gardeshban.ir

در حالی که بیش از یک ماه تا آغاز مناسک حج تمتع باقی مانده، عربستان از کاهش پذیرش تعداد عمره گزاران برای آمادگی به منظور حضور میلیونی زائران حج خبر داده است.
کد خبر: ۶۲۱۵۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳-1403 February 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
عربستان برای آمادگی حج، پذیرش عمره‌گزاران را محدود کرد!

بیشتر عمره‌گزاران پس از زیارت خانه خدا به مسجدالنبی (ص) می‌روند. اما با پایان عمره رمضانیه، تعداد زائران سرزمین وحی این روزها کاهش یافته است. وزیر حج عربستان توفیق الربیعه می‌گوید که «برای پذیرش بیش از ۲.۵ میلیون زائر حج آماده هستیم.» این در حالی است که ایرانیان از فردا سوم اردیبهشت پس از ۹ سال انتظار، به عمره اعزام می‌شوند.

امسال رکورد تعداد زائران عمره رمضانیه شکسته شد و میلیون‌ها زائر از کشورهای مختلف به مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) مشرف شدند؛ تا جایی که حتی در برخی از روزها «مسجدالحرام میزبان بیش از ۲.۵ میلیون زائر بود.» یعنی به اندازه زائران حج که در دوره حدود یک ماهه راهی عربستان می‌شوند.

تعداد عمره‌گزاران در روزهای اخیر به حدود ۵۰۰ هزار نفر رسیده که در مقایسه با روزهای شلوغ خانه خدا در رمضان، ۸۰ درصد کاهش یافته است. با این وجود، رئیس امور دینی مسجدالحرام شیخ عبدالرحمن بن سدیس می‌گوید که «زائران کمتری تا اواسط ذی القعده در مکه پذیرش می‌کنیم.»

وزارت حج عربستان اعلام کرده که فقط تا نیمه ذی‌القعده (۲۰ روز قبل از آغاز مناسک حج) عمره‌گزاران را پذیرش می‌کند و پس از آن در صورت نداشتن ویزای حج، افراد مجازات می‌شوند. سال‌های گذشته این محدودیت حدود یک هفته قبل از آغاز مناسک حج اعمال می‌شد.

مدیر هتل مکه شیخ هاتف احمد می‌گوید که با توجه به نزدیکی حج تمتع، «در حال آماده‌سازی هتل برای حضور زائران هستیم،» و امکان پذیرش نداریم. در مقابل وزیر امور دينى پاکستان حسین سالک با اشاره به ارزان بودن عمره در ماه‌های شوال و ذی القعده می‌گوید که «با توجه به گرانی حج، زائران برخی از کشورها متقاضی زیارت خانه خدا در این ایام هستند.»

«افزایش ظرفیت پذیرش زائران در ماه‌های منتهی به ایام حج و البته کاهش هزینه این سفرمعنوی» مطالبه بسیاری از مسلمانان است؛ تا جایی که حتی رئیس اداره دینی مسلمانان قزاقستان نوروزبای حاجی معتقد است که «عربستنان نباید زیارت خانه خدا را وسیله‌ای برای رونق گردشگری خود بداند.»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار