gardeshban.ir

زنان و دختران دامغانی همزمان با بیست‌وهفتم ماه مبارک رمضان آیین سنتی کیسه‌دوزان را در مسجد تاریخانه دامغان برگزار کردند.
کد خبر: ۱۳۴۸۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
مهدی قاسمی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان امروز و در گفت‌وگویی افزود: در این مراسم بانوان دامغانی بر اساس رسمی 500 ساله، برای برآورده شدن حاجات کیسه ای دوختند که  این کیسه به «لعن ابن ملجم» یا کیسه «مراد» معروف است.

وی گفت: در مراسم کیسه‌دوزان دامغان، بانوان کیسه­‌های کوچک رنگی می دوزند و درون آن تعدادی سکه یا برنج قرار می­‌دهند و این کیسه را تا ۲۷ ماه مبارک رمضان سال آینده نزد خود نگه می‌دارند و تا سال بعد پول را خرج نمی کنند و پس از برگزاری مراسم جدید، از پول داخل کیسه استفاده می­کنند.

وی افزود: برخی زنان مبلغی پول به نیت تشرف به سفرهای مذهبی در این کیسه گذاشته و در طول سال از همین مبلغ برای سفر به اماکن مذهبی و زیارت امامان و معصومین(ع) هزینه می­کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، رئیس اداره میراث فرهنگی این شهرستان  گفت: بانوانی که حاجت سال پیش آن‌ها برآورده شده سال بعد هنگام کیسه دوزی به شکرانه مستجاب شدن دعایشان نان و شیرینی بین سایر بانوان تقسیم می­کنند تا هنگام افطار استفاده کنند و یا مقداری پارچه و نخ و سوزن برای دوخت کیسه به مسجد آورده و آن را بین سایر نمازگزاران تقسیم می‌کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار