gardeshban.ir

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از مفرغ‌های استان به عنوان نماد تاریخ و هنر این دیار یاد کرد.
کد خبر: ۵۷۳۵۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۱-1401 December 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
مفرغ‌های لرستان نماد تاریخ و هنر استان

عطا حسن­‌پور اظهار کرد: مفرغ‌های کشف شده در لرستان گواه قدمت و تاریخ چندهزار ساله سکونت بشر در این منطقه و همچنین چیره دستی، هنر و ذوق سرشار سازندگان آن‌هاست.

وی بیان کرد: مفرغ کاری لرستان وسیله‌ای برای انتقال هنر و سنن اجدادی، انتقال مفاهیم و موضوعات مشترک مذهبی و بیان قانونمندی‌هایی بوده است که همه اقوام سوارکار، جنگاور و کشاورز دنیای قدیم را در بر می‌گیرد.

حسن‌پور با بیان اینکه معرفی و حفاظت از این آثار ماندگار تاریخی لرستان در اولویت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان به شمار می‌رود افزود: در همین راستا با پیگیری‌های صورت گرفته ۱۰ اثر مفرغی استان اواخر بهمن ماه امسال در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: این آثار شامل تبرزین مفرغی با نقش انسان، تبرزین مفرغی با نقش شیر، چاغو تیزکن با نقش بز کوهی، خنجر مفرغی، دسته چاغو تیزکن با نقش سر اسب، دسته چاغو تیزکن با نقش سر شیر، سر کلنگ، سرعلم، قوری لوله‌دار و لیوان مفرغی هستند.

وی با اشاره به اینکه این آثار ثبت شده در حال حاضر در موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد در معرض نمایش هستند، تصریح کرد: با ثبت این ۱۰ اثر تعداد آثار مفرغی لرستان در فهرست آثار ملی به ۱۴ اثر رسید.
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار