gardeshban.ir

رشته ختایی یکی از شیرینی های سنتی تبریز و آذربایجان است. ورقه های رشته ختایی به دو شکل تر و خشک به فروش می رسد که با توجه به نیازتان میتوانید آن ها را خریداری نمایید.
کد خبر: ۵۱۱۸۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۰-1400 December 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
رشته ختایی یکی از شیرینی های سنتی تبریز و آذربایجان است. ورقه های رشته ختایی به دو شکل تر و خشک به فروش می رسد که با توجه به نیازتان میتوانید آن ها را خریداری نمایید. 



رشته ختایی یکی از دسرهای ترد و خوشمزه آذربایجان است که در ماه رمضان تهیه می شود و بسیارمحبوب و پرطرفدار است. رشته ختایی را می توانید به صورت ورقه های مشبک از بازارهای سرپوشیده تبریز خریداری نمایید. رشته ختایی را اگر خشک بخرید در دمای معمولی ماندگاری دارد ولی رشته ختایی خیس را حتما برای نگهداری طولانی مدت باید فریز کنید.

استفاده از ادویه جات در این شیرینی سنتی کاملا ذائقه ای است ولی بهتر است از دارچین زیاد در ترکیب مواد استفاده نکنید تا مواد  میانی سیاه رنگ و تلخ نشوند. 

از پودر گل محمدی دانه درشت در ترکیب مواد استفاده کنید. بهتر است ضخامت شیرینی رشته ختایی به اندازه دو بند انگشت بیشتر نشود. 

مواد لازم رشته ختایی

برای 2 نفر 
 رشته ختایی ( تل کادایف )۳۰۰ گرم
گردو خردشده۲/۳ پیمانه
پودر هل ، دارچین ، زنجبیل ( ازهرکدام )  ۱ قاشق چای خوری
پودر شکر۳ قاشق غذا خوری
کره آب شده۵۰ گرم
 روغن مایع۳ قاشق غذا خوری
گلاب ۲ قاشق غذا خوری
مواد لازم شربت  
شکر۱ پیمانه
آب۱/۲ پیمانه
هل۲ عدد
گلوکز۱ قاشق غذا خوری
جوهر لیمو۱ پنس
گلاب۲ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده ( اختیاری )۳ قاشق غذا خوری
 
طرز تهیه رشته ختایی

برای تهیه شهد آب ، شکر و هل را مخلوط کرده در قابلمه ریخته روی حرارت بگذارید بجوشد تا شکر حل شود. گلوکز ، گلاب و جوهر لیمو را اضافه کرده 5 دقیقه دیگر بجوشنید . زعفران دم کرده را اضافه کنید و شعله را خاموش نمایید و کناری بگذارید خنک شود. 

گردو خرد شده ، پودر شکر ، پودر هل ، دارچین و زنجبیل را مخلوط کنید و گلاب را اضافه کنید و هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند. 

رشته خطایی را به اندازه مستطیل 10 * 20 سانتی برش بزنید. 

دو لایه رشته را روی هم بگذارید و با قلم مو رویشان مخلوط کره آب شده و روغن بکشید. 

از مواد میانی روی رشته بگذارید و رول کنید یا به شکل سمبوسه بپیچید  ددر سینی فر بچینید و رویشان را کره بزنید و بهمدت 20 – 30 دقیقه در فر 180 درجه بگذارید تا برشته شوند.

می توانید برای این که رویشان خوشرنگ تر شود 2 دقیقه شعله گریل را روشن کنید. 

شربت خنک را روی رشته های داغ بریزید و زیرو رو کنید تا تمام رشته ها به شربت آغشته شود.  
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار