gardeshban.ir

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به افزایش بارندگی‌های سال‌جاری و بالا رفتن سطح آب این تالاب‌ها گفت: ظرفیت آب تالاب‌های نقده به دلیل بارش‌های طولانی مدت ۳۰ درصد افزایش یافته است و این امر تاثیرات موثری در اکوسیستم طبیعت دارد.
کد خبر: ۱۴۲۳۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸-1398 April 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
اکبر محمدیان روز یکشنبه گفت: امسال حجم آب ورودی به این تالاب‌ها تاکنون ۱۴٫۵۵ میلیون مترمکعب اندازه گیری شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سطح آب تالاب‌ها در نقده تکمیل است و آبریزی به این تالاب ادامه دارد، ادامه داد: حد استاندارد تالاب‌ها ۶٠ سانتی متر است.

وی افزود: ظرفیت آب در برخی از تالاب‌ها مثل تالاب «حسنلو» از حد استاندارد گذشته است و به بیش از ۶٠ سانتی متر نیز می‌رسد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده بیان کرد: پس از تکمیل ظرفیت، آب این تالاب‌ها لبریز شده است و از طریق زهکش ها به دریاچه ارومیه انتقال پیدا می‌کند.

محمدیان در خصوص ویژگی‌های تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های اصلی تالاب‌ها سیل بند بودن آنهاست و در مواقعی که سیل اتفاق می‌افتد، تالاب‌ها به دلیل ارتفاع کم از وقوع سیل تاحدودی جلوگیری کرده و آب را در خود ذخیره می‌کنند.

وی در خصوص مزایای احیا تالاب‌ها افزود: از مهم‌ترین مزایای تالاب‌های احیا شده می‌توان به افزایش تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان بومی و مهاجر در این تالاب‌ها اشاره کرد زیرا هر چقدر آب در این محیط‌ها بیشتر باشد مهاجرت و تخم گذاری پرندگان افزایش پیدا می‌کند و این امر باعث افزایش جذب گردشگر و محققان به این مناطق می‌شود.

وی گفت: طبق جدیدترین آمار امسال با افزایش آب در تالاب‌ها شاهد رشد ۲۵ درصدی تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان بومی در تالاب‌های نقده هستیم.

نقده با بیش از ۱۷ تالاب فصلی نیم فصلی و دائمی پناهگاه مناسبی برای حیوانات وحشی محسوب می‌شود؛ از میان این تعداد پنج تالاب در قالب سه سایت در کنوانسیون رامسر به عنوان زیستگاه جهانی شناخته می‌شود.
تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در جهان به شمار می‌رود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار