gardeshban.ir

باستان‌شناسان مراکشی در مراکش در ماه نوامبر سال جاری میلادی، از قدیمی‌ترین جواهرات جهان با صدف‌های سوراخ‌دار که قدمتی معادل 150 هزار سال دارند، رونمایی کردند.
کد خبر: ۴۸۰۱۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰-1400 September 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
این صدف‌ها که گمان می‌رود به شکل گردنبند و دستبند ساخته شده‌اند، در غار بیزمون در نزدیکی استراحتگاه ساحلی Essaouira مراکش کشف شدند.

محقق عبدالجلیل بوزوگر در خصوص این کشف جدید می‌گوید: قدمت این جواهرات بین 142 تا 150 هزار سال است که چنین کشفی پیامدهای بزرگ و گسترده‌ای برای تاریخ بشریت دارد. این‌ها اشیا نمادین هستند و نمادها، بر خلاف ابزار، تنها از طریق زبان قابل انتقال خواهند بود. بنابراین این سئوال را به وجود می‌آید که آیا این کشف به معنای وجود زبانی است که برای برقراری ارتباط بین این گروه‌ها یا با اعضای گروه‌های دیگر استفاده می‌شود؟

بوزوگر در یک کنفرانس مطبوعاتی که توسط وزارت فرهنگ سازماندهی شد، گفت: زیورآلات مشابهی در سراسر خاورمیانه و آفریقا پیدا شده است که قدمت آن‌ها بین 35000 تا 135000 سال است. افراد در گذشته دور با وجود بسیاری از انواع دیگر، صدف‌های دریایی را جستجو کردند. این نشان می‌دهد که آن‌ها چیزی را به اشتراک گذاشته‌اند؛ شاید حتی یک زبان در این دوره وجود داشته باشد.

او همچنین خاطر نشان کرد: این اشیا مسافت‌های بسیار زیادی را طی می‌کردند. مراکش محل برخی از قدیمی‌ترین بقایای انسان‌های خردمند کشف شده تا به امروز بوده است؛ پنج فرد که حدود 315 هزار سال پیش مرده‌اند و در سال 2017 میلادی کشف شدند.

تیم محقق عبدالجلیل بوزوگار شامل محققانی از موسسه ملی باستان‌شناسی و میراث فرهنگی مراکش (INSAP) و همچنین دانشگاه آریزونا در ایالات متحده امریکا و موسسه تحقیقاتی LAMPEA فرانسه بود.

این کشف پس از آن صورت گرفت که باستان‌شناسان در مراکش در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، ابزارهای لباس‌سازی را که از استخوان ساخته شده بودند، شناسایی کردند که قدمت آن به 120 هزار سال قبل می‌رسد، در واقع می‌توان گفت قدیمی‌ترین ابزاری که تا کنون کشف شده است.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار