gardeshban.ir

معماری ویکتوریا کمی متفاوت از سبک‌های دیگر مانند معماری آرت‌دکو یا معماری باروک تعریف می‌شود؛ این به سادگی به معماری دوران ویکتوریا یا در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا بر بریتانیای کبیر و ایرلند اشاره دارد که در این کشورها و بسیاری از نقاط دیگر جهان می‌توان آثار این سبک را یافت.
کد خبر: ۴۷۳۲۷
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰-1400 August 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
معماری ویکتوریایی نیز با زیبایی‌شناسی گرجی دارای ویژگی‌های مشترک است، زیرا این سبک‌ها نسبتا نزدیک به یکدیگر مد شدند و دوره ویکتوریا درست پس از گرجی آغاز شد.

با توجه به این واقعیت که معماری ویکتوریا یک دوره را به جای یک سبک خاص توصیف می‌کند، ویژگی‌ها بر اساس نوع ساختمان بسیار متفاوت است. در خانه‌های ویکتوریایی، ویژگی‌های رایج عبارتند از سقف‌های شیب‌دار، شیروانی‌ها، پوشش‌های آجری، برج‌ها و ایوان‌های پیچیده.

در این گزارش، چند نمونه از معماری ویکتوریایی را در مقیاس‌های مختلف و در سراسر جهان معرفی کرده و مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کاخ وست مینستر

کاخ وست مینستر شهر لندن که توسط معماران چارلز بری و آگوستوس پوگین ساخته شده، نمونه مهمی از معماری ویکتوریایی است که به سبک گوتیک نیز طراحی شده است. این خانه به عنوان مجلس پارلمان بریتانیا عمل می‌کند و یک نماد معماری مهم و قابل‌تشخیص در بریتانیا و جهان است. کاخ فعلی پس از آتش‌سوزی‌های متعدد که کاخ سلطنتی و اقامتگاه‌های سلطنتی قبلی را ویران کرد، ساخته شد.

تالار موسیقی رویال آلبرت

تالار موسیقی رویال آلبرت یکی از شناخته‌شده‌ترین ساختمان‌ها در بریتانیا است. این یک ساختمان مناسب برای این لیست است، زیرا توسط خود ملکه ویکتوریا در سال 1871 میلادی افتتاح شد. این سازه که در کنزینگتون جنوبی لندن واقع شده، یکی از اجزای اصلی معماری لندن و یکی از مهمترین نمونه‌های معماری در بریتانیا است.

این ساختمان به نام شاهزاده آلبرت همسر فقید ملکه ویکتوریا نامگذاری شد. این بنا به‌صورت بیضی در پلان طراحی شده و عمدتا از آجر قرمز فرهام با جزییات موزاییکی که در اطراف ساختمان قرار دارد، ساخته شده است.

خانه‌های نقاشی‌شده

از نظر فنی، همه خانه‌های نقاشی‌شده در سانفرانسیسکو و کالیفرنیا، نمونه‌هایی از معماری ویکتوریایی نیستند. گروه خانه‌ها شامل ساختمان‌هایی به سبک ویکتوریایی و ادواردیایی است. اما خانه‌های ویکتوریایی دقیقا چیست؟ این یک اصطلاح کلی است که مسکن ساخته‌شده توسط ملکه ویکتوریا را برای پاسخگویی به تقاضای مسکن در طول انقلاب صنعتی توصیف می‌کند. ویژگی‌های این سبک فراتر از بریتانیا گسترش یافت و با پذیرش در مناطق مختلف کمی تغییر کرد.

پایانه چاتراپاتی شیواجی

پایانه چاتراپاتی شیواجی یک نمونه عالی از معماری ویکتوریایی در خارج از بریتانیا و ایالات متحده امریکاست. این مجموعه در ابتدا ترمینال ویکتوریا نام داشت تا این‌که به افتخار پادشاه جنگجو شیواجی تغییر نام داد. این ایستگاه ترکیبی از چندین سبک، از جمله گوتیک ویکتوریایی عالی و معماری سنتی هند است. به طور خاص، عناصر معماری هندی را می‌توان در برجک‌ها، کنده‌کاری‌های چوبی، آهن‌کاری، طاق‌های نوک تیز و سایر جزییات پیچیده در سراسر پروژه یافت.
 
خانه نخل باغ‌های کیو

این گلخانه کلاسیک به دلیل نگهداری از گیاهان گرمسیری مانند نخل، خانه نخل نامگذاری شده است. خانه نخل باغ‌های کیو که توسط ریچارد ترنر و به دنبال طرح‌های دسیموس برتون ساخته شد، به عنوان نمادی از ثروت در بریتانیای دوره ویکتوریا است. این خانه دارای آهن فرفورژه است که در ظرفیت ساختاری با پانل‌های شیشه‌ای عظیم استفاده می‌شود.

طراحی گلخانه شبیه به بدنه واژگون یک کشتی بوده و به این دلیل است که طراحان پالم هاوس از منطق پشت کشتی‌سازی برای نوع ساختمان جدید ابتکاری استفاده کردند.
 


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار