gardeshban.ir

یافتن گنج دفن شده یک رویای رایج دوران کودکی است و برخی از افراد در بزرگسالی به این رویا ادامه می‌دهند و اغلب به دنبال حرفه ای در باستان شناسی هستند. اگرچه نادر است، اما مواردی نیز وجود دارد که در آن فلزیاب‌های آماتور اکتشافاتی را انجام می‌دهند که منجر به جهش‌های بزرگ در دانش می‌شود، زیرا آن‌ها بیشتر توسط متخصصان حفاری و مطالعه می‌شوند.
کد خبر: ۵۰۶۷۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف اخیر در مزرعه کشاورزی در دوون انگلستان، هم برای آماتور، کاشف ناشناس و هم برای مورخان قرون وسطایی هیجان‌انگیز بوده است. این کشف باورنکردنی یک سکه طلا است که توسط پادشاه هنری سوم ضرب شده و مربوط به قرن سیزدهم است.

این کاشف که نامش فاش نشده است، اخیرا پس از سال‌ها تعلیق، جستجوی فلزیاب خود را آغاز کرده بود. او یافته خود را در فیس‌بوک منتشر کرد، اما هنوز اهمیت تاریخی چشمگیر آن را درک نکرد. یک محقق سکه‌شناسی به نام ادموند به صورت آنلاین متوجه سکه شد و به یابنده اهمیت واقعی آن را گوشزد کرد.

سکه طلایی مهر شده که در حدود سال 1257 ضرب شده، هنری سوم پادشاه انگلستان را نشان می‌دهد که با عصا و گوی بر تختی نشسته است. این یکی از نخستین نمونه‌های ضرب سکه‌های طلای انگلیسی و یکی از تنها هشت نمونه شناخته‌شده از دوران سلطنت است.

هنری سوم پادشاه انگلستان یکی از اعضای خاندان پلانتاژنت بود، خانواده‌ای از فرمانروایان از تبار اشراف فرانسوی که در نهایت به تاج و تخت انگلیس رسیدند. هنری سوم 56 سال سلطنت کرد؛ در این دوره او قدرت سلطنتی را تقویت و متمرکز کرد و در خارج از کشور نیز به جنگ پرداخت.

به گفته ادموند، در دوران حکومت شاه در قرن سیزدهم، ضرب سکه از نقره به طلا تغییر می‌کرد. سرزمین‌های خاورمیانه عمدتا دارای سکه‌های طلا بودند، در حالیکه انگلستان و بقیه اروپا از نقره استفاده می‌کردند.

از زمان فتح نورمن‌ها در انگلستان سکه‌های طلا ضرب نشده بود. گمان می‌رود که هنری سوم در سال 1257 با بازیافت سکه‌های بیزانسی و دینارهای طلای اسلامی از خزانه خود دوباره این فلز را معرفی کرد. علامت‌گذاری روی سکه نشان‌دهنده دست ویلم فیتز اوتو از گلاستر، طلاساز پادشاه است. گل و صلیب روی سکه را تزئین می‌کند. فراتر از زیبایی درخشان آن، وضعیت عالی و کمیاب بودن سکه آن را قابل‌توجه کرده است.

نکته جالب توجه اینجاست که گنج یافت‌شده در بریتانیا تابع قانون گنج سال 1996 است. اما از آنجایی که سکه یک یافته تک آیتمی بوده، متعلق به یابنده است. او آن را از طریق Spink & Son به حراج گذاشته است، جایی که به قیمت 540 هزار پوند فروخته شد. در همین حال، یادگاری که به‌خوبی حفظ شده است، دانش سکه‌شناسی قرون وسطی را ارتقا داده است.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار