gardeshban.ir

محله "همت آباد" اصفهان یکی از محله‌های درحال تغییر در جنوب شرقی شهر اصفهان و در منطقه ۶ شهرداری است. منطقه ۶ شهرداری، با مساحت ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار، از شمال به زاینده رود(حدفاصل سی‌ و سه پل تا پل بزرگمهر)، از جنوب به پل اشکاوند در میسر ریل راه آهن، از شرق به پل بزرگمهر تا پل اشکاوند(در مسیر روخانه) و از غرب به پل راه آهن در مسیر بزرگراه شهید دستجردی تا سی و سه پل محدود می‌شود.
کد خبر: ۴۷۸۳۲
تاریخ انتشار : جمعه ۰۵ آذر ۱۴۰۰-1400 September 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
اولین ساکنین محله همت آباد در سال ۱۳۴۵ با مهاجرت از شهرستان‌های اطراف در این منطقه ساکن شدند، بعد از آن در زمان جنگ مهاجرت مردم شهرستان‌های اصفهان و شهرهای جنوبی کشور به این محله ادامه پیدا کرد. در زمان این مهاجرت‌ها، این محله بدلیل ارزانی زمین‌هایش به "مفت آباد" مشهور شد و این محله با بافتی نامناسب، گذربندی‌های باریک و متراژ کم خانه‌ها شکل گرفت.
براساس مطالعات و تحقیقات میدانی به عمل آمده، بالغ بر ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهری اصفهان، در زمره بافت‌های فرسوده و ناکارآمد قرار دارند، این میزان بیش از 15 درصد کل بافت‌های فرسوده کشور است، از این مساحت، ۶۳ هکتار از بافت فرسوده شهر در منطقه ۶  قرار دارد و بیشترین متراژ از این بافت ناکارآمد که حدود ۶۵ درصد است، در محله همت آباد است. از کل این بافت ۶۱ درصد مسکونی، ۲۹ درصد شبکه معابر، ۱.۸ درصد آموزشی و ۴ درصد تجاری است.
محله همت آباد در سال ۱۳۸۵ توسط بزرگراه شهید همت در امتداد بزرگراه آقابابایی که یکی از معابر اصلی شمال به جنوب در اصفهان است، به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شد و تغییرات در محله همت آباد از آن زمان آغاز شد. تغییرات در محله همت آباد به صورت صد درصدی اتفاق می‌افتد، به طوریکه تمام ساختمان‌ها تخریب می‌شود و بافتی جدید شکل خواهد گرفت.
درحال حاضر پروژه بازآفرینی شهری با مشارکت ۷۰ درصدی مردم آغاز شده است، تاکنون تجمیع ۲۳ واحد مسکونی نامرغوب و تبدیل به ۷۲ واحد مسکونی انجام شده که البته با تاخیر ۳ ساله هنوز به صاحبان آن‌ها تحویل داده نشده است.

بسیاری از ساکنین محله «همت آباد» اصفهان بالغ بر 20 سال است که در این محله زندگی می کنند، اکثر مردم این محله یکدیگر  را می‌شناسند.
ورودی خیابان «شهید خلیلی» غربی در ضلع غربی اتوبان شهید همت و محله «همت آباد» اصفهان قرار دارد.

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار