gardeshban.ir

سفر پس از دوره‌ای طولانی محدودیت و درگیری با بیماری می‌تواند لذتی وصف ناشدنی به همراه داشته باشد. به همین دلیل انتخاب هوشمندانه مقصد پس از مدت‌ها خانه‌نشینی لذت سفر را دوچندان کرده و تجربه‌های متفاوت‌تری را برای مسافران به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۵۰۵۸۵
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از مقاصدی که برای سفر پس از مدت‌ها می‌تواند گزینه خوبی باشد شهر «جیپور» در هندوستان است که تا قبل از کرونا هر سال تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌کرده است. این شهر نشانی از سنت و فرهنگ هند بوده و به شهر صورتی معروف است. علت این نام‌گذاری‌ها ساختمان‌های صورتی‌رنگ، کاخ‌ها و قلعه‌های مجلل، باغ‌های سرسبز، معابد متنوع و بازارهای سنتی و رنگارنگ است.

گفته می‌شود «جای سینگ»، حاکم آمر جیپور را با استفاده از معماری سنتی هندی و اصول شهرسازی مدرن در سال ۱۷۲۷ میلادی ساخته و در ادامه آن را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرده است. از نکاتی که باید به آن اشاره کرد مشارکت «وییدادار باهارچاریا»، معمار و کاهن هندو، در ساخت این شهر بوده است. جیپور بر اساس یک ماندالای ۹ قسمتی معروف به «پیتاپادا» طراحی شده است. ۲ بلوک از شهر به کاخ‌ها و ساختمان‌های دولتی و هفت بلوک دیگر به عموم مردم اختصاص داشته است.

از مکان‌های معروف و مشهور این شهر که برای گرشگران و علاقه‌مندان جذابیت خواهد داشت، می‌توان به «قصر شهر»، «قلعه امبر»، «رصدخانه جانتار مانتار»، «موزه البرت هال»، «قلعه جاگار» و... اشاره کرد.

قصر شهر مجموعه‌ای کاخ‌ها را شامل می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های جیپور است. کاخ‌های این مجموعه با استفاده از معماری هندی، مغولی و اروپایی ساخته شده و دارای بخش‌های مختلفی است که چاندرا محل و مبراک محل از مهم‌ترین آن‌هاست. در این مجموعه بخش‌هایی چون قصر ماهارانی، موزه اسلحه‌خانه، گالری‌های هنری و... وجود دارد که بازدید از آن برای علاقه‌مندان می‌تواند تجربه‌ای لذابخش را به همراه داشته باشد.
چاندرا محل کاخ اصلی این مجموعه است که در گذشته محل زندگی خانواده سلطنتی بوده است. مبارک محل از دیگر بخش‌های مهم این مجموعه است که به دستور مهاراجه مادهو سینگ دوم ساخته شده و محلی برای پذیرایی از میهمانان خاص خاندان سلطنتی بوده است. معماری این کاخ به سبک اسلامی، راجپوت و اروپایی و ساختار آن به صورت چندقوسی است.

یکی دیگر از کاخ‌های باشکوه این شهر قلعه امبر است. این قلعه در ۱۱ کیلومتری جیپور و در منطقه آمبر واقع شده است. این بنا دارای ستون‌هایی با تزیینات خاص، نقاشی‌های دیواری، مشبک‌کاری و... است. در ساخت این بنا از سنگ مرمر و ماسه قرمز استفاده شده و از تفریحاتی چون فیل‌سواری و آش‌بازی برای جذب گردشگران به این محل استفاده می‌شود.
هوا محل یکی از کاخ‌های جیپور است که از معماری منحصر به‌ فردی برخوردار است. این کاخ به کاخ بادها معروف است. دارای پنج طبقه و ۹۵۳ پنجره کوچک است. ارتفاع آن ۱۵ متر است که با الهام از تاج کریشنا، خدای هندی، ساخته شده است. در این بنا از شن و ماسه سرخ و صورتی استفاده شده که باعث ایجاد نمایی زیبا و دلنشین شده است.

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار