gardeshban.ir

طرح «سفر کارت» در شرایط کرونا و با هدف بهبود صنعت گردشگری و صنایع دستی کلید خورد تا علاوه بر حمایت از مشاغل آسیب دیده در کرونا، به رونق حوزه سفر و گردشگری هم کمکی کرده باشد اما پس از مدتی این طرح از مرحله اجراخارج شد.
کد خبر: ۵۰۹۸۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 27
گردشبان (gardeshban.ir) :



هشتم مهرماه سال 99 بود که علی‌اصغر مونسان وزیر وقت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با هدف رونق سفر، ایجاد محرک حوزه گردشگری و کمک به فروش صنایع‌دستی با یکی از بانک‌ها تفاهم‌نامه‌ای در حوزه سفر کارت امضا کرد.

بر اساس این تفاهمنامه، قرار بر این شد تا «سفر کارت» به مبلغ ۲۰ میلیون تومان با نرخ ۴ درصد، تنفس یک ماهه و پرداخت ۱۸ ماهه به هر فرد متقاضی سفر اعطا شود تا افراد بتوانند برای خرید تور از دفاتر خدمات مسافرتی مجاز، اقامت در مراکز اقامتی رسمی و تحت نظارت میراث‌فرهنگی و مراکز رسمی فروش صنایع‌دستی، از این سفر کارت که مهلت اعتبار آن ۵ ماهه بود، استفاده کنند.



طرحی که نیامده زمین خورد 

در واقع این طرح در شرایط کرونا و با هدف بهبود صنعت گردشگری و صنایع دستی کلید خورد تا علاوه بر حمایت از مشاغل آسیب دیده در کرونا، به رونق حوزه سفر و گردشگری هم کمکی کرده باشد اما پس از مدتی این طرح از مرحله اجراخارج شد.

البته سفر کارت از همان ابتدا هم با واکنش‌های منفی و انتقادهای مختلفی رو به رو شده بود، چرا که خیلی‌ها آن را طرح معیوب و شکست خورده دوران احمدی نژاد می دانستند.

شکست طرح سفر کارت در زمان احمدی نژاد

چون 14 سال پیش هم طرحی مشابه کلید خورد که قرار بود با ارائه تسهیلات ارزان قیمت، زیرساختی را برای سفر آسان در میان حقوق بگیران دولتی و غیر دولتی فراهم کند اما پس از 4 سال به دلیل وقوع برخی تخلفات و بدعهدهایی که در شارژ این کارت ها از سوی دستگاه های دولتی گزارش شده بود این طرح را با شکست مواجه کرد.



اما حالا برای اطلاع از آخرین وضعیت سفرکارت‌هایی که تفاهم نامه آن در دوره وزارت مونسان به امضا رسیده به سراغ هادی سجادی راد، مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران رفتیم.

کرونا اجرای سفرکارت را به تعویق انداخت

وی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری خبرگزاری فارس درباره سرنوشت اجرای سفرکارت‌ اظهار کرد: ما سفرکارت‌ها را وارد فاز اجرایی نکردیم چون از زمان انعقاد تفاهم نامه، به صورت پیاپی با موج های بعدی کرونا مواجه شدیم که تا همین حلا هم ادامه دارد.

سجادی راد تصریح کرد: نگرانی ما این بود که توزیع سفرکارت ها این شائبه را به وجود بیاورد که شیوع گسترده کرونا و ایجاد موج‌های بعدی به دلیل تشویق مردم به سفر بوده است،‌ به همین جهت و در راستای صیانت از این طرح با همکاری ستاد اجرایی سفرکارت در بانک ملت و وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرای سفر کارت را به تعویق انداختیم.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم تا در گسترش کرونا صنعت گردشگری مقصر شناخته نشود، افزود: درحال حاضر از لحاظ اجرایی هیچ مشکلی برای توزیع سفرکارت وجود ندارد.

 منتظر تایید ستاد کرونا برای اجرای طرح سفرکارت هستیم 

مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران با بیان اینکه کارت‌ها یک سال است که چاپ شده‌اند، گفت: برنامه ریزی ما برای شروع 20 هزار میلیارد برای یک میلیون کارت بود که در حال حاضر 100 هزار کارت به چاپ رسیده است.



وی ادامه داد: اما از ابتدای سال 1400 با توجه به افزایش قیمت و تورم در جامعه، بانک ملت مصوبه جدیدی را اخذ کرد تا این رقم به 30 هزار میلیارد ارتقا پیدا کند و  هر کارت تا سقف 30 میلیون افزایش اعتبار داشته باشد،‌ در همین راستا هم 13 وزارتخانه  و چند صد سازمان، نهاد و اداره دولتی و خصوصی تفاهمنامه‌شان را به امضا رساندند.

سجادی راد با تأکید بر اینکه تمامی زیرساخت ها برای اجرای سفرکارت فراهم است، گفت: ما فقط منتظر تایید ستاد کرونا برای اجرای طرح سفرکارت هستیم و امیدواریم شرایط کرونا به ما اجازه اجرای این طرح را بدهد.

وی افزود: البته ما در ایام کرونا از ظرفیت موجود برای اجرای آزمایشی طرح استفاده کردیم و صرفاً برای خرید صنایع دستی آن را در برخی نقاط فعال کردیم، چون هنرمندان صنایع دستی آسیب زیادی را از کرونا دیده بودند،‌ خوشبختانه اجرای آزمایشی طرح هم هیچ گونه مشکلی نداشت.

افزایش اعتبار سفر کارت تا 100 میلیون تومان

وی در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ در نظر گرفته شده با توجه به افزایش قیمت‌ها کافی است یا نه؟گفت: با توجه به استمرار فرآیند تورمی در جامعه و اینکه ممکن است مبلغ 30 میلیون تومان به خصوص برای خانواده‌های پر جمعیت کفایت نکند، مذاکراتی با بانک ملت صورت گرفته تا چند سقف اعتباری دیگر راهم در نظر بگیریم و کارت ها را با مبالغ 30، 50 و100 میلیون تومان در اختیار مردم قرار دهیم. 

مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران در پایان گفت: تمامی زیرساخت‌ها برای اجرای سفر کارت آماده است و همه چیز به موافقت ستاد ملی کرونا و هماهنگی وزارت بهداشت با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بستگی دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار