gardeshban.ir

گزارش/
ارز مسافرتی به شکل دلار، یورو و پوند صادر می‌شود و مسافران می‌توانند آن را از روش‌های مختلف دریافت کنند.
کد خبر: ۵۹۸۷۲
تاریخ انتشار : شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲-1402 July 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
راهنمای کامل دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲ و قوانین جدید


ارز مسافرتی به شکل دلار، یورو و پوند صادر می‌شود و مسافران می‌توانند آن را از روش‌های مختلف دریافت کنند. شما نیز قصد سفر دارید؟ دوست دارید با هزینه کمتری سفر خارجی خود را انجام دهید؟ پس شاید لازم باشد در این زمینه بیشتر بدانید. 

ارز مسافرتی چیست؟

اگر قصد سفر دارید، این امکان فراهم شده است تا کمک هزینه ای جهت سفر خود دریافت کنید. این مسئله طبق مصوبه بانک مرکزی است و البته، شامل هر کشوری نمی‌شود. این کمک هزینه طبق مصوبه بانک تنها یک بار در سال به مسافران تعلق می‌گیرد و قیمت این ارز از قیمت بازار آزاد کمتر است. برای دریافت ارز مسافرتی نیز باید حتماً اول بلیط هواپیمای خود را خریده باشید و به صرافی‌های دولتی، بلیط را نشان دهید تا حواله ارز مسافرتی را به شما تحویل دهند.

ارز مسافرتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

اشاره کردیم که ارزهای مسافرتی برای هر نفر در سال فقط یک بار قابل دریافت هستند. به دلیل آنکه قیمت آن از قیمت بازار کمتر است، افرادی بسیاری سعی دارند تا آن را دریافت کنند. پس اگر با صف‌های شلوغ و طولانی ارز مسافرتی در بانک‌ها و صرافی‌های دولتی روبه‌رو شدید، تعجب نکنید. اگر مدارک و درخواست شما مطابق با آنچه که بانک مرکز اعلام کرده، هماهنگ باشد، ارز به شما تعلق خواهد گرفت.

تغییرات ارز مسافرتی در سال‌ها

ارز مسافرتی بر حسب یورو، دلار و پوند به شما تحویل داده می‌شود. پیش از این، ارزهای مسافرتی برابر با ۱۰۰۰ دلار آمریکا برای هر فرد بود. اما همان طور که می‌دانید، ارزهای خارجی همواره دستخوش تغییرات شده‌اند. از سال ۹۷ به خصوص قیمت ارز جهش زیادی داشت. در نتیجه، ارز مسافرتی ۱۰۰۰ دلاری به یک سوم کاهش پیدا کرد و برای هر فرد ۳۰۰ دلار شد. اما باز تغییراتی انجام شده و ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲ معادل ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ دلار شده است.

این ارز مسافرتی در گذشته برای هر کشوری قابل دریافت بود. اما در سال ۱۴۰۰ بانک مرکزی اعلام کرد که دریافت ارز مسافرتی برای کشورهای خاص و به مقدار محدود صورت خواهد گرفت. در حال حاضر میزان دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

ارزهای مسافرتی برای سفر هوایی که نیازمند ویزا است: ۵۰۰ یورو

ارز مسافرتی برای سفر هوایی به کشورهای بدون نیاز به ویزا: ۳۰۰ یورو

دریافت ارز مسافرتی برای سفرهای زمینی، ریلی و دریایی: ۳۰۰ یورو

همچنین، شما به عنوان مسافر می‌توانید از صرافی‌های مجاز تا ۲۰۰۰ یورو را با نرخ بازار تهیه کنید.
دقت کنید، در هر سال فقط یک بار می‌توانید ارز مسافرتی را دریافت کنید.

قیمت ارزهای دولتی برای مسافران در سال ۱۴۰۲

مانند بازار، نرخ ارز مسافرتی نیز ثابت نیست. پس اگر روز قبل دوست یا آشنا با هزینه کمتری ارز را تهیه کرده است، دلیل بر آن نیست که شما نیز بتوانید با همان قیمت آن را تهیه کنید. بانک مرکزی به صورت روزانه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲:۳۰ به جز پنجشنبه‌ها که تا ساعت ۱۱:۳۰ فعالیت می‌کنند، سهمیه ارز دولتی مسافران را اعلام خواهد کرد. چگونه بدون ماندن در صف نرخ ارز دولتی را بررسی کنیم؟ با مراجعه به وب سایت mex.co.ir نرخ روزانه را می‌توانید مشاهده کنید.

مسافران باید حداقل ۷ روز قبل از سفر برای ثبت درخواست به شعبه‌های بانک یا صرافی‌های دولتی مراجعه کنند تا ارز مسافرتی به آنها تعلق گیرد. البته باید شرایط را برآورده سازید تا ارز مد نظر را دریافت کنید. در ادامه به شرایط لازم برای دریافت ارز مسافرتی خواهیم پرداخت.

شرایط دریافت ارز مسافرتی

اگر مسافر هستید، پیش از دریافت ارز باید بلیط خود را تهیه کنید. بلیط باید برای سفر به خارج از کشور باشد و سفرهای داخلی شامل دریافت ارز نخواهند شد. باید مشخص کنید که مقصد شما از کشورهای نیازمند به ویزا هست یا خیر. پیشنهاد می‌کنیم از آنجایی که تنها یک بار در سال می‌توانید ارز مسافرتی را دریافت کنید، بهتر است برای کشورهایی که به ویزا نیاز دارند این کار را انجام دهید و برای کشورهایی که به ویزا نیاز ندارند، ارز مسافرتی را تهیه نکنید. در ضمن، تنها افراد بالای ۱۲ سال امکان دریافت این ارز را خواهند داشت. با توجه به این مسائل، مدارکی را که در ادامه بیان خواهیم کرد را آماده کنید تا برای دریافت ارز مسافرتی ارائه دهید.

مدارک لازم جهت دریافت ارز مسافرتی

مدارک را برای دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۲ با دقت آماده کرده و در زمان معین شده ارائه دهید.

نسخه اصل و کپی گذرنامه: گذرنامه شما حتماً باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر شرکت هواپیمایی: اگر بلیط را به صورت آنلاین خریداری می‌کنید، حتماً دقت کد رهگیری و اطلاعات پرواز و صدور به درستی بر روی آن ثبت شده باشد.

اصل و کپی کارت ملی: بهتر است کارت ملی هوشمند همراه داشته باشید یا گواهی ثبت درخواست برای کارت ملی را ارائه دهید.

واریز وجه عوارض خروج از کشور: هر بار که از کشور خارج می‌شوید، باید عوارض پرداخت کنید. این عوارض نسبت به اینکه چندمین بار است سفر خارجی دارید، متفاوت خواهد بود.

اصل و نسخه کپی ویزا: اگر به کشوری سفر می‌کنید که به ویزا نیاز دارد، مدارک ویزا را ارائه دهید.
فرم درخواست ارز: فرم را از بانک یا صرافی دریافت کرده و با دقت تکمیل کنید.

پرداخت هزینه روز ارز: هزینه شامل مبلغ ارز مورد در نظر در آن روز همراه با کارمزد فروش است.

اطلاعات تماس و حساب بانکی: اطلاعات دقیق خود جهت تماس و همچنین شماره حساب بانکی را به صرافی دولتی اعلام کنید. این اطلاعات باید برای شخص شما باشد و فرد دیگری نمی‌تواند به عنوان نماینده شما این کار را انجام دهد.

حتماً ۷ روز پیش از سفر برای ثبت نام و ارائه مدارک اقدام کنید. در صورتی که گذرنامه را تعویض کرده‌اید، حتماً گذرنامه موقت قبلی را ارائه دهید. برای سفرهای زیارتی نیز حتماً پیش از رفتن به بانک یا صرافی، در سامانه حج و زیارت ثبت نام کنید.

مزایای ارز مسافرتی

اگر بخواهیم خیلی کوتاه و مختصر از مزایای ارز مسافرتی بگوییم، باید به این اشاره کنیم که ارز مسافرتی قیمت کمتری از نرخ بازار آزاد دارد. همین مسئله خود حسن بزرگی است. در واقع همین تفاوت چند هزار تومان باعث می‌شود تا هزینه‌های مسافر به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند.

سامانه‌های ایجاد شده نیز کمک می‌کنند تا شما بدون آنکه نیاز باشد در صف‌های طولانی منتظر بمانید، ثبت نام خود را انجام دهید. این مسئله به خصوص برای افرادی که سن بالایی دارند قابل توجه است و لازم نیست در صف بمانند و با کمک اعضای خانواده می‌توانند ثبت نام را به راحتی انجام دهند.

با این حال، محدودیت‌های ارز مسافرتی را نمی‌توان نادیده گرفت. اینکه تنها یک بار در سال می‌توان آن را دریافت کرد و مقدار آن برای سفرهای خارجی با ویزا و بدون ویزا متفاوت است، از محدودیت‌های اعلام شده برای ارز مسافرتی هستند.

ارز مسافرتی را چه کسانی نمی‌توانند دریافت کنند؟

متقاضی باید بالای ۱۲ سال سن داشته باشد. اگر قصد دارید تا برای فرزندان خود نیز ارز مسافرتی تهیه کنید، باید سنشان بالای ۱۲ سال باشد.

افرادی که دو تابعیتی هستند، شامل دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲ نمی‌شوند.

افرادی که گذرنامه آنها از نوع خدمات یا سیاسی است شامل دریافت ارز مسافرتی نخواهند شد.

مسافرانی که پیش از آن در همان سال ارز دریافت کرده باشند، امکان دریافت دوباره ارز را نخواهند داشت.

از کدام بانک‌ها می‌توانیم ارز را دریافت کنیم؟

بانک‌های ملی، ملت، سامان، تجارت و پارسیان ارز مسافرتی را ارائه می‌دهند. بانک تجارت و پارسیان ارز مسافرتی را تنها برای سفرهای زیارتی ارائه می‌دهند. برای ثبت نام و دریافت حضوری ارز باید از ۴ تا ۱۰ روز قبل نوبت بگیرید. در روز تعیین شده به همان بانک مراجعه کرده و برای دریافت رسید اقدام کنید. بانک‌های تجارت در همان روز حواله یا رسید را ارائه می‌دهند، اما برخی از بانک‌ها زمان بیشتری نیاز دارند و باید حتماً ۷ روز قبل از پرواز به آنها مراجعه کنید. بهتر است پیش از ثبت نام به بانک مد نظر مراجعه کرده و از زمان بندی آنها برای صدور ارز مسافرتی مطلع شوید.

چگونگی دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی

یکی از شعب بانک ملی را انتخاب کرده و همراه با مدارک گفته شده یعنی، کارت ملی، گذرنامه، بلیط، ویزا و دیگر مواردی که در این مقاله اعلام کردیم، نزد بانک مراجعه کنید. فرم را از گیشه دریافت کرده و پس از پر کردن آن همراه با مدارک به مسئول بخش ارزهای مسافرتی ارائه دهید. دقت کنید، اگر گذرنامه شما سیاسی باشد یا دو تابعیتی هستید، درخواست شما رد خواهد شد. در صورت تایید مدارک اولیه، مسئول بانک شما را راهنمایی خواهد کرد که چگونه می‌توانید ارز مسافرتی را دریافت کنید.

ثبت نام جهت دریافت ارز مسافرتی

شما برای دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۲ می‌توانید به سامانه «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» مراجعه کنید. تمامی مراحل به صورت آنلاین انجام می‌شود پس باید مدارک گفته شده در بالا را اسکن کرده و آماده در دسترس داشته باشید.

ابتدا به وب سایت «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» به آدرس ir بروید، سپس، به «سامانه برخط» وارد شده و مدارک گفته شده را به ترتیب وارد کنید.

بانک ملی مدارک شما را بررسی کرده و توسط پیامک اطلاع رسانی خواهد کرد.

اگر مدارک ناقص باشند یا تایید نشوند پیامکی را دریافت خواهید کرد که می‌توانید نسبت به رفع نواقص اقدام کنید.

در صورت تایید، پیامک تاییدیه را دریافت خواهید کرد و مراحل بعدی برای شما باز می‌شوند.

مرحله بعد شامل فهرستی از بانک‌های ملی و صرافی‌های مجاز می‌شود. پس از ۲۴ ساعت برای دریافت ارز به هر یک از بانک‌های اعلام شده مراجعه کنید.

ارز را می‌توانید از باجه‌های بانک ملی در فرودگاه‌های بین المللی خمینی تهران، اهواز، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان و ارومیه دریافت کنید. برای انجام این کار، زمانی که به فرودگاه رسیدید، به باجه ارزی مراجعه کرده و حواله یا رسید را ارائه دهید تا سهمیه خود را دریافت کنید.

ثبت نام و دریافت ارز مسافرتی از اپلیکیشن «بله»

اپلیکیشن «بله» را می‌توانید بر روی موبایل نصب کرده یا از نسخه تحت وب آن استفاده کنید. پس از باز کردن اپلیکیشن:

گزینه «بانک من» را انتخاب کنید.

گزینه «ارز مسافرتی» را بزنید.

مشخصات خود را خود تکمیل کنید.

معادل ریالی وجه ارز مسافرتی را پرداخت کنید.

رسید تراکنش را دریافت کرده و از قسمت «ارز مسافرتی» جزئیات آن را مشاهده کنید.

در فرودگاه با وارد کردن شناسه فروش و کد ملی مسافر در دستگاه‌های BTM، ارز مد نظر را دریافت کنید.

تفاوت ارز مسافرتی و دانشجویی

شاید قصد شما از سفر شرکت در آزمون‌های خارجی باشد یا در یکی از دانشگاه‌های خارجی قبول شده‌اید و قصد دارید برای سفر خود ارزی با هزینه کمتر دریافت کنید؛ در این صورت هنوز به طور مشخص اعلام نشده است که میزان ارز دانشجویی چقدر است. اما روند دریافت آن مشابه با ارز مسافرتی است. برای جزئیات بیشتر در این زمینه باید به شعب بانکها یا صرافی‌ها مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای ارز دانشجویی علاوه بر گذرنامه و کارت ملی شامل موارد زیر می‌شود:

آزمون‌های زبان با نمره مورد تایید وزارت علوم

پذیرش قطعی و غیر مشروطی از دانشگاه خارجی که مورد تایید وزارت علوم است

گواهی اشتغال به تحصیل .

برای آقایان ارائه مدرک پایان خدمت الزامی است.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به سامانه msrt.gob.ir مراجعه کنید.

نکات مهم ارز مسافرتی

نرخ ارز مسافرتی مانند نرخ ارز بازار آزاد متغییر است. به این معنا که ممکن است در عرض یک هفته دستخوش تغییرات شود.

تمامی بانک‌های معرفی شده در کل طول سال صدور حواله ارزی را انجام نمی‌دهند، پس پیش از اقدام پرس وجو کنید.

بانک تجارت اغلب در روز درخواست، رسید را به متقاضی می‌دهد. برای بانک سامان از ۱۰ روز، بانک ملی ۴ روز و سایر بانک‌ها ۷ روز قبل از سفر باید برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید.
اطلاعات باید برای هر فرد اعلام شود. در نتیجه، اگر فرزند بالای ۱۲ سال شما حساب بانکی ندارد، باید برای او حسابی باز کنید.

تنها حضور سرپرست خانوار کافی نیست و باید همه افراد متقاضی اطلاعات خود را ارائه دهند.
شماره تماس و حساب بانکی را با دقت وارد کنید.

برای دریافت ارز مسافرتی برای سفرهای زیارتی حتماً باید در سامانه سازمان حج و زیارت ثبت نام کرده باشید.

بهترین زمان دریافت ارز مسافرتی چه زمان است؟

این سوال سختی است، چراکه فوریت و اهمیت آن برای شما زمان بندی دریافت را مشخص می‌کند. قیمت ارز متغیر است و امکان پذیر نیست که زمانی مشخص را بیان کنیم. با بررسی تغییرات بازار ارز دولتی بهترین زمان را برای خرید خود انتخاب کنید. اما دقت کنید حتماً باید ۷ روز قبل از پرواز برای این مسئله اقدام کنید. 

سخن پایانی

دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲ شامل شرایط خاصی است. در این مقاله سعی کردیم تا به این شرایط بپردازیم. همچنین، مدارک لازم و شیوه‌های دریافت را بررسی کردیم که امیدواریم با انتخاب شیوه مناسب بتوانید در وقت و هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. 

سوالات متداول

۱.چه میزان ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲ می‌توان دریافت کرد؟

برای کشورهایی که به ویزا نیاز دارند، ۵۰۰ یورو و کشورهای بدون ویزا ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی برای مسافران در نظر گرفته شده است.

۲.سقف مجاز ارز در زمان خروج از کشور چقدر است؟

در سفرهای هوایی ۵ هزار یورو و اگر به صورت زمینی سفر کنید ۲ هزار یورو را می‌توانید از کشور خارج کنید.

۳.برای ثبت نام ارز مسافرتی به کدام سامانه مراجعه کنیم؟

سامانه my.ice.ir جهت ثبت نام و دریافت ارز مسافرتی فعال شده است.




الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار