gardeshban.ir

یک دوستدار میراث‌فرهنگی می‌گوید: خانه تاریخی امین‌زاده در شوشتر به دلیل آبگرفتگی شوادان و بارندگی روزهای اخیر در خطر جدی تخریب قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۱۹۳۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳-1403 January 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
آب خانه تاریخی امین‌زاده شوشتر را با خود می‌برد؟

ابوالفضل مهدی‌پور، با اشاره به این‌که خانه تاریخی امین‌زاده در مالکیت شرکت بازآفرینی شهری ایران است، افزود: این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی است.

وی تاکید کرد: این خانه تاریخی در صورت تخریب ممکن است خطرات جانی و مالی برای رهگذران و خانه‌های اطراف داشته باشد.

او با بیان این‌که بخش مهمی از تاریخ، فرهنگ و معماری شوشتر در این خانه نهفته است، گفت: خانه تاریخی امین‌زاده یکی از بناهای شاخص در بافت قدیمی شوشتر بوده و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

خانه تاریخی امین‌زاده در دوران قاجار به دست شخصی بنام امین‌زاده ساخته شد. این خانه در محله کوره شوشتر واقع است، سازه آن سنتی و از مصالحی چون سنگ، آجر و گچ ساخته شده است. این بنا دارای تزیینات بسیار زیبای آجر و سنگ شامل گچ‌بری‌های مشبک و حجارس بر پیشانی ایوان‌ها در ضلع جنوبی، ستون‌های آجری تزیینی در اطراف ورودی‌ها و در ۲ ضلع شرقی و غربی و خوون‌چینی‌های آجری که تمام پیکره نمای خانه را دربرگرفته است.

خانه تاریخی امین‌زاده در چهار طبقه شامل شوادان، شبستان، همکف و طبقه اول است. سر در ورودی بنا با آجرکاری‌های زیبا به‌عنوان نمادی از موقعیت اجتماعی صاحب‌خانه و نشانگر ذوق و سلیقه در کاربرد فنون معماری است، در ۲ طرف ورودی ۲ سکو قرار گرفته که به آنها خواجه‌نشین می‌گویند.

تزئینات داخل بنا نیز از نوع آجرکاری، گچ‌بری مشبک و حجاری بر روی پیشانی ورودی‌ها، ایوان‌ها در ضلع جنوبی، شبه ستون‌های آجری تزئینی در اطراف ورودی‌ها در دو ضلع شرقی و غربی و ایوان‌ها و ورودی‌ که بعدها مسدود شد تشکیل شده است.

خانه تاریخی امین‌زاده در سال ۱۳۷۸ به شماره ۲۴۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار