gardeshban.ir

مدیرکل اسبق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان درباره شیوه مرمت‌های پیشین گنبد شیخ لطف الله و همچنین، قدمت کاشی‌های آن توضیحاتی را بیان کرد.
کد خبر: ۱۹۸۴۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸-1398 September 04
گردشبان (gardeshban.ir) :

عبدالله جبل‌عاملی، مدیرکل اسبق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان اظهار کرد: استاد پیرنیا همیشه می‌گفتند که برای مرمت برخی گنبدها مثل گنبد مسجد شیخ لطف‌الله، نیازی نیست که همه کاشی‌های آن برداشته و دوباره ساخته و نصب شود و این جمله همیشه در ذهن ما حک‌شده بود.

وی ادامه داد: به همین دلیل هم‌ زمانی که مدیرکل میراث فرهنگی بودم و هم ‌زمانی که به‌عنوان کارشناس ناظر فعالیت داشتم، به خاطر دارم که کاشی‌های گنبد شیخ لطف‌الله را کامل برداشته و بازسازی نمی‌کردیم اما اکنون و در مرمت اخیر این کار را انجام داده‌اند و می‌گویند چون درصد تعویضِ کاشی‌ها زیاد بوده این تصمیم را گرفته‌اند.

استادیار گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان با رد سخن معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان که اعلام کرده بود «کاشیِ هیچ گنبدی صفوی نیست»، گفت: این حرف درست نیست. شاید درباره مسجد امام که سه بار کاشی‌های آن برچیده و دوباره ساخته‌شده درست باشد اما گنبد شیخ لطف‌الله همیشه موضعی مرمت‌شده و نمی‌توان گفت که کاشیِ صفوی نداشته است.

جبل‌عاملی با تاکید بر ضرورت تصمیم‌گیری برای ادامه مرمت دیگر ترک‌های گنبد شیخ لطف‌الله در شورای فنی، خاطرنشان کرد: دو راه بیشتر نیست؛ یا باید بقیه ترک‌های گنبد به همین سبک و سیاق دو ترک اخیر نوسازی شود و یا این ترکِ مرمت‌شده باید برداشته شود و ترک دیگری که لعاب همرنگ تر و هماهنگ‌تری با بقیه ترک‌ها داشته باشد به‌جا آن ساخته شود.

وی یادآور شد: البته به‌مرورزمان و با بارندگی و تابش آفتاب، احتمال نزدیک شدن رنگِ ترک مرمت‌شده به سایر ترک‌ها وجود دارد.
 
ایسنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار