gardeshban.ir

تا روز جمعه دوازدهم ذی‌الحجه (به‌تقویم عربستان) زائران ۸ عمل از مناسک حج را به‌جا آوردند و با عزیمت از سرزمین منا به مکه آماده انجام ۵ عمل باقی‌مانده از مناسک حج شدند.
کد خبر: ۵۸۸۵۹
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲-1402 April 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
۵ عملی که مناسک حج زائران را کامل می‌کند


مناسک حج تمتع 13 مرحله دارد که انجام آن از هشتم ذی‌الحجه آغاز می‌شود و هرساله جمع عظیمی از مسلمان‌ها خود را برای انجام این اعمال به مکه می‌رسانند.

امسال نیز یک میلیون و 845 هزار زائر از سراسر دنیا راهی سرزمین وحی شدند تا اعمال این گردهمایی باشکوه را به‌جا بیاورند؛ بر این اساس تا روز جمعه دوازدهم ذی‌الحجه (به‌تقویم عربستان)، زائران 8 عمل از مناسک حج را به‌جا آوردند و با عزیمت از سرزمین منا به مکه آماده انجام 5 عمل باقی‌مانده از مناسک حج شدند.

اما 5 عمل باقیمانده چیست؟ زائران بعد از احرام، وقوف در عرفات و وقوف در مشعرالحرام، رمی جمره عقبه، قربانی کردن، حلق یا تقصیر، بیتوته در منا و رمی 3 جمره و بازگشت به منا باید برای طواف خانه خدا اقدام کنند و در مرحله بعد نماز طواف را به‌جا بیاورند.

کیفیت نماز طواف حج:

1 ـ به همان نحو است که در نماز طواف عمره تمتع گذشت بدون هیچ تفاوت مگر در نیّت که در اینجا باید به‌نیّت نماز طواف حج به‌جا آورد.

2 ـ مانند نماز صبح است، ولى حمد و سوره را مى‌تواند بلند یا آهسته بخواند.

وقت نماز طواف حج نیز بعد از طواف و قبل از سعى است.

برای مکان نماز طواف حج نیز کافی است در هر نقطه‌ای که عرفاً بگویند پشت مقام است گرچه از مقام دور باشد نماز را بخواند بلکه در این صورت بعید نیست که نماز در هر جای مسجد الحرام صحیح باشد‌.

مرحله بعدی مناسک، سعى بین صفا و مروه است بنابراین زائران پس از انجام نماز طواف حج، باید هفت مرتبه فاصله بین «صفا» و «مَروه» را که امروزه به‌صورت سالنى ساخته شده است و کنار مسجدالحرام قرار دارد بپیمایند.

کیفیت سعى‌:

1 ـ به همان نحو است که در سعى عمره تمتع گذشت بدون هیچ تفاوت مگر در نیّت که در اینجا باید به‌نیّت سعى حج به‌جا آورد‌.

2 ـ سعى، باید از «صفا» آغاز و به «مروه» ختم شود.

3 ـ پیمودن فاصله «صفا» تا «مروه» یک مرتبه و برگشتن از «مروه» به «صفا» مرتبه دوم به حساب مى‌‌آید; بنابراین هفت شَوْطِ سعى بر «مروه» ختم مى‌شود.

4 ـ نشستن و استراحت کردن و رفع خستگى بر صفا و مروه و بین آنها جایز است و اگر بین سعى باشد، باید از همان‌جا که سعى را قطع کرده است، ادامه دهد.

5 ـ سعى بین صفا و مروه لازم نیست با وضو و طهارت انجام شود، گرچه احتیاط مستحب است.

6 ـ سعى در طبقه دوم، چون بالاتر از دو کوه مى‌باشد اشکال دارد.

* شوط در لغت به‌معناى نهایت دویدن تا هدف و در اینجا به‌معنى یک بار دور زدن اطراف کعبه و یک بار پیمودن فاصله صفا تا مروه، یا مروه تا صفا است.

طواف نساء و نماز طواف نساء نیز آخرین مراحل مناسک 13گانه حج تمتع هستند، بر این اساس زائران پس از انجام سعى باید هفت مرتبه به‌نیّت طواف نساء دور خانه کعبه که در مسجدالحرام است بگردند.

کیفیت طواف نساء‌:

1 ـ به همان نحو است که در طواف عمره تمتع گذشت بدون هیچ تفاوت مگر در نیّت که در اینجا باید به‌نیّت طواف نساء به‌جا آورد‌.

2 ـ طواف نساء و نماز آن اختصاص به مردان ندارد‌، بلکه بر تمام کسانى که حج به‌جا مى‌آورند واجب است‌.

3 ـ پس از سعى لازم نیست فوراً طواف نساء را به‌جا آورد و تأخیر انداختن آن حتى تا چند روز بعد هم اشکال ندارد‌.

4 ـ طواف را باید از مقابل گوشه‌اى از کعبه که حَجرُالاَْسْوَد در آن است آغاز کند و در همان جا به پایان ببرد.

5 ـ خانه کعبه، در حال طواف باید در طرف چپ طواف‌کننده باشد، بنابراین اگر در حال حرکت رو به کعبه باشد، یا عقب عقب برود صحیح نیست.

6 ـ انسان باید همان‌طورى که همه مسلمانان طواف مى‌کنند ـ بدون دقّت‌هاى اهل وسوسه ـ طواف را از مقابل حجرالاسود شروع کند و ادامه دهد و ایستادن مقابل حجرالاسود در هر دور لازم نیست.

7 ـ طواف‌کننده باید به دور «حِجْرِ اسماعیل» هم بگردد، یعنى هنگام طواف، داخل «حِجر» نرود.

8 ـ براى مطاف حدى وجود ندارد و تا هر جاى مسجدالحرام که طواف در آن طواف کعبه صدق کند، طواف مجزى است، بلى مستحب است که اگر اضطرار و ازدحام نباشد بین کعبه و مقام ابراهیم انجام دهد‌.

9 ـ اگر انسان بر اثر بیمارى یا پیرى یا زیادى جمعیّت نتواند در این محدوده طواف کند، طواف در خارج این حدّ اشکال ندارد.

10 ـ طواف‌کننده باید با طهارت طواف کند یعنى با وضو باشد و غسلى به‌عهده او نباشد و نیز بدن و لباس وى پاک باشد، همان‌گونه که نماز مى‌خواند.

نماز طواف نساء

پس از انجام طواف نساء، باید دو رکعت نماز، به‌نیّت نماز طواف نساء بخواند.

کیفیت نماز طواف نساء:

1 ـ به همان نحو است که در نماز طواف عمره تمتع گذشت بدون هیچ تفاوت مگر در نیّت که در اینجا باید به‌نیّت نماز طواف نساء به‌جا آورد.

2 ـ مانند نماز صبح است، ولى حمد و سوره را مى‌تواند بلند یا آهسته بخواند.

وقت نماز طواف نساء‌ نیز بعد از طواف نساء است‌‌.

مکان نماز طواف نساء نیز کافی است در هر نقطه‌ای که عرفاً بگویند پشت مقام است گرچه از مقام دور باشد نماز را بخواند بلکه در این صورت بعید نیست که نماز در هر جای مسجد الحرام صحیح باشد‌‌.

1 ـ پس از انجام نماز طواف نساء زن بر مرد و مرد بر زن که به‌واسطه احرام‌، حرام شده بود‌‌، حلال مى‌شو‌د.

2 ـ بر تمام افراد بالغ و عاقل واجب است که نمازها را به‌طور صحیح یاد بگیرند تا تکلیف الهى را درست انجام دهند; به‌خصوص کسى که قصد عمره یا حج دارد باید نماز خود را تصحیح کند، تا تمامى نمازها که از جمله آنها نماز طواف است، به‌طور صحیح انجام شود.

3 ـ بنابر احتیاط واجب باید پس از طواف، نماز طواف را زود به‌جا آورد به‌طورى که مردم نگویند بین آنها فاصله شده است.

4 ـ جایز است نماز طواف مستحب را هر جاى مسجدالحرام که بخواهد بجا آورد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار