gardeshban.ir

وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر «راولپندی» پاکستان با اشاره به مشترکات فرهنگی و تمدنی بین ۲ کشور همسایه، گفت: رویداد باستانی نوروز که در پاکستان مشهور به جشن بهاران است، نماد مشترک فرهنگی ایران و پاکستان به شمار می‌رود.
کد خبر: ۵۲۰۴۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰-1400 December 26
گردشبان (gardeshban.ir) :


«فرامرز رحمان زاد» با حضور در مراسم جشنواره هفته فرهنگ پنجاب به اشتراکات فرهنگی و تمدنی بین دو کشور پرداخت و گفت: جشن نوروز در ایران که در اکثر مناطق مختلف پاکستان بویژه در ایالت پرجمعیت پنجاب از آن به عنوان جشن بهاران یاد می شود، نماد مشترک فرهنگی بین دو کشور ایران و پاکستان است.

وابسته فرهنگی کشورمان در شهر راولپندی با بیان مشابهت های فراوان بین فرهنگ، زبان و هنر  پنجابی و ایرانی گفت: صنایع دستی ایالت پنجاب تفاوت چندانی با صنایع دستی مناطق روستایی ایران ندارد و این تشابه نشان می دهد که هر دو کشور دارای ریشه فرهنگی مشترکی هستند.   
 
وی در ادامه بر ضرورت تبادلات و فعالیت های مشترک فرهنگی بین ایران و پاکستان تاکید کرد و گفت: تمدن و فرهنگ محلی هر دو کشور به دلیل باورهای اسلامی از غنای فراوانی برخوردار است.  

"ناهید احمد" از مدیران شورای فرهنگی شهر راولپندی نیز در سخنانی از میراث مشترک فرهنگ ایران و پاکستان به عنوان سرمایه ای عظیم یاد کرد و گفت: ایالت پنجاب به دلیل دارا بودن پنج رود بزرگ موسوم به "پنج آب " به پنجاب شهرت دارد و این سرزمین به دلیل حاصلخیزی در طول تاریخ تمدن های بزرگی را به خود دیده است که با  تاثیر پذیری از فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به اوج شکوفایی خود رسید.

"ملک عبدالصبور" رئیس مجمع فروغ افکار اقبال لاهوری، "رئوف حنیف" از فعالان بخش آموزش پاکستان و همچنین دیگر فعالان عرصه فرهنگی و هنری در این جشنواره در سخنانی از دولت پاکستان خواستند با ایجاد تسهیلات لازم زمینه را برای تقویت ارتباطات مردمی بین دو کشور  همسایه و مسلمان و تعاملات فرهنگی و هنری متقابل فراهم سازد.

در پایان این برنامه رئیس خانه فرهنگ ایران از طرف شورای فرهنگی راولپندی به هنرمندان و فعالان هنری در این شهر لوح یاد بود اعطا کرد و شرکت کنندگان که اکثر آنها دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی بودند نیز به صورت دسته جمعی شعار زنده باد پاکستان، زنده باد ایران و زنده باد دوستی ایران و پاکستان سر دادند.
   
فرامرز رحمان زاد همچنین در حاشیه این مراسم با "وقار احمد" رئیس شورای فرهنگی راولپندی دیدار کرد و درباره نحوه تعاملات و تقویت همکاری ها بین خانه فرهنگ و آن شورا به تبادل نظر پرداخت.

وقار احمد با بیان آمادگی شورای فرهنگی راولپندی برای برگزاری برنامه های مشترک با خانه فرهنگ کشورمان گفت: صنعت فیلم ایرانی در جهان از جایگاه ارزشمندی برخوردار است، به همین جهت شورای فرهنگی راولپندی آمادگی دارد جشنواره فیلم ایرانی را در این شهر برگزار کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار