gardeshban.ir

آثار موجود در کوهستان‌های بانکول شیروان در استان ایلام، نشان از وجود یک شهر ساسانی به قدمت شهرهای تاریخی سیمره و دره‌شهر دارد.
کد خبر: ۲۰۴۹۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸-1398 September 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
آثار موجود در کوهستان‌های بانکول شیروان در استان ایلام، نشان از وجود یک شهر ساسانی به قدمت شهرهای تاریخی سیمره و دره‌شهر دارد.

شهر تاریخی گم گم مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان چرداول، بخش مرکزی، ۷ کیلومتری جنوب شهر آسمان‌آباد، دامنه کوه بانکول واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۶۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهر تاریخی گم‌گم در منطقه بسیار خوش آب و هوایی قرار دارد. استان ایلام به دلیل قرار گرفتن بین ایران و تمدن بین‌النهرین و قرارگیری در محدوده رشته کوه زاگرس از مراکز بسیار بااهمیت تاریخی و باستان‌شناسی ایران است که بررسی‌های باستان‌شناسان هر روز بر ارزش آن می‌افزاید.

شهر گم گم، سالیان دراز در پناه اعتقادات مذهبی و سنتی مردم که تخریب گور و جست و جوی ویرانه را ناشایست می دانند، در آرامشی جاودانه و به دور از قیل و قال کلنگ بود اما خواب هزارساله اش در اوایل قرن جاری با کلنگ باستان شناسان اروپایی برآشفت و درپی آن «دمورگان» فرانسوی و دیگرانی مانندخانم«فریااستارک» بلژیکی ازآن دیدار کردند.

نتیجه پژوهش و بررسی این دیرینه شناسان برای مجامع پژوهش تاریخی عجیب و غیرمنتظره بود. دمورگان اعلام کرد این محوطه تاریخی که هم اینک در زیر آوارخاک قرار گرفته «ماداکتو» پایتخت دوم و گمشده عیلام است.

این خبر در عهد قاجار، این محوطه تاریخی را به مرکز توجه پژوهشگران و البته قاچاقچیان اموال تاریخی تبدیل کرد.در دهه های بعد پژوهشگرانی مانند« استین» انگلیسی و برخی پژوهشگران ایرانی ادعای مورگان را باطل و این خرابه را مربوط به شهری به اسم «مهرجان قذق» و مربوط به دوره ساسانی _ اسلامی دانستند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار