gardeshban.ir

اگر سابقه ابتلا به میگرن دارید شاید بدانید که چگونه سردردهای میگرنی شما شروع می‌شود، اما ندانید چرا به این عارضه مبتلا می‌شوید و چه چیزی باعث می‌شود شما بیشتر از سایر افراد دچار این سردردهای وحشتناک شوید؟
کد خبر: ۶۱۹۶۶
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳-1403 January 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
چه چیزی باعث میگرن می‌شود؟

میگرن یک بیماری شایع عصبی است که باعث درد شدید و احساس تپش در یک طرف سر می‌شود که ممکن است چندین ساعت طول بکشد یا تا چند روز ادامه یابد. معمولا درد میگرن همراه با حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور یا صدا، سرگیجه، اختلالات بینایی یا بی‌حسی صورت همراه است.

پزشکان کاملاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث سردردهای میگرنی می شود، اما متخصصان فکر می کنند عدم تعادل در برخی مواد شیمیایی مغز ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد.

عصب سه قلو در سر، عملکرد چشم و دهان شما را هدایت می کند. سطوح یک ماده شیمیایی به نام سروتونین ممکن است در شروع میگرن کاهش یابد و این عصب می تواند مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی را آزاد کند که به مغز شما می روند و باعث درد می شوند.

عوامل خطر برای ایجاد میگرن

شما ممکن است بیشتر به میگرن مبتلا شوید به خاطر:

* ژن های شما: اگر یکی از اعضای خانواده شما سردردهای میگرنی داشته باشد، احتمال ابتلا به آنها بیشتر است.

* سن شما: سردردهای میگرنی می توانند در هر مقطعی از زندگی شما ایجاد شوند، اما احتمال دارد اولین سردرد خود را در نوجوانی تجربه کنید. سردردها در دهه ۳۰ سالگی به اوج خود می رسند و در اواخر زندگی شدیدتر می شوند.

* جنسیت شما: زنان تقریباً سه برابر بیشتر از مردان به این عارضه مبتلا می شوند.

محرک های میگرن

به گزارش «وب ام دی»، مواردی که ممکن است باعث ایجاد میگرن شوند عبارتند از:

* تغییرات هورمونی: تغییر در هورمون استروژن می تواند باعث میگرن در زنان شود. داروهایی مانند قرص های ضد بارداری یا هورمون درمانی جایگزین می توانند سردرد را تحریک یا آنها را بدتر کنند.

* استرس عاطفی: این یکی از رایج ترین محرک های میگرن است. وقتی استرس دارید، مغزتان مواد شیمیایی آزاد می‌کند که پاسخ «جنگ یا گریز» شما را آغاز می‌کند. اضطراب، نگرانی و ترس می توانند تنش بیشتری ایجاد کنند و میگرن را بدتر کنند.

* غذاهای خاص: غذاهای شور و فرآوری شده و پنیرهای کهنه از عوامل محرک شناخته شده هستند. شیرین کننده مصنوعی آسپارتام و تقویت کننده طعم مونو سدیم گلوتامات (MSG) نیز ممکن است باعث ایجاد آنها شوند.

* حذف وعده های غذایی: اگر یک وعده غذایی را از دست بدهید، قند خون شما کاهش می یابد و باعث سردرد می شود.

* الکل و کافئین: نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های حاوی کافئین می توانند محرک های میگرن باشند.

* محرک های حسی: نورهای روشن، صداهای بلند و بوهای تند می توانند باعث ایجاد این سردرد در برخی افراد شود.

* تغییرات در الگوی خواب: اگر زیاد یا خیلی کم بخوابید، ممکن است به میگرن مبتلا شوید.

* فشار فیزیکی: یک تمرین شدید مانند ورزش سنگین می تواند باعث میگرن شود. شما همچنان می‌توانید فعال باشید اما بهتر است با شدت کمتری فعالیت‌های خود را انجام دهید.

* تغییرات آب و هوایی: این یک محرک مهم است. تغییر در فشار کلی هوا نیز همینطور است.

* داروی بیش از حد: اگر میگرن دارید و بیش از ۱۰ روز در ماه برای آن دارو مصرف می کنید، ممکن است خودتان را برای چیزی که سردرد برگشتی نامیده می شود آماده کنید. پزشک شما احتمالاً آن را سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو می نامد.

اگرچه ممکن است به طور کلی نتوانید از محرک های میگرن جلوگیری کنید، برخی از عوامل ساده مانند خواب منظم و با کیفیت، رژیم غذایی سالم، ورزش و مدیریت استرس ممکن است به شما کمک کنند تا قبل از شروع آنها را متوقف کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار