gardeshban.ir

در حین کاوش در شهر باستانی ژرمانیسیا در استان جنوبی قهرمان‌ماراش ترکیه، موزاییکی که در آن جشنی در فضای باز با سه زن در حال رقصیدن، نمایش داده شده، کشف شده است؛ این در حالی است که اعتقاد بر این است، قدمت این موزاییک به یک هزار و 500 سال می‌رسد.
کد خبر: ۵۱۰۰۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
سفیناز آچیپیام، مدیر موزه قهرمان‌ماراش و رییس گروه کاوش‌های باستانی نیز با بیان این‌که موزاییک باشکوهی پیدا کرده‌اند، گفت: ما فکر می‌کنیم که این موزاییک احتمالا قبل از شکار یک ضیافت در فضای باز بوده است. لازم به ذکر است که هفتمین سال کاوش‌های باستان‌شناسی در ژرمنیسیا واقع در محله باغلارباشی شهر به پایان رسید. در حین کاوش‌ها، بقایای سازه‌های معماری و حمام یک هزار و 500 ساله و همچنین موزاییکی به وسعت 50 متر مربع یافت شده است.

آجیپیام گفت: در محدوده شهر باستانی ژرمانیسیا، بقایای باستان‌شناسی تاکنون در 35 منطقه مختلف شناسایی شده است. در حین کاوش‌ها، موزاییکی به مساحت 50 متر مربع که ادامه موزاییک قبلی است که کشف کردیم، پیدا شد. برخی از سازه‌های معماری و بقایای حمام در همین منطقه یافت شد. این موزاییک واقعا با شکوه است و ما فکر می‌کنیم که یک ضیافت در فضای باز را به تصویر می‌کشد. ما در حفاری‌های خود در سال 2015 میلادی یک موزاییک متشکل از دو پانل را کشف کردیم که صحنه‌های شکار روی این موزاییک وجود داشت.

وی ادامه داد:  تابلویی که در حفاری‌های سال 2021 میلادی پیدا کردیم، در واقع ادامه این موزاییک مربوط به سال 2015 میلادی است. در تصویر این موزاییک، دو زوج در مرکز نشسته‌اند و سه زن با موسیقی می‌رقصند. دو چهره مرد نیز در حال ارائه خدمات هستند و همچنین شکل یک پسر بچه پابرهنه در حال بالا رفتن از درخت انجیر نیز در آن دیده می‌شود.

آچیپیام با بیان اینکه کاوش‌ها در منطقه‌ای که موزاییک در آن قرار دارد ادامه خواهد داشت، گفت: در کل منطقه حفاری انجام نشده است، در نظر داریم در سال 2022 میلادی کاوش‌ها را در همان منطقه ادامه دهیم. ما در پایان سال 2022 میلادی، برنامه‌ریزی برای افتتاح محوطه محل کاوش با مجوز اداره کل میراث فرهنگی و موزه ها خواهیم داشت.

در بررسی موزاییک‌های کف که در حفاری غیرقانونی خانه‌ای در منطقه باغلارباشی در سال 2007 میلادی کشف شد، مشخص شد که موزاییک‌ها متعلق به شهر باستانی ژرمانیسیا است که در قرن اول پس از میلاد تاسیس شده است. در واقع، وجود این شهر باستانی سال‌ها شناخته شده بود، اما آثار آن تا سال 2007 میلادی کشف نشده بود که همچنان هم این کشفیات ادامه دارند.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار