ارمنستان امروزی  است. 

مجموعه باستانی لیارسنگ بن از توابع دهستان سمام بخش رانکوه شهرستان املش با محوطه‌ای بسیار گسترده به مساحت ۲۷ هکتار  شامل گورستان باستانی، محوطه استقرار، پناهگاه صخره‌ای و درختان قدیمی است.

ایرنا نوشت، مجموعه لیارسنگ بن در سال ۱۳۹۱ مورد شناسایی قرار گرفت؛ با توجه به ضرورت انجام مطالعات در این محوطه و پس از یک وقفه نسبتا طولانی برای اخذ مجوزهای لازم در تابستان ۱۳۹۳ هیاتی به سرپرستی ولی جهانی تشکیل و کاوش‌ها آغاز شد؛ نتیجه این کاوش‌ها منجربه کشف یک محوطه عظیم شد که سپس این کاوش‌ها در فواصل سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد و نتیجه این پژوهش‌ها در ۱۰ کارگاه و حدود ۳۱ گمانه آزمایشی، منجربه کشف آثار بسیار مهم و ارزشمندی از دوران اشکانی و ساسانی شد.
 


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار