gardeshban.ir

در خرید سوغاتی معیارهای مختلف مد نظر است، مثلاً، باید آن سوغاتی به گونه‌ای باشد که به راحتی داخل چمدان جای گیرد، قیمتش با بودجه مسافران همخوانی داشته باشد، جای مناسبی برای نصب آن در منزل داشته باشیم و در آخر اینکه کارآیی داشته باشد.
کد خبر: ۱۵۲۰۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸-1398 April 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
فرقی نمی‌کند که چه معیاری برای خرید سوغاتی برایتان اهمیت دارد، به هر حال مقاله پیش رو می‌تواند کمک‌کننده باشد.

هر وقت دوستانتان حین سفر شما را تنها گذاشتند و خودشان به بازار رفتند، مطمئن باشید که برای تهیه سوغاتی رفته‌اند. مهم اینکه، انتخاب سوغاتی از خرده ‌ریز فروشی‌های باکو طاقت فرسا است و از سویی دیگر، قیمت اقلام مشابه در فروشگاه‌های مختلف، متفاوت است.

اگر به دنبال یک جواهر کوچک می‌گردید و از اینکه در ایچری شهر (IcheriSheher) که یکی از محلات قدیمی آذربایجان است خرید کنید خجالت نمی‌کشید، بهترین گزینه برای تهیه کالای مورد نظرتان همین محله است. در این محله به دقت به طرفین چپ و راست خیابان‌ها دقت کنید تا بتوانید مغازه‌های کوچک و گاه پنهان شده را بیابید.

قدم زدن داخل این شهر باستانی، بالا رفتن از پله‌ها برای رسیدن به قسمت بالای برج مایدن (Maiden Tower) و دیدن مغازه‌های انبوه از جمله کارهایی است که می‌توان در ایچری شهر انجام داد و البته خرید سوغاتی از آن نیز جذاب است.

تزئینات آهنربایی

خرید تزئینات آهن‌ ربایی که متناسب با بودجه افراد مختلف در بازار موجود هستند از جمله گزینه‌های مناسب به شمار می‌روند. تزئینات مورد بحث در اشکال مختلف از جمله برج مایدن، برج‌های شعله و اسکله در دسترس مسافران قرار دارند.

تزئینات مورد بحث در همه و به آسانی در دسترس توریست‌ها قرار دارند و یک هدیه خوب برای دوستانتان هستند. نوعی از آهن‌‌ ربا‌های شیشه‌ای نیز در بازار موجود هستند که با وضوح بالا تصاویر مکان‌های اصلی آذربایجان را به صورت درخشان نشان می‌دهند.

روسری، کیف و کیف پول

این که آذربایجان در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است، نشان دهنده موقعیت منحصر به فرد آن است و حکایت از وجود اجناس خاص در آن دارد. با توجه به توضیحاتی که داده شد می‌توان گفت که روسری ابریشم یکی از هدایای خوبی است که می‌توانید از آذربایجان تهیه کنید.

کالاهای موجود در بازارهای آذربایجان دارای رنگ‌های پرطراوت و الگوهای جذاب هستند و علاوه بر روسری خرید زیور آلات و اجناسی مانند کیسه‌های تزئین شده و کیف پول نیز توصیه می‌شود.

اغلب بر روی روسری‌ها، البسه و یا ساختمان های عمومی آذربایجان نماد بوته و جقه دیده می‌شود. بوته و جقه در زبان سانسکریت (زبان هندی) نماد آتش است و زینت ملی آذربایجان به شمار می‌رود. از سویی دیگر، در آذربایجان دین زرتشت سابقه طولانی دارد و از آنجائیکه در این دین آتش مقدس است، نماد آتش در آذربایجان دیده می شود. گفتنی است؛ آتش در دین زرتشت برای حفاظت در برابر ارواح شیطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سفال
سفال‌های رنگارنگ نیز از دیگر ایده‌های مناسب برای سوغاتی هستند. این سفال‌ها به صورت کاسه، بشقاب و یا به شکل انار در دسترس مسافران قرار دارند و به صورت تک و یا سه تکه عرصه می‌شوند. (قیمت این سفال‌ها حدود ۱۵ الی ۴۰ منات است.)

انار

انار یکی از میوه‌های محلی آذربایجان است که سرشار از ویتامین می‌باشد و از آن به صورت‌های مختلف از جمله گرفتن آب انار، سس و در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. توصیه می‌شود اگر در تاریخ دوم ماه نوامبر در آذربایجان بودید، جشنواره انار را که همه ساله در این کشور برگزار می‌شود، از دست ندهید. در آذربایجان از انار برای مصارف مختلف استفاده می‌شود و آذربایجانی‌ها اعتقاد دارند که درخت انار منشاء رحمت و برکت است.

نقاشی‌های رنگ روغن

نفت، درآمد اصلی جمهوری آذربایجان است و ثروت، سرمایه گذاری و توسعه را برای این کشور به ارمغان آورده است. نقاشی‌های رنگ روغن هدیه‌ای مناسب است که می‌تواند نماد جمهوری آذربایجان نیز باشد. صاحبان فروشگاه‌ها معمولاً این نقاشی‌ها را با عنوان نقاشی‌های نفتی (Neft paintings) به فروش می‌رسانند، حال آنکه این نقاشی‌ها معمولاً با استفاده از روغن‌های گیاهی تهیه شده‌اند.

منظور این نیست که نقاشی‌های مورد بحث با استفاده از نفت ترسیم شده‌اند، در این نقاشی‌ها برج‌های نفتی، زندگی در شهرهای قدیم آذربایجان و حتی برج‌های شعله به تصویر کشیده شده است. معمولاً نقاشی‌های رنگ روغن خیلی در عرصه‌های هنری معمول نیستند، به همین دلیل یک سوغات قابل توجه و برجسته به شمار می‌روند که می‌تواند حکایت کننده نقاشی‌های رنگ روغن آذربایجان باشند.

تعداد اندکی از هنرمندان آذربایجانی از جمله پیرز سکوندا (Piers Secunda) از رنگ روغن در نقاشی‌های خود استفاده می‌کنند، اما، تنها یک نفر در آذربایجان است که فقط از انگشتانش برای ترسیم نقاشی‌ها استفاده می‌کند و از روغنی بهره می‌گیرد که از نفت خام به دست آمده است. نام این هنرمند صابر چاپور اوغلو (Sabir Chopuroghlu)  است و در خارج از شهر باکو زندگی می‌کند.

البته نقاشی‌های صابر ارزان نیستند و اگر به دنبال نقاشی‌های مقرون به صرفه‌تری هستید می‌توانید نقاشی‌های هنرمندان محلی را در مغازه‌های مختلف پیدا کنید. این نقاشی‌ها با قیمت ۵ منات برای نمونه‌های کوچک تا ۳۰ منات برای سایز‌های متوسط عرضه می‌شوند.

فرش و قالی‌

آذربایجان در زمینه فرش و قالی از فرهنگی غنی برخوردار است، در قالی‌هایی که در این کشور بافته می‌شوند از رنگ‌های متنوعی مانند قرمز، آبی، سبز، زرد و کرم استفاده می‌شود. همچنین مردم از قالی و فرش در آذربایجان به صورت تزئینی نیز استفاده می‌کنند.

فرش‌ها به صورت محلی در آذربایجان به فروش می‌رسند، برخی از آنها دارای اشکال هندسی هستند و در رنگ‌های شاد موجودند و بعضی نیز نقشه‌های گل دار هستند که بیشتر رنگ‌های محو در آنها به کار رفته است و از جنوب آذربایجان و ایران می‌آید.

هر کدام از این فرش‌ها داستان‌هایی را حکایت می‌کنند که می‌توانید آنها را از روی نقش و نگارهایشان بخوانید. همچنین، هر روستا دارای الگوهای مختص خودش است و با داشتن اطلاعاتی درباره این فرش‌ها می‌توانید به درک بهتری از نقش و نگارها برسید.

محدوده قیمت فرش‌های آذربایجان بسته به قدمت فرش و کیفیت آن بین چند صد تا چند هزار منات متغیر است. حتی در سال ۲۰۱۰ فرش آذربایجان در فهرست میراث معنوی و فرهنگی یونسکو ثبت شد. اگر قصد دارید که از آذربایجان فرش بخرید، حتماً حواستان به مسائل اداری باشد، به این دلیل که خروج فرش‌ها و عتیقه‌جات از آذربایجان نیاز به مجوز دارد.

قوانین بسیار سختگیرانه‌ای در آذربایجان در زمینه قدمت فرش وجود دارد و این موضوع در مجوز مورد بحث ذکر می‌شود. البته باید گفت که مرز باریکی میان فرش‌های قاچاق و سفارشی در این کشور وجود دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار