gardeshban.ir

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: هدف ترکیه جذب بیش از 50 میلیون گردشگر در سال جاری و رسیدن به رقم 70 میلیون تا سال 2023 است.
کد خبر: ۱۱۲۴۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 22
گردشبان (gardeshban.ir) :

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه جذب ۵۰ میلیون گردشگر در سال جاری از اهداف گردشگری کشور است، گفت: قصد داریم تا سال ۲۰۲۳ به هدف جذب ۷۰ میلیون گردشگر دست یابیم و در این مسیر موفق خواهیم شد.

وی که در مراسم افتتاح موزه تاریخی گوبکلی‌ت په در شانلی‌اورفا سخن می‌گفت، مدعی شد: با گذر زمان بیشتر آشکار خواهد شد که سرزمین بی‌نظیر ما مهد تمدن و تاریخ بوده است.

اردوغان با بیان اینکه به باور من کشورمان یک موزه روباز است گفت: به این دلیل تلاش بیشتری از خود نشان دهیم.

رئیس جمهور ترکیه افزود: شانلی‌اورفا گنجینه‌ای تاریخی با در برداشتن آثاری از دوران سومر٬ بابل٬ هیتیت٬ روم٬ امویان٬ سلجوقیان٬ عثمانی و دوران جمهوریت است.

وی با اشاره به آمار ۴۶ میلیونی گردشگر در سال گذشته گفت: درآمد ترکیه از این میزان گردشگر به مرز ۳۰ میلیارد دلار رسیده است.

منطقه باستانی گوبکلی‌تپه در استان شانلی اورفه از زیارتگاه‌های قدیمی جهان است و در فهرست موقت یونسکو قرار دارد. با اتمام عملیات مرمت و نوسازی و سقف حفاظتی این معبد باستانی بیش از یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید خواهند کرد. این منطقه باستانی سال گذشته در فهرست میراث فرهنگی جهانی ثبت شد.

گوبکلی‌تپه از طرف نهادها و سازمان‌های بین المللی به ویژه وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه به عنوان قدیمی‌ترین معبد دنیا شناخته می‌شود.

منطقه باستانی گوبکلی‌تپه در ۱۸ کیلومتری مرکز شهر شانلی اورفه قرار دارد و اولین بار در سال ۱۹۶۳ از طرف محققین دانشگاه استانبول و شیکاگو کاوش شده و شناسایی شد. کاوش‌ها در این منطقه باستانی بدون وقفه ادامه دارد.

از سال ۱۹۹۵ نیز موزه شانلی اورفه با همکاری انستیتو باستان شناسی آلمان کاوش‌هایی را انجام داده و سنگ‌هایی به شکل حرف «T» با نقش حیوانات وحشی به ارتفاع ۳-۶ متر و وزن ۴۰ تا ۶۰ تن متعلق به دوره نوسنگی را شناسایی کرده است. تعداد زیادی اشکال حیوانات وحشی و مجسمه‌های انسان در اندازه‌های تقریبی ۶۵ سانتیمتر متعلق به ۱۲ هزار سال پیش نیز از این منطقه اکتشاف شده است.

«شانلی اورفا» یا «شهر پیامبران»، منطقه‌ای ثروتمند و حاصلخیز در جنوب شرقی ترکیه و مرکز استانی به همین نام است. بیشتر جمعیت این شهر را عرب‌ها و کرد‌ها تشکیل می‌دهند. گمان می‌رود محل زندگی یا زادگاه پیامبرانی چون ابراهیم، جرجیس، شعیب و ایوب بوده، به همین جهت سرشار از آثار و نمادها و ساختمان‌های تاریخی و مذهبی است. نام باستانی این شهر «اِدِسا» بوده است که در دوران بیزانس با دارا بودن مدارس، صومعه و کلیساهای بسیار، یکی از مراکز قدرتمند منطقه‌ای به شمار می‌رفت.  این شهر بر روی دشتی در ۸ کیلومتری شرق رودخانه معروف فرات قرار گرفته است. این شهر دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌هایی سرد و مرطوب است.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار