gardeshban.ir

یکی از آش‌های خوشمزه و مقوی که طعمی فراموش‌نشدنی به جای می‌گذارد، آش ماست شمالی است. 
کد خبر: ۶۱۹۵۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳-1403 January 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
طرز تهیه آش ماست شمالی خوشمزه و ساده به روش سنتی


یکی از آش‌های خوشمزه و مقوی که طعمی فراموش‌نشدنی به جای می‌گذارد، آش ماست شمالی است. این آش، ترکیبی از مواد تازه و مغذی است که نه تنها بدن را سیراب می‌کند بلکه روح را نیز شاداب می‌سازد. در اینجا، با همراهی سایت آموزشی پانا مگ، طرز تهیه آش ماست شمالی را به شیوه‌ای ساده و قابل دسترس برای همه علاقه‌مندان به آشپزی ایرانی، بازگو می‌کنیم. 

این دستور پخت، پلی است بین آشپزی سنتی و مدرن که قدم به قدم شما را در آماده‌سازی یک غذای خوشمزه و مغذی همراهی می‌کند. پس بیایید با معرفی مواد لازم شروع کنیم.

برای طرز تهیه آش ماست شمالی ابتدا برنج را خیس کرده، سپس آن را با آب می‌پزیم. پس از نیمه پخت، کدو سبز ریز خرد شده اضافه می‌شود و پس از پخت کدو، اسفناج خرد شده به آن افزوده می‌شود. 

زمانی که اسفناج نیز پخته شد، آش را از روی حرارت برداشته و کمی خنک می‌کنیم تا بتوانیم ماست را به آن اضافه کنیم. پس از هم زدن و یکدست شدن ماست در آش، آن را مجدداً گرم کرده و با نمک طعم‌دار می‌کنیم. در نهایت، آش را گرم سرو می‌کنیم.

مواد
کدو سبز۳ عدد
برنج۱ نعلبکی
ماست۷۵۰ گرم
اسفناج یا گشنیز، شوید، برگ سیر۲ الی ۳ دسته
نمک به مقدار کافی

طرز تهیه آش ماست شمالی

مرحله ۱: آماده‌سازی برنج

ابتدا برنج را با دقت می‌شوییم تا هرگونه ناخالصی و گرد و غبار از آن جدا شود. پس از شستن، برنج را در ظرفی با آب سرد قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم به مدت یک ساعت خیس بخورد. این کار به برنج کمک می‌کند تا پخت بهتری داشته باشد و زمان پخت آن کاهش یابد.
 
مرحله ۲: پخت برنج

پس از خیس خوردن، برنج را همراه با مقدار کافی آب در قابلمه‌ای روی حرارت قرار می‌دهیم تا به آرامی بجوشد. حرارت را به حدی تنظیم می‌کنیم که برنج آرام و یکنواخت بپزد و به خوبی نرم شود. این مرحله ممکن است حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان ببرد.

مرحله ۳: اضافه کردن کدو سبز

هنگامی که برنج نیمه پخته شد، کدوهای سبز را که پیشتر به صورت ریز خرد کرده‌ایم، به قابلمه اضافه می‌کنیم. کدو سبز به آش طعم تازگی و ظرافتی خاص می‌بخشد. حالا اجازه می‌دهیم کدو سبز همراه برنج به آرامی پخته و نرم شود.

مرحله ۴: افزودن اسفناج

پس از اینکه کدو سبز کاملاً پخت و نرم شد، نوبت به افزودن اسفناج خرد شده می‌رسد. اسفناج یا سایر سبزیجات پیشنهادی (گشنیز، شوید، برگ سیر) را که از قبل آماده کرده‌ایم، به مخلوط برنج و کدو اضافه می‌کنیم. حرارت را کمی کاهش می‌دهیم تا اسفناج به آرامی در میان سایر مواد پخته و عطر و طعم خود را به آش بدهد.

مرحله ۵: خنک کردن آش

هنگامی که اسفناج به خوبی پخت و آش غلظت مناسبی به خود گرفت، حرارت را خاموش کرده و اجازه می‌دهیم آش کمی از حرارت بیفتد. این کار به ما امکان می‌دهد تا ماست را بدون اینکه بر اثر حرارت زیاد ببرد، به آش اضافه کنیم.

مرحله ۶: آماده‌سازی ماست

در این مرحله، ماست را در کاسه‌ای بزرگ می‌ریزیم و با استفاده از همزن دستی، آن را به خوبی هم می‌زنیم تا یکدست و صاف شود. این امر به ماست کمک می‌کند تا بهتر با سایر مواد آش ترکیب شود و بافتی نرم و لطیف به آش ببخشد.

مرحله ۷: اضافه کردن ماست به آش

پس از اینکه آش کمی خنک شد، به آرامی ماست زده شده را به آن اضافه می‌کنیم. در حین افزودن ماست، به آرامی و پیوسته هم می‌زنیم تا ماست کاملاً با آش ترکیب شود و هیچ گلوله‌ای از ماست باقی نماند.

مرحله ۸: تنظیم طعم آش

در این مرحله، آش را دوباره روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم تا به آرامی گرم شود. به این ترتیب، ماست به خوبی در آش جا می‌افتد و طعم‌ها به خوبی با هم ترکیب می‌شوند. در این مرحله، نمک را به میزان دلخواه اضافه می‌کنیم تا طعم آش متعادل شود.

مرحله ۹: سرو آش

پس از اینکه آش به خوبی گرم و طعم‌دار شد، آن را در ظرف‌های سرو ریخته و به دلخواه می‌توانیم با مقداری سبزی خرد شده، پیاز داغ یا گردوی خرد شده تزیین کنیم. حالا آش ماست شمالی آماده است تا به عنوان یک وعده غذایی مغذی و خوشمزه، نوش جان شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار