gardeshban.ir

مقامات مصر مجسمه مسروقه فرعون «رامسس دوم» را پس گرفتند.
کد خبر: ۶۲۱۷۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳-1403 February 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
مصر مجسمه سرقت‌شدۀ فرعون را پس گرفت


وزارت آثار باستانی مصر از باز پس گرفتن یک مجسمه ۳,۴۰۰ ساله تصویرگر سر فرعون «رامسس دوم» ‌ خبر داد، که حدود سه دهه قبل ربوده و از کشور قاچاق شده بود.

«رویترز» نوشت، بر اساس بیانیه روز یکشنبه وزارت آثار باستانی، ‌ این مجسمه اکنون در «موزه مصر قاهره» ‌ نگهداری می‌شود ولی برای عموم مردم به نمایش گذاشته نمی‌شود.

این مجسمه بیش از سه دهه قبل از معبد «رامسس دوم» واقع در شهر باستانی «ابیدوس» در جنوب مصر ربوده شده بود. تاریخ دقیق سرقت این مجسمه مشخص نیست، ‌ اما به گفته رئیس دپارتمان استرداد آثار تاریخی مصر، این مجسمه چندهزارساله در فاصله ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ به سرقت رفته است.

مقامات مصر این اثر تاریخی را زمانی که در سال ۲۰۱۳ در یک نمایشگاه واقع در لندن برای فروش ارائه شده بود، شناسایی کردند. این مجسمه پیش از آن که از سوئیس سر در بیاورد، به چندین کشور منتقل شد.

به گفته مقامات آثار باستانی مصر، این مجسمه جزئی از مجموعه مجسمه‌هایی است که فرعون «رامسس دوم» را به همراه ایزدان مصر باستان به تصویر می‌کشد.

«رامسس دوم» یکی از قدرتمندترین فرعون‌های مصر باستان است که با نام «رامسس کبیر» نیز شناخته می‌شود. او سومین فرعون از نوزدهمین دودمان مصر بود که در فاصله ۱۲۷۹ تا ۱۲۱۳ پیش از میلاد حکمرانی کرد.

مصر با همکاری مقامات سوئیس موفق شد مالکیت حقیقی این مجسمه را اثبات کند. مقام‌های سوئیس سال گذشته این مجسمه را به سفارت مصر در «برن» ‌ تحویل داده بودند، اما این اثر تاریخی اخیرا به خاک مصر بازگشته است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار