gardeshban.ir

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در مازندران از نقش استان به عنوان «معبر گردشگری» انتقاد کرد و به شهرداران دستور داد با فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب جهت جذب و ماندگاری گردشگران ، مازندران را به «مقصد گردشگری » تبدیل و زمینه رونق کسب و کار گردشگری را برای شهروندان فراهم کنند.
کد خبر: ۵۱۶۴۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰-1400 December 15
گردشبان (gardeshban.ir) :



یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی برای ایجاد اشتغال پایدار در مازندران گردشگری است ، اما طبق آمار معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران سالانه حدود ۳۰ میلیون گردشگر از محورهای ارتباطی استان تردد می‌کنند که از این تعداد تنها پنج تا هفت میلیون گردشگر حدود سه تا پنج روز به طور متوسط در استان اسکان می‌یابند و بقیه مسافران به صورت چادرخوابی بدون آنکه مبلغی را برای اسکان در هتل‌ها و یا مسافرخانه هزینه کنند، مازندران را به مقصد استان‌های همجوار ترک می‌کنند.

کارشناسان معتقدند که مازندران باوجود آنکه از نظر منابع طبیعی منحصر به فرد است ، اما از نظر امکانات زیرساختی برای تبدیل شدن از معبر به مقصد گردشگری فقیر است و از جمله دستگاه‌های خدمات‌رسانی که می‌توانند در مسیر رفع این دغدغه‌ها مثمر ثمر باشند، شهراری‌ها هستند.

صاحب‌نظران با واکاوی اعداد و ارقام رسمی اداره کل میراث فرهنگی مازندران می‌گویند که در زمان حاضر، اقامتگاه‌های رسمی استان جوابگوی میزان قابل توجه مسافران عبوری نیست و اکنون زیرساخت اقامت شبانه تنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر در مازندران فراهم است که با این آمار به هیچ عنوان نمی‌توان این دیار را به مقصد گردشگری تبدیل کرد.

مصداق دیگر واکاوی این آمار هم آن است که در حالی که بسیاری از استان‌های گردشگر پذیر کشور، این روزها برای جلب نظر مسافران از هر ابزاری از جمله ایجاد هتل‌های با ستاره بیشتر استفاده می‌کنند، اما سهم مازندران به عنوان دیار گردشگر پذیر تنها یک هتل پنج ستاره است.

همچنین بر اساس آمار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، در زمان حاضر سهم این استان از اقامتگاه‌های گردشگری حدود ۷۰ هتل با ۸۰ هزار تخت است که از این تعداد نیز بیشترین آن هتل‌های تک یا ۲ ستاره است که به طور تقریبی شرایط مسافرخانه‌ای دارند.

بدین ترتیب این آمار برای استانی که طبق رویکردهای جدید استاندار مازندران،  قرار است سالانه میزبان بیش از ۳۰ میلیون گردشگر باشد، جز معنای کاستی و ضعف در صنعت گردشگری مفهومی دیگر ندارد و شهرداران می‌توانند برای رفع این چالش اقدام کنند.

شهرداران پای کار بیایند

ضعف های زیرساختی گردشگری مازندران بویژه در بحث اقامتگاهی موضوعی است که بتازگی مورد توجه عالی‌ترین مقام اجرایی استان قرار است ، سیدمحمود حسینی پور معتقد است روند رشد صنعت گردشگری دراین دیار در سال‌های گذشته  به‌ دلیل ارائه نشدن برنامه‌های منظم و آینده‌نگر از سوی مسوولان وقت و مهیا نبودن زیرساخت‌های استاندارد برای ورود جدی و موثر، بسیار کُند بوده اما شهرداران به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی برای توسعه گردشگری مازندران پای کار بیایند.

نماینده عالی دولت در مازندران روز یکشنبه در همایش شهرداران استان در ساری گفـت: نباید گول طبیعت و منابع خدادای را در جذب گردشگر بخوریم و باید با رفع مشکل زیرساختی و دقت نظر در مسایل زیست محیطی، از ظرفیت جذب مسافران عبوری، اشتغال‌آفرینی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: شهرداران در جذب گردشگر عبوری برای تولید اشتغال نباید منفعل عمل کنند و آنان با مشارکت با فعالان اقتصادی و تسهیل در اعطای مجوزهای سرمایه گذاری، برای ساخت چندین اقامتگاه و فروشگاه و هتل در استان بکوشند.

استاندار مازندران ادامه داد: در سال‌های گذشته از ظرفیت جذب گردشگر با فعال سازی‌ شهرداری‌ها استفاده نشد و شهرداران در کنار انجام کارهای روز مره در ارتباط با جذب مسافر و شناسایی نمادهای گردشگر شهر تحت مسوولیت خود اقدام کنند.

حسینی‌پور تصریح کرد: از هم‌اکنون شهرداری‌ها برای تامین مکان اسکان مسافران و گردشگران عبوری در عید نوروز پیش‌رو برنامه‌ریزی و در بلندمدت هم شهرداران روند اعطای مجوز ساخت اماکن گردشگری در مناطق شهری استان را هموار کنند.

لزوم توسعه حمل و نقل گردشگری

یکی دیگر از رویکردهای اساسی برای جذب گردشگر، توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری است تا مسافر با کمترین زمان ممکن و بدون هیچ دغدغه‌ای برای دیدن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر هدف، تردد کند این رویکرد و بیشتر دیدگاهی است که از چشم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برای تبدیل شدن مازندران از معبر به مقصد گردشگری دور نماند و از شهرداران خواست نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل دورن شهری خود اقدام کنند.

رضا علیخانی افزود: فرسودگی ماشین آلات و ناوگان حمل و نقل درون شهری مازندران برای جذب گردشگر و پذیرایی از مسافران نیازمند نوسازی است و امکانات در این حوزه باید مطابق با نظر گردشگران اصلاح شود.

وی خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان خودروهای سنگین سواری که سال‌ها از عمر مفید آن می‌گذرد متناسب با شرایط شهرهای گردشگر پذیر مازندران نیست و باید شهرداران نسبت به رفع این دغدغه برنامه داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران ادامه داد: زیرساخت‌های گردشگری در حوزه شهری استان از قبیل حمل و نقل، مراکز خرید و تفریحی باید افزایش یابد و رمز تحقق برنامه تبدیل مازندران از معبر به مقصد گردشگری همراهی شهرداران و افزایش سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی در این حوزه است.

علیخانی اضافه کرد:  دستگاه‌های اجرایی مازندران با شیوه‌های نو مانند برگزاری نمایشگاه فرهنگ و آداب و رسوم، بهره گیری از تورهای مجازی جاذبه‌های گردشگری مازندران، برگزاری نمایشگاه معرفی آثار و دستاوردهای گردشگری مازندران در سایر نقاط کشور برای معرفی استان اقدام کنند.

وی تصریح کرد: درگیر شدن ذهن افکار عمومی برای افزایش حضور گردشگران در استان به طور حتم تمایل بیشتر فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان را افزایش خواهد داد.

شهرداران آماده جذب سرمایه‌گذار

البته شهرداری های مازندران هم به وجود چنین ضعفی واقف هستند. محمد حسین فقیه، شهردار جویبار در این همایش به نمایندگی از شهرداران مازندران گفت که برای توسعه گردشگری و جذب سرمایه‌گذاران در سال پیش‌رو آماده هستند.

وی خاطر نشان کرد: توسعه گردشگری نیازمند آماده‌سازی زیرساخت‌های گردشگری در شهرهای مازندران است و امیدواریم بتوانیم موضوعاتی که در این جلسه از سوی مسوولان امر ارایه شد، به معنای واقعی پیاده‌سازی کنیم.

شهردار جویبار گفت: نباید سهم شهرهای مازندران از حضور مسافران، انباشت و جمع آوری زباله باشد بلکه باید با فرهنگ‌سازی و توجه به امکانات حوزه شهری برای ماندگاری مسافران تلاش کنیم و تبدیل شدن استان به معبر گردشگری و چادرخوابی مسافران رویه نادرستی است که با راه‌اندازی اقامتگاه‌های ارزان قیمت که منبع درآمدی خوبی هم برای شهرداری‌ها به شما می‌رود، ریشه کن می‌شود.

فقیه با بیان این که، رویکرد جدید شهرداران استان برای تامین منابع مالی تغییر منبع از بخش مسکن به گردشگری خواهد بود، گفت: از ایده پردازی نخبگان برای جذب گردشگر و همچنین افزایش ماندگاری آنان با محوریت افزایش درآمدزایی برای شهرهای مازندران استقبال خواهیم کرد.

لزوم حضور شهرداران مازندران در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری

در ورای موضوعات مطرح شده، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران هم می‌گوید که شهرداران این استان برای معرفی جاذبه‌های شهری در نمایشگاه‌های بین المللی گردشگری حضور یابند.

مهدی مرادی افزود: تغییر رویه شهرداری‌های استان در حصول درآمدها باید با جدی پیگیری شود و توسعه گردشگری می‌تواند درآمد پایدار و مطمئنی را برای آنان به ارمغان آورد.

وی خاطر نشان کرد: می‌توان در یک بازه زمانی یک تا ۲ سال مازندران را به معنای واقعی قطب گردشگری کشور تبدیل کرد و باید شهرداران با پای کارآمدن، زیرساخت‌ها را برای تحقق این مهم فراهم سازند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران ادامه داد: ماموریتی که استاندار به شهرداران استان داد با جدیت در گام اجرایی قرار خواهد گرفت و به هیچ عنوان این فرصت استثنایی برای رونق کسب و کار را از دست نخواهیم داد.

مرادی اضافه کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل، توسعه شهر هوشمند، توجه به زیرساخت‌های استاندارد و تمیزی شهرها و همچنین افزایش اماکن تفریحی، فرهنگی و ورزشی از رویه‌های مثبت در جذب گردشگر در استان به شمار می‌رود و مسوولان امر برای تحقق این مهم اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، مازندران به‌لطف داشتن سواحل خزر، جنگل‌های سرسبز، آبشارها، رودخانه‌ها به یکی از محبوب‌ترین استان‌های شمال کشور تبدیل شده که هر سال میزبان میلیون‌ها گردشگر است. این استان در کنار انبوه جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد، ده‌ها اثر تاریخی و مذهبی را نیز در خود جای داده است که مسوولان امر تاکید دارند آن دسته از مسافران عبوری که جمعیت میلیونی هم هستند، برای اجرای طرح‌های اشتغال آفرین در استان جذب و با کمترین هزینه در هتل‌ها اقامت کنند که اجرای این طرح به باور آنان عزم شهرداران با تسهیل روند اعطای مجوزهای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و رفع مشکلات زیرساختی را می‌طلبد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار