gardeshban.ir

بر اساس چشم‌انداز ۲۰۲۳ عربستان سعودی، هدف این کشور جذب سالانه ۳۰ میلیون گردشگر مذهبی شامل حج و عمره خواهد بود.
کد خبر: ۵۸۸۱۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۶ تير ۱۴۰۲-1402 April 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
چشم‌انداز «آل سعود» ۱۰۰ سال پس از فتح مکه

نزدیک به یک قرن از زمانی که عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود، پادشاه عربستان سعودی پس از فتح مکه در سال ۱۹۲۴، عربستان سعودی را تأسیس کرد، می‌گذرد و از آن زمان تا به امروز مجموعه‌ای از تحولات در این منطقه اتفاق افتاده که در چند سال اخیر شتاب بیشتری پیدا کرده است.

ملک عبدالعزیز برای اولین بار دستور مرمت و بازسازی مسجدالحرام در مکه و راه‌اندازی برق در این مکان مقدس را صادر کرد، چشم‌اندازی از پیشرفت‌های مستمر که تا پروژه توسعه اخیر در مسجدالحرام با هزینه ۲۰۰ میلیارد سعودی، هرگز متوقف نشده است.

دو دهه پس از ورود ملک عبدالعزیز به مکه، او دستور داد نهادی برای سازماندهی امور حج و عمره ایجاد شود. بدین ترتیب اداره کل حج عربستان در سال ۱۹۴۸ برای خدمت‌رسانی به زائران و فراهم آوردن امکانات رفاهی برای آنان تأسیس شد.

پادشاهان بعدی آل سعود تا زمان سلطنت ملک خالد بن عبدالعزیز آل سعود همین مسیر را در پیش گرفتند. در آن دوران مساحت مسجدالحرام به ۱۳۹ هزار متر مربع با ظرفیت ۴۰۰ هزار نمازگزار در سال ۱۹۷۶ افزایش یافت.

با این حال، مهمترین پروژه توسعه مسجدالحرام توسط ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود با هدف قرار دادن جنبه‌های شهری و امنیتی افتتاح شد که مساحت کل پروژه بیش از ۱.۳ میلیون مربع برآورد شده است و ظرفیت ۲ میلیون زائر را دارد.

آخرین توسعه شامل پروژه‌های فرعی است: پروژه میدان‌ها، پروژه تونل‌های پیاده، ایستگاه خدمات مرکزی و پروژه جاده کمربندی حرم.

علاوه بر این، نیازهای روزافزون زائران مستلزم رشد سریع پروژه‌های زیرساختی از جمله مترو المشاعر المقدسه است که از سال ۲۰۱۸ با ظرفیت کامل کار می‌کند تا سالانه ۶۰ میلیون نفر را بین مکه و مدینه تنها در دو ساعت جابه‌جا کند.

همچنین ۱۷ قطار در اماکن مقدس بین منا، مزدلفه و کوه عرفات با ظرفیت ۷۲ هزار نفر در ساعت در حال تردد هستند.

در ۸۰ سال گذشته، وزارت حج و عمره همواره تلاش کرده است تا کیفیت خدمات را بالا ببرد و روند ورود زائران و نیز عمره‌گزاران را که قرار است مطابق با چشم‌انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ به ۳۰ میلیون نفر در سال افزایش یابد، تسهیل کند.

هرچند در این سال‌ها وقوع برخی اتفاقات از جمله سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در سال ۲۰۱۵ میلادی که باعث مرگ ۱۰۷ نفر و جراحت ۲۳۸ نفر دیگر شد و پیش از آن، اجرای طرح توسعه مسجدالحرام که به تخریب تعداد زیادی از هتل‌های شهر مکه منجر شد و در کیفیت خدمات‌رسانی عربستان سعودی تأثیر گذاشت، اعتراض برخی از کشورها را درباره نحوه مدیریت عربستان سعودی به عنوان میزبان مسلمانان جهان برانگیخته بود.
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار