gardeshban.ir

دایناسوری گوشتخوار اما فاقد دندان، ذوق محققان را برانگیخت و توجه کاربران را به خود جلب کرد.
کد خبر: ۴۷۶۱۴
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰-1400 August 29
گردشبان (gardeshban.ir) :

موزه ملی ریودوژانیرو، در برزیل از کشف یک گونه جدید دایناسور "بسیار کمیاب" به نام "تروپود بی دندان" خبر داد. دایناسور‌هایی که ۷۰ تا ۸۰ میلیون سال پیش در جنوب برزیل زندگی می‌کردند. محققان این دایناسور کوچک، به نام "Pertasaura leopoldinai" را که طول و عرض آن ۱ متر و ۸۰ سانتی متر است، به کمک گروهی از فسیل‌هایی که  جنوب برزیل پیدا شد، شناسایی کردند.

تروپود‌ها دایناسور‌هایی دو پا، گوشتخوار و گیاهخوار هستند که دندان هم دارند. اما موزه ملی برزیل می گوید این گونه جدید دایناسور بر خلاف گونه‌های دیگر در برزیل، منقار دارد و فاقد دندان است. این مطالعه با همکاری مرکز دیرینه شناسی Contestado در جنوب برزیل انجام شد.

مدیر موزه ملی برزیل، در یک کنفرانس خبری گفت: "ما جمجمه، فک، ستون فقرات، لگن و بقایای اندام‌های جلویی و عقبی از این دایناسور داریم که این گونه به یکی از کامل‌ترین دایناسور‌های دوره کرتاسه‌ای تبدیل می‌‍شود". دانشمندان بر این باورند که دندان نداشتن این گونه "یک شگفتی بی‌نظیر" است که سوالاتی راجب رژیم غذایی این گونه به وجود آورد.

یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: شاید او نسبت به دایناسور‌های دیگر متفاوت غذا می‌خورد، اما دندان نداشتن او به این معنی نیست که او نمی‌توانست گوشت بخورد".نام این دایناسور به افتخار امپراطور ماریا لئوپولدینای، که علاقه‌مند به حمایت مالی از مطالعات علوم طبیعی بود، "Pertasaura Leopoldinae" نامگذاری شد.


باشگاه خبرنگاران


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار