gardeshban.ir

برای استفاده از برخی مغزها مانند بادام، پسته و گردو پس از ۱۰ ماهگی در غذای کودکان مانعی وجود ندارد اما انواعی از مغزها مانند فندوق، بادام زمینی و بادام هندی که مواد حساسیت‌زا دارند توصیه می‌شود استفاده از آن‌ها پس از یک سال آغاز شود.
کد خبر: ۵۷۸۹۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲-1402 January 22
گردشبان (gardeshban.ir) :



یک فوق تخصص نوزادان در چهارمحال و بختیاری گفت: برای استفاده از برخی مغزها مانند بادام، پسته و گردو پس از ۱۰ ماهگی در غذای کودکان مانعی وجود ندارد اما انواعی از مغزها مانند فندوق، بادام زمینی و بادام هندی که مواد حساسیت‌زا دارند توصیه می‌شود استفاده از آن‌ها پس از یک سال آغاز شود.

رویا چوپانی درخصوص موادغذایی که خوردن آن‌ها برای کودکان زیر یک سال مضر است، اظهار کرد: برخی مواد خوراکی برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی‌شود مانند عسل طبیعی چراکه زنبور حاوی میکروب کلستریدیوم است که می‌تواند برای کودکان بوتولیسم ایجاد کند، بوتولیسم نوزادان نیز بیماری بسیار خطرناکی است درواقع کودک به دنبال خوردن این میکروب که در عسل وجود دارد به صورت ناگهانی دچار فلج می‌شود و اگر اقدامات موردنیاز به موقع انجام نشود ممکن است راه‌های تنفسی کودک دچار فلج شده و درنتیجه منجر به فوت او شود.

این فوق تخصص نوزادان افزود: کیوی نیز قبل از یک سالگی برای کودکان توصیه نمی‌شود چراکه این میوه به شدت حساسیت‌زا است همچنین میوه‌های فصل بهار مانند زردآلو، انواع توت‌ها یعنی توت فرنگی، توت سفید، شاه توت و... به این علت که دارای رنگ دانه هستند ممکن است برای کودک ایجاد حساسیت کنند بنابراین ترجیح بر این است که بعد از یک سالگی استفاده شوند.

وی ادامه داد: مرکبات شامل لیموشیرین، پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت و... نیز دارای اسانس هستند که به همین علت ممکن است منجر به بروز حساسیت در کودک شوند به همین علت نیز پس از ۱۰ ماهگی می‌توان از آن‌ها در تغذیه کودکان استفاده کرد البته یک نظریه عامیانه وجود دارد مبنی بر اینکه خوردن لیموشیرین در سنین پایین احتمال ابتلا به دیابت در بزرگسالی را افزایش می‌دهد اما این موضوع اساس علمی ندارد.

چوپانی عنوان کرد: اسفناج به عنوان یکی از سبزی‌های مقوی که سرشار از آهن است شناخته می‌شود اما نکته مهم این است که آهن این سبزی قابل دسترس نیست چراکه اسفناج دارای اگزالات است که با آهن ترکیب و دفع می‌شود بنابراین می‌توان گفت اسفناج مقبولیت خود را در علم از دست داده است و مصرف آن برای کودکان باید پس از یک سالگی باشد اما سبزی‌هایی مانند جعفری، گشنیز، تره، شوید و... را می‌توان پس از هفت ماهگی در غذای کودکان استفاده کرد.

این فوق تخصص نوزادان اضافه کرد: میوه‌هایی مانند خربزه، طالبی، ملون و... در افراد بزرگسال ایجاد حساسیت می‌کنند و همین احتمال در کودکان نیز وجود دارد بنابراین توصیه می‌شود والدین مراقب باشند تا کودکان زیر یک سال خود از این میوه‌ها نخورند.

وی تصریح کرد: کودکان تا حدود یک سالگی معمولا با مواد حساسیت‌زای خوراکی مواجه نمی‌شود چراکه در طول شش ماه ابتدایی تغذیه کودکان از طریق شیر انجام می‌شود و این موضوع فرصت می‌دهد تا سیستم گوارش کودکان به بهترین شکل تکامل پیدا کند.

چوپانی یادآور شد: اولین غذایی که در ایران معمولا برای کودکان آغاز می‌شود حریره بادام است بنابراین می‌توان گفت برای استفاده از برخی مغزها مانند بادام، پسته و گردو پس از ۱۰ ماهگی در غذای کودکان مانعی وجود ندارد اما انواعی از مغزها مانند فندوق، بادام زمینی و بادام هندی که مواد حساسیت‌زا دارند و درواقع جزو سردسته مواد آلرژی‌زا هستند توصیه می‌شود استفاده از آن‌ها پس از یک سال آغاز شود.

این فوق تخصص نوزادان با تاکید بر اینکه استفاده از شیر گاو برای کودکان زیر دو سال و به ویژه کودکان زیر یک سال توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: شیر گاو پروتئینی دارد که مشابه سلول‌های پانکراس بدن است با خوردن شیر گاو توسط کودکان ممکن است این پروتئین توسط بدن به عنوان عامل بیگانه شناخته و علیه آن آنتی بادی ساخته شود و چون این پروتئین مشابه سلول‌های پانکراس بدن است احتمال دارد بدن علیه این سلول‌ها نیز آنتی بادی بسازد. به همین جهت احتمال دارد کودکانی که زیر دو سال و به ویژه زیر یک سال از شیر گاو استفاده می‌کنند در سن زودتری به دیابت مبتلا شوند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار