gardeshban.ir

رمزگشایی سه طومار از قرن ۱۵ و ۱۶، جزئیات تاریخی مربوط به آزتک‌ها و منطقه‌ای را که اکنون مکزیکوسیتی است، توصیف می‌کند.
کد خبر: ۶۱۹۷۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳-1403 January 16
گردشبان (gardeshban.ir) :

به گفته مؤسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک (INAH)، رمزگشایی کدهای قرون گذشته مکزیک کنونی حاوی اطلاعات فراوانی درباره آزتک‌ها به زبان مادری‌شان است، از جمله جزئیاتی در مورد تأسیس پایتخت آن‌ها، فتوحات آن‌ها و سقوط آن‌ها به دست اسپانیایی‌ها.

دولت مکزیک اخیراً سه نسخه مصور معروف به کدهای سن آندرس تتپیلکو را از یک خانواده که اسناد آزتک را برای نسل‌ها منتقل کرده بودند، خریداری کرد.

آزتک‌ها در طول قرن‌های ۱۵ و ۱۶ بر منطقه وسیعی از مکزیک حکومت می‌کردند. پایتخت آن‌ها در Tenochtitlán، در مکزیکوسیتی فعلی بود. بین سال‌های ۱۵۱۹ و ۱۵۲۱، نیروهای اسپانیایی آزتک‌ها را فتح کرد و حکومت اسپانیا را بر این منطقه برقرار کرد. کدهای نوشته شده به زبان بومی ناهواتل و اسپانیایی تا اوایل قرن هفدهم ادامه یافت.

نمایندگان INAH در بیانیه‌ای گفتند، یکی از طومارهای تازه خریداری‌شده، چگونگی تأسیس Tenochtitlán را در حدود سال ۱۳۰۰ و اربابانی که در دوران ماقبل اسپانیایی‌ها بر آن حکومت می‌کردند، توضیح می‌دهد. این کدها همچنین فتح آزتک‌ها بر شهر تتپیلکو را در حدود سال ۱۴۴۰ توصیف می‌کند و اینکه چگونه حاکم آن شهر به آزتک‌ها قسم خورده است.

در این بیانیه آمده است که این طومارها، حتی ورود اسپانیایی‌ها در سال ۱۵۱۹ و حکومت آن‌ها تا سال ۱۶۱۱ را شرح می‌دهد. اسپانیایی‌ها تا سال ۱۸۲۱ بر مکزیک حکومت کردند.


هنگامی که دانشمندان کدها را بررسی کردند، دریافتند که دو برگه روی کاغذ آمات یا پوست درخت نوشته شده است و جوهر کدها از گیاهان، زغال چوب ساخته شده است و رنگ‌های قرمز، زرد، اخری، سیاه و آبی را ایجاد می‌کند.

در بیانیه آمده است که پس از تایید صحت اسناد، دولت با خانواده مذاکره کرد و این سه نسخه طومار را به مبلغ ۹.۵ میلیون پزو (حدود ۵۷۰۰۰۰ دلار) خریداری کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار