gardeshban.ir

جزیره تنب کوچک یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این جزیره ایرانی مثلثی شکل و در ۱۵ کیلومتری (۸ مایلی) غرب جزیره تنب بزرگ بين E5508 تا E5510 درجه طول شرقي نسبت به نصف‌النهار گرينويچ و بين N2614 تا N2615 درجه عرض شمالي قرار دارد .
کد خبر: ۱۷۶۳۴
تاریخ انتشار : جمعه ۰۵ مهر ۱۳۹۸-1398 July 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
فاصله آن تا مرکز استان هرمزگان ٬ شهر بندر عباس از طریق دریا حدود ۱۶۹ کیلومتر (۱۰۵ مایل)می باشد. نزدیکترین بندر ایرانی به این جزیره بندر خمیر و بندر لنگه با ۷۵ کیلومتر فاصله است . 

بزرگترین ضلع جزیره ۱.۹ کیلومتر و مساحت آن حدود ۲,۱ کیلومتر مربع است . این جزیره کاملا نظامی است و مرتفعترین نقطه آن از سطح دریا ۳۵ متر ارتفاع دارد . که به آن تپه زهرا گفته میشود. در این جزیره استحکامات و تجهیزات نظامی ایرانی مستقر میباشد. خاک آن از نوع شنی و در برخی مناطق صخرهای است. 

ماهیت نظامی جزیره امکان عکسبرداری را نمیدهد ولی جزیرهای است بسیار زیبا که از مرکز آن میتوان هم طلوع و هم غروب خورشید را تماشا کرد. تنب کوچک دارای اسکله های نسبتا کوچک و باند فرودگاه کوچکی است که کاربرد نظامی دارد.

نام‌ه ای دیگر آن در قدیم تنب گَپ، تنب مار و تل مار بوده است. اين جزيره داراي معدن خاک سرخ است حد فاصل شمال‌غربي تا جنوب‌غ ربي، صخره‌اي است و ساير قسمت‌ه اي آن شني و ماسه‌اي مي‌باشد. نيمه‌ي شرقي جزيره از نيمه‌ي غربي آن مرتفع‌تر است و بخش‌هاي مركزي و جنوب جزيره نسبتاً صاف و مسطح هستند. 

به هنگام مد، بخشي از آن به زير آب مي‌ر ود. در برخي مناطق آن تنها گياهان مقاوم در برابر خشكي و شوري مي‌رويند. تنها موجودات زنده اين جزيره برخي پرندگان و مارها هستند و از همين رو آن را «تنب مار» نيز ناميده‌اند.

آشنایی با جزیره تنب کوچک/تصاویر

آشنایی با جزیره تنب کوچک/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار