gardeshban.ir

غذا و خوراک اقوام همچون سلامت، طبیعت و خرید می‌تواند مولفه‌ای برای جذب گردشگر به کشور باشد؛ مدتی است ورود دو اینفلوئنسر غذا به ایران، آشپزی ایرانی را در شبکه‌های اجتماعی سرزبان‌ها انداخت.
کد خبر: ۲۰۹۰۶
تاریخ انتشار : جمعه ۰۶ دی ۱۳۹۸-1398 October 06
گردشبان (gardeshban.ir) :

آشپزی ایرانی نیز همانند فرش این کشور، اساساً هنری است مردمی، که در خانه‌های مردم ساده یا حتی فقیر به دست زنان و دختران شهر و روستاهای این سرزمین پرورانده شده است. سنت پخت غذا  از ماندگارترین میراث‌های فرهنگ و تمدن ایرانیان است. در ایران هیچ آیین و مراسمی وجود ندارد که در آن غذا خوردن جایگاهی نداشته باشد. در تاریخ افسانه‌ای ایران آمده‌است که پختن غذا و خوردنی از دوران پادشاهی ضحاک آغاز شد.

پیش از آن دیوها به این هنر آشنایی داشتند و انواع غذاهای خوش و خوردنی‌های لذیذ را می‌پختند؛ اما قدیمی‌ترین دست‌نوشته‌ها در مورد آشپزی ایرانی به دوران ساسانیان بازمی‌گردد که در آن از واژه‌ی «خوالیگری» (به زبان پهلوی) برای اشاره به آن استفاده می‌شده است.

حالا با پیشرفت و شکوفایی جوامع و تسهیل فرهنگ سفر، خوراکی و غذا هم به مقصدی برای گردشگری تبدیل شده است و همه‌روزه گردشگران بیشماری صرفا برای چشیدن طعم یا تماشای فرایند آشپزیِ غذاهای خاص، به کشورهای مختلف سفر می‌کنند.

برای این منظور، دو نفر از منتقدان غذای مشهور و شناخته‌شده‌ طی دو ماه گذشته به ایران دعوت‌ شده‌اند تا سفره ایرانی را به تمام مردم دنیا معرفی کنند. نفر اول ترِوُر جیمز (Trevor James) است که بیش از ۶۰۰ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام و حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دنبال‌کننده در یوتیوب دارد.

سفر اینفلوئنسر مشهور دنیا به ایران

تاثیر سفر اینفلوئنسرهای غذا به ایران/ آشپزی ایرانی در منوی شبکه‌های اجتماعی

جیمز در اوایل آبان‌ماه وارد ایران شد و سفری دوهفته‌ای به تهران، مازندران، گرگان، مشهد و چابهار داشت. او از این سفرها گزارش‌هایی مبسوط آماده کرده و به اشتراک گذاشته است که با بازدیدهای میلیونی و بازخوردهای مثبت و امیدوارکننده‌ای مواجه شده‌اند. مثلا ویدیوی او از غذای خیابانی در تهران بیش از یک میلیون و ۳۰۰ بار دیده شده است یا ویدیویی که از مازندران به اشتراک گذاشته است، به مزر بازدید میلیونی رسیده است.

تاثیر سفر اینفلوئنسرهای غذا به ایران/ آشپزی ایرانی در منوی شبکه‌های اجتماعی

آخرین حضور او هم در ایران مربوط به یک تور غذای خیابانی دیگر در تهران می‌شود که پست آن در اینستاگرام یک میلیون و ۷۰۰ هزار بار دیده شده است. مجموعه بازدیدهای پست‌های جیمز ترور در تهران حدود ۶.۵ میلیون، در چابهار بیش از ۱.۵ میلیون، در مشهد نزدیک به ۵ میلیون، در گرگان بیش از ۱.۵ میلیون و در مازندران نزدیک ۲.۵ میلیون بوده است.

نفر بعدی که در راستای ترویج فرهنگ غذای ایرانی به کشورمان سفر کرد، مارک وینز بود که یک میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام و بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دنبال‌کننده در یوتیوب دارد. این منتقد غذای پرطرفدار در نیمه‌ آذر وارد ایران شد و به شهرهای تهران، رشت، ماسوله، تبریز، چابهار، شیراز و اصفهان سفر کرد.

تاثیر سفر اینفلوئنسرهای غذا به ایران/ آشپزی ایرانی در منوی شبکه‌های اجتماعی

تاثیر سفر اینفلوئنسرهای غذا به ایران/ آشپزی ایرانی در منوی شبکه‌های اجتماعی

این بازدیدها به قدری خوب بوده است که حتی با جستجوی عبارت Iran در گوگل هم می‌توان نتایجی از در ارتباط با این سفرها و معرفی غذاهای ایرانی مشاهده کرد.



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار