gardeshban.ir

کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز پنجشنبه در چهل و سومین جلسه خود در باکو پایتخت جمهوری آذبایجان گزارش وضعیت نگه داری ۲ اثر میراث جهانی ایران را تایید کرده است.
کد خبر: ۱۴۶۷۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۸-1398 April 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
در چهارمین روز این جلسه که امروز (پنجشنبه) برگزار شد، گزارش وضعیت نگه داری "میدان امام اصفهان" و "چشم انداز باستان شناسی ساسانی فارس" ارائه شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران مورد تایید یونسکو قرار گرفت.

طبق قوانین مرکز میراث جهانی یونسکو، کشورها باید در خصوص وضعیت نگه داری و حفاظت از آثار تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی این سازمان بین المللی گزارش دهند.

مرکز میراث جهانی یونسکو هر سال برای این اجلاس از کشورهای عضو برای گزارش دهی از برخی میراث جهانی ثبت شده خود دعوت می کند و در سال جاری نیز از ایران در زمینه  میدان امام اصفهان و چشم انداز باستان شناسی ساسانی فارس انتخاب شده بود.

گزارشها پیش از اجلاس معمولاً از سوی کشورها برای مرکز میراث جهانی ارسال می شود.

با توجه به این که گزارش های ارایه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در باره وضعیت نگه داری میراث جهانی این دو اثار کامل و بدون ابهام بوده، اعضای کمیته میراث جهانی بحثی در این خصوص نداشتند و مرکز تشخیص داد نیازی به بحث و بررسی در این اجلاس نبوده و لذا بدون طرح در صحن اجلاس آنها را مورد تایید قرار داد.

مجموعه میدان امام در اصفهان از آثار بر جای مانده از زمان شاه عباس اول صفوی است و دور تا دور این میدان را بناهایی در دو طبقه احاطه کرده  که هر یک گواه سبک زندگی اجتماعی و فرهنگی ایرانیان در طول دوران صفویه به شمار می روند. میدان امام و بناهای اطراف آن در سال ۱۹۷۹ میلادی جزو میراث جهانی یونسکو معرفی و ثبت شده است.

مجموعه هفت سایت باستان شناسی در سه شهرستان در جنوب شرقی استان فارس از جمله فیروزآباد، بیشاپور و سروستان است که این مجموعه شامل کاخ ها و ساختارهای شهری است و قدمت آن به دوره امپراطوری ساسانی باز می گردد.

این مجموعه تاریخی و فرهنگی در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان بیست و سومین میراث جهانی ایران در یونسکو به ثبت رسید.

چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو دوشنبه گذشته با حضور بیش از ۲۵۰۰ نفر از مقامات و نمایندگان از ۱۸۰ کشور از جمله ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان آغاز به کار کرد.

در این اجلاس ۳۶ مورد از ۴۲ محوطه ارائه شده برای ثبت جهانی یونسکو شامل محوطه‌های فرهنگی، طبیعی، مختلط فرهنگی– طبیعی در کشورهای مختلف جهان برای به ثبت رسیدن بررسی می شود.

جنگل‌های هیرکانی" از ایران به عنوان محوطه طبیعی برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو در این اجلاس معرفی شده و قرار است فردا (جمعه) مورد بررسی قرار گیرد.

هیات جمهوری اسلامی ایران متشکل از مسوولان و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نماینده بخش یونسکو وزارت امور خارجه و نماینده ایران در سازمان یونسکو در این اجلاس حضور دارد.

چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو تا ۱۰ جولای (۱۹ تیر ماه) ادامه خواهد داشت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار