گردشبان (gardeshban.ir) : درباره فلسفه نمادهای سفره هفت سین نوروز بحث و اظهارنظرهای متفاوت، بسیار است. سیاوش آریا، پژوهشگر و کنشگر میراث فرهنگی نیز به دنبال این حساسیت و دلنگرانیها که هر سال در آستانه نوروز، آیینها و نمادهای باستانی را زیرسوال میبرد، تاکید دارد که آیینها و آدابهایی که در پیشانیِ جشنهای باستانی ایرانیان نمودار شده است بیگمان با خردورزی و اندیشه همراه بوده و پس از گذرِ هزارهها با اندکی دگرگونی به ما رسیده است. این آیینهای کهن یکشبه پدیدار نشده که بتوان آنها را به سادگی و آسودگی از دل مردم پاک کرد، برای ریشهیابی این نمادها و بازشناسایی نشانهها در آثار تاریخی و مستندات، به گفتوگو با کتایون پلاسعیدی ـ باستانشناس با گرایش روزگار ایلامی (کهنه – میانه – نو) ـ و همچین شهرزاد اسدی ـ اسطورهشناس ـ پرداخته شده که به بخشهایی از اظهارات و نتایج بررسی و مطالعات آنها اشاره میشود.
ماهی از روزگار کهن در شوش ایران بوده و ایزد آب است
پلاسعیدی، باستانشناس مشخصا درباره نماد ماهی در ایران باستان گفت: ما در شهداد کرمان روی آوَندهای (ظرفهای) مَفرغی نگارۀ ماهی را داریم که همین نگارهها به همان حالت در روزگار سلجوقی تکرار شده و نگارۀ ماهی را در کف آوند به گونهای که در حرکت هستند، نشان میدهد. ماهی از هزارۀ چهارم پیش از زایش عیسی مسیح (ق. م) روی مُهرها نقش بسته که یکی از کهنترین آنها وابسته به شکارچی و ماهیگیر (صیاد) است که بنا بر خواستۀ دارندۀ مُهر برای به دست آوردن شکار و ماهیگیری، نگارۀ بز کوهی که نشان دهندۀ (مظهر) فراوانی است با ماهی در کنار ایزد (رب النوع) پشتیبان جانوران (حیوانات) و شکار و ماهیگیری جای داده شده است تا با داشتن چنین مهری مورد بزرگی و بخشش ایزد جای گیرد و به آسانی به ماهیگیری و شکار دست یابد.
او افزود: بر مُهرهای استوانهای میانۀ هزارۀ چهارم تا آغاز هزارۀ سوم پیش از زایش عیسی مسیح نگارۀ ماهی در چند ردیف کنار یکدیگر جای دارد، بسانی که گویی در آب شناورند. بر اثر مُهرهایی که از شوش به دست آمده است نیز نگارۀ زیبایی دیده میشود که در رودخانهای با ساقهای انبوه از درختان، ماهیها در پیِ یکدیگر شنا میکنند ـ بر نشان مُهرهای دیگری شکارچیان لوح در برگشت از شکار ماهیها آن ها را از قایق بیرون میآورند - در زمینۀ یک مُهر دیگر که از شوش به دست آمده ماهی نقش شده است. ماهی نمودار ایزد رودخانه و مرداب است و در آیینهای گوناگون ستایش ماهی را به خدایی که بر تخت نشسته روشن میکند (در روزگار شوش پیش از ایلام). ماهی در آیینهای گوناگون بر ایزدی که بر تخت نشسته پیشکش میشود - در شهرهای گوناگون نقش ماهی دیده شده است که ایزدی بر تخت نشسته و در برابر وی ماهی روی میز ارمغان جای گرفته یا چند ماهی که در زمینههای مهر نقش شده است -، یک نشان مُهر دیگر از شوش هزارۀ چهارم پیش از زایش عیسی مسیح بهدست آمده که نگاره ماهی روی آن است (تاریخ مُهر در ایران- نوشته ملکزاده بیانی صفحه 60 و 61) - در نشانی دیگر با شماره ثبت 1219، یک آوند مفرغی که میان آن دایرهای است که گِرادگرد این دایره چهار تا ماهی و رَج سپسین پنج ماهی کوچک در حال شنا کردن هستند که در واقع آن نگارۀ میانی (وسط) خورشید است. (صفحه 404، کتاب گزارش 8 فصل بررسی و کاوش در شهداد (دشت لوت) نوشته علی حاکمی به کوشش محمود موسوی چاپ پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی 1385) - همه آوندها آیینی هستند و به آن تشتک میگویند (آوندهای مفرغی تشتی ریخت)؛ زیرا لبۀ آنها بالا آمده است. نمونههای دیگری هم از این نمونه آوندها موجود است که در برخی نقش مار و دربرخی هم نقش گوزن دیده میشود، همانند آن آوند در جیرفت (کرمان) نیز به دست آمده که در آن نگارۀ شیر و پرنده است.
این ایلامیشناس همچنین گفت: در پاسارگاد ریخت مردی پدیدار است که یکی از پاهای آن ماهی است. این نگاره نُماد ایزد آب است که به آن ایزد ماهی و مرد دریایی نیز میگویند (مُهرهای ایلامی - پی یِرآمیه، از سری کتابهای mdp 1 و 2) که ما درسنگ نگارۀ میان رودان (بین النهرین) در کاخ سارگُن دوم نمونۀ آن را داریم و به گمان بسیار در پاسارگاد از آن پیروی کردهاند.
این باستانشناس در پاسخ به این پرسش که آیا ماهی از کشوری دیگر به ایران آمده است، اظهار کرد: ماهی از روزگار کهن در شوش ایران بوده و ایزد آب است. ما روی آوندهای سفالی نیز که از چُغامیش از روزگار ایلامی بهدست آمده نگارۀ مردی را داریم که ایستاده و در دو سوی دستهایش ماهی را گرفته و شکار کرده است. ماهی نماد زایندگی و برکت است و همیشه در خوان (سفره) نوروزی جای داشته است. از سویی دیگر ما پیکرۀ ایزد ماهی از جنس مفرغ از روزگار «سوکِل مُخها» سده 17 و 18 پیش از میلاد را که از شوش بهدست آمده میبینیم که روی سر یک ماهی نشسته و در واقع یکی از آن پیکرههای برجستهای است که از نقش ایزد ماهی بهدست آمده است. (تاریخ و تمدن ایلام، یوسف مجیدزاده، مرکز نشردانشگاهی، صفحه 126 نگاره 26) در نگارهای دیگر، سنگ نگارۀ زن نامدار «نخریس» از شوش بهدست آمده که وابسته به روزگار ایلام نو است (سده 7 و 8 پیش از زایش عیسی) که هر دو در گنجینۀ (موزه) لوور نگهداری میشوند. در این نگاره، چهرۀ زنی را نشان داده که دارا و توانگر (ثروتمند) بوده و در برابرش میزی است که درآن ماهی جای دادهاند که نشان میدهد ماهی چه اندازه ارزش و برکت داشته است (همان - رویه 193 نگاره 136).ماهی که با سین آغاز نمیشود چه پیوندی با سفره هفت سین نوروز دارد؟
شهرزاد اسدی ـ اسطورهشناس ـ نیز در بررسی نماد ماهی در پیشینۀ فرهنگ ایران، گفت: اگر بخواهیم در فرهنگهای همسنگ (موازی) برآوردی داشته باشیم همانند فرهنگ میانرودان (بینالنهرین) که پیوند تنگاتنگی با فرهنگ ایرانی بهویژه ایلامی دارد، میبینیم که آنجا هم نماد ماهی بسیار ویژه و برجسته است. همچنین اگر بخواهیم بر سر خوان نوروزی (سفره هفت سین) روشنگری کنیم، میدانیم که نماد، آناهیتا است. اینک چرا ماهی با آناهیتا در پیوند است. باز هم با نگرش و دست آویزی به پیشینههای کهن میبینیم هر آنچه که کمابیش باشَندههایی که در آب میزیَند با آناهیتا در پیوند است و بهتر آن است که این را همگانی کنیم و بگوییم با ایزد آب ها در پیوند است. برای نمونه، ما در فرهنگ میانرودان میبینیم که لاک پشت و حتی قورباغه که در واقع باشندههای آبزی هستند نماد ایزد آب به شمار میآیند و ما در نقش و نگارههای سفالینهها که یک سرچشمۀ بسیار توانگر هستند برای آگاهی از باورهای کهن، هرچند که با پنداشت و گمان رو به رو هستیم، باز میبینیم که در این نمادها نقشهای قورباغهای و لاکپشتی ریخت و ماهیشکل هستی یافته است و ما نمیتوانیم آنها را نادیده بگیریم.
او همچین اظهار کرد: ماهی در کشور چین در آغازسال نو آزاد میشود و ما آن را در تنگ میگذاریم، اینها بماند. در اینجا سخن معترضه میگذارم و آن این است که بسیاری از فرهنگها و داشتههای فرهنگی جهان فراگیر است، ویژۀ ایران نیست. از سویی دیگر نیز با طبیعت در پیوند است و بسیاری از باورها و داشتههای فرهنگی وابسته به یک کشور نیست. در بسیاری از کشورهای دیگر ماهی به چشم میخورد. آن دارد آزاد میکند و ما در تنگ بلور میگذاریم، کما این که ما هنوز هم این باور را داریم که ماهیها را مانند سبزه که به دل آب میسپاریم و یا در دل طبیعت رها میکنیم، آنها را نیز در جایی مانند رودخانه بیاندازیم، این هم خودش برای ما قضیه مهمی است.