برای اولین بار در جهان، فسفات که عنصر اصلی سازنده حیات است، در داده‌های آرشیوی فضاپیمای کاسینی ناسا در اقیانوس زیرسطحی قمر انسلادوس سیاره زحل شناسایی شد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲-1402 March 25
ستاره‌شناسان فسفات را در قمر سیاره زحل موسوم به انسلادوس (Enceladus) کشف کردند و این نخستین‌باری است که این ترکیب شیمیایی در اقیانوسی غیر از اقیانوس‌های روی زمین کشف می‌شود.

این یافته‌ها که امروز در مقاله‌ای جدید در مجله Nature منتشر شده است، پس از جمع‌آوری داده‌های آرشیوی از تحلیلگر غبار کیهانی کاسینی که قبل از برخورد به زحل در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷ جمع آوری شده بود، به دست آمده است.

این یک کشف کلیدی است، زیرا فسفات‌ها یکی از اجزای اصلی کروموزوم‌ها و حامل اطلاعات ژنتیکی هستند که دی‌ان‌ای در آنها یافت می‌شود. این نشان می‌دهد که ممکن است یک قدم به یافتن حیات بیگانه در یکی از جهان‌های اقیانوسی بیگانه که به دور خورشید ما می‌چرخند، نزدیک‌تر شده باشیم.

جست‌وجوی حیات در جهان‌های اقیانوسی

این کشف جدید کمک می‌کند تا نور جدیدی بر روی جهان‌های اقیانوسی فراتر از زمین بتابد. اینها موضوع مورد علاقه بزرگی در میان جامعه علمی هستند، زیرا به دلیل فراوانی آب در این قمرها و سیارات، پتانسیل میزبانی از حیات را دارند.

به عنوان مثال، ناسا، فضاپیمای اروپا کلیپر (Europa Clipper) خود را به قمر مشتری موسمو به اروپا (Europa) می‌فرستد تا اقیانوس‌های عظیم داخلی این جرم آسمانی را مطالعه کند و به تعیین اینکه آیا این قمر می‌تواند میزبان حیات بیگانه باشد یا خیر، می‌پردازد.

قمر انسلادوس نیز مانند اروپا توسط یک اقیانوس جهانی پوشیده شده است که در زیر پوسته یخی بیرونی آن پنهان شده است. ماموریت کاسینی در حین گردش به دور زحل، اطلاعات زیادی در مورد زحل و همچنین خانواده قمرهای یخی آن، از جمله انسلادوس جمع آوری کرد.

بر اساس اعلام پژوهشگران، تجزیه و تحلیل دانه‌های یخ پرتاب شده از اقیانوس زیرسطحی انسلادوس در اینجا بررسی شده است تا بینش جدیدی در مورد ترکیب عنصری این اقیانوس زیرسطحی ارائه دهد.

مدل‌های رایانه‌ای قبلاً وجود فسفر در انسلادوس را پیش‌بینی کرده‌ بودند، اما دانشمندان نتوانسته بودند به قطعیت برسند که این قمر اقیانوسی حاوی مقادیر زیادی فسفات است یا خیر.