gardeshban.ir

بابلسر یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران، در شمال ایران، بین دریای مازندران و رشته کوه البرز قرار دارد.
کد خبر: ۵۰۸۳۹
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
بابلسر یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران، در شمال ایران، بین دریای مازندران و رشته کوه البرز قرار دارد. این شهر مرکز شهرستان بابلسر است. بابلسر شهری ساحلی با آب و هوایی عالی است که باعث محبوبیت بسیار زیاد آن شده است.

یکی از دلایل جذابیت شهرستان بابلسر عبور رودخانه بابلرود از میان شهر است. بابلرود یا رود بابل یا باوُل رود (Babol Roud) یکی از رودهای پر آب شمال ایران است که در استان مازندران قرار دارد. این رود از کوه‌های البرز سرچشمه گرفته و پس از گذر از شهرستان‌های بابل و بابلسر به دریای مازندران می‌ریزد.

رودخانه بابلرود در بابلسر به علت داشتن شرایط طبیعی و تفریحگاه ها، اقامتگاه ها و اماکن پذیرائی برای برنامه ریزی ساخت اسکله های تفریحی برای قایقهای تندرو مساعد است. این رودخانه همچنین برای ورزشهای آبی نظیر اسکی روی آب و قایقرانی در کلاسهای گوناگون نیز مناسب می باشد.

وجود دو پل زیبای تاریخی سبب زیبایی بیشتر شهر بابلسر شده است. بستان های پیرامون رود و اسکله های قایق ها در دو سوی آن در روزهای تعطیل سال باعث جذب میلیونها گردشگر به این شهر زیبا می گردد.

هم اکنون در شهرهای بابل و بابلسر در حاشیه این رود، جاده ساحل، پارک ساحلی با امکانات تفریحی و ورزشی نظیر کافی شاپ، محوطه بازی کودکان، زمین فوتبال، محوطه چمن، امکانات قایق رانی ، سرویس‌های بهداشتی و … فراهم شده‌ است.

سدهای احداث شده بر روی رودخانه

به علت بالا بودن دبی آب این رود، بر روی آن سدهایی احداث شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سد البرز (سد آیت‌الله صالحی) در بخش لفور واقع در شهرستان سوادکوه شمالی اشاره کرد که بزرگترین سد خاکی کشور است. این سد ۸۳۸ متر طول، ۷۸ متر ارتفاع و با حجم ذخیره ۱۵۰ میلیون مترمکعب، بر روی رود لفور در سال ۱۳۷۸ به بهره‌برداری رسید. این سد خاکی در منطقه‌ای واقع شده‌است که به لحاظ تاریخی دارای اهمیت زیادی است. از جمله ماهیان معروف سد لفور می‌توان به زردپر، سرخ باله و سفید رودخانه‌ای اشاره نمود.

یکی دیگر از سدهای معروف که بر وری بابلرود بسته شده سد خاکی سنبل رود در سوادکوه است. این سد در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان بابل قرار گرفته است و 33 متر ارتفاع دارد. سد و دریاچه سنبل‌رود و پیرامون آن یکی از ۵۰ منطقه گردشگری زیبای استان مازندران به‌شمار می‌آید.











مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار