gardeshban.ir

در فاصله 20 کیلومتری از شمال تونس شهری افسانه ای و جذاب آرمیده، شهری به نام بوسعید که به لطف قرار گرفتنش بر روی صخره های پرشیب مشرف به دریای مدیترانه چشم اندازی خیره کننده ای را به زیر پای میهمانانش می آورد.
کد خبر: ۲۶۷۰۳
تاریخ انتشار : جمعه ۰۲ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
پناهگاهی آرامش بخش برای گریز از شلوغی های پایتخت تونس و دروازه ای محبوب برای افراد محلی و بازدیدکنندگان مشتاق. خیابان های دوست داشتنی و سنگ فرش شده آن با فروشگاه های هنری، غرفه های سوغاتی، کافه هایی عجیب و غریب پر شده اند. 

دیوارهای آبی و بافت سنتی آن چهره ای خیره کننده ای را به این شهر بخشیده و ترکیب زیبای نمای سفید ساختمان ها با گل های کاغذی رنگ و بوی خاصی به آن داده است.

بوسعید؛شهری افسانه ای و جذاب در دل تونس

تاریخچه

در واقع این نام بعد از مهاجرت ابو سعید ابن خالف ابن یحیی اتامینی ال یحیی رهبری مذهبی و مسلمانی زاهد که بیشتر عمرش را صرف تعلیم و آموزش مفاهیم دین اسلام در مسجد زیتونا (Zitouna) در تونس نمود، برای این شهر انتخاب گردید. 

وی بعد از سفرش به خاورمیانه و زیارت کعبه در مکه تصمیم به زندگی در دهکده ای کوچک و البته بسیار آرام به نام جبل المنار گرفت، معنای لغوی نام این دهکده در زبان عربی کوه آتش می باشد. 

دلیل انتخاب این نام بیرون آمدن فانوسی دریایی از دل کوه های آن در دوران باستان بود، فانوسی که هدایتگر کشتی های عبوری از خلیج تونس به شمار می رفت و آنها را در یافتن مسیر یاری می رساند. 

ابو سعید باقی مانده عمرش را صرف دعا و عبادت در جبل المنار نمود و سرانجام در سال 1231 درگذشت. آرامگاه آن به یک مکان زیارتی برای مسلمانان معتقد تبدیل شد و با گذشت زمان شهری در اطرافش رشد و پیشرفت نمود، شهری که به افتخار نام و یاد روح بزرگوار این رهبر پیشرو، ابو سعید نامیده شد. تا اوایل دهه 1920 هنوز هم خبری از بافت خیال گونه فعلی شهر و صحنه جذاب جدال رنگ آبی و سفید در آن نبود. 

تا اینکه نقاش و موسیقیدان معروف فرانسوی بارون رودالف دارلانگر (Baron Rodolphe d'Erlange) برای معرفی کردن هنرهایش به جهان عرب در سال 1909 به سیدی ابوسعید مهاجرت نمود و تا زمان مرگش یعنی در سال 1932 در همانجا ماند. 

از همان سال ها بود که حس و حال هنرمندانه و خلاقیت هایی بی بدیل در گوشه و کنار شهر نمایان شدند و سیدی ابوسعید به یک پناهگاه الهام بخش برای بسیاری از نقاشان معروف، نویسندگان و روزنامه نگاران تبدیل گردید. 

از مهم ترین عناصر الهام بخش هنری این شهر می توان به پل کی اشاره کرد، پلی که زیبایی هایش الهام بخش بسیاری از هنرمندان بود. آندره ژید (André Gide) نویسنده و برنده جایزه نوبل نیز در این شهر دارای خانه ای می باشد. 

در سیدی بوسعید چه کارهایی باید انجام داد

می توان از قدم زدن در خیابان های پرپیچ و خم و جذاب، کاوش در گالری های هنر شهر، استودیو ها و رستوران های برتر سیدی ابوسعید به عنوان یکی از جذاب ترین راه ها برای گذراندن وقت در میان بسیاری از گردشگران نام برد. 

در امتداد پیاده روهای زیبای آن غرفه هایی متعدد به چشم می خورد، غرفه هایی که می توان از طریق آنها سوغاتی ها و صنایع دستی این شهر همراه با یک بطری از رایحه دلنواز یاسمین را تهیه نمود. البته رفتن به فانوس دریایی جاییکه چشم اندازی دلربا و فریبنده از خلیج تونس در انتظارتان است را به هیچ وجه نباید فراموش کرد. 

اگر از پیاده روی خسته شده اید، بد نیست سری هم به خانه بارون رودالف دارلانگر بزنید. قصر النجمه الزهرا یا ستاره چشمگیر یکی از چشم نوازترین مقاصد برای عاشقان فرهنگ عربی به شمار می رود. کاخی با معماری نئو موریش (Neo-Moorish architecture) که از افتخارات تکنیک های ساختمان عربی و اندلس به شمار می رود.

قصری شگرف با دروازه های طاقی زیبا که مثال هایی منحصربه فرد از هنر حکاکی روی چوب، گچ کاری های فوق العاده و هنر موزائیک سازی بی نظیری را در دل خود جای داده. مرکز موسیقی عرب و مدیترانه (des Musiques Arabes et Méditerranéennes) گنجینه ای افسانه ای برای کاوش در جاذبه های موسیقی شناسی.

بوسعید؛شهری افسانه ای و جذاب در دل تونس

در کجا می بایست اقامت نمود

در سیدی بو سعید تنها 4 هتل برای انتخاب وجود دارد که از بین آنها محبوب ترینشان لا ویلا بلو (La Villa Bleue) است، یک خانه سنتی باشکوه که در ارتفاعات صخره های یک تفرجگاه ساحلی آرمیده. ساختمان آن در سایه هایی پرتلالو از رنگ های آبی و سفید غرق شده و با ستون کاری های مجلل، گچ کاری های شگرف و سنگ های مرمر بی نظیری مزین گردیده. 

این هتل بی نظیر تنها 13 اتاق را در دل خود جای داده و در دنیایی پرآرامش و با آغوشی باز پذیرای میهمانانش برای به ارمغان آوردن اقامتی خاطره انگیز خواهد بود. پناهگاهی آرامش بخش با یک رستوران لذیذ، دو استخر روباز بی نظیر مشرف به دریا و اسپایی فوق العاده. بعد از یک روز شلوغ و پرمشغله در حمام فوق العاده آن به استراحت و تمدد انرژی بپردازید و از شر خستگی های روزانه رها شوید. 

بوسعید؛شهری افسانه ای و جذاب در دل تونس

گزینه های برتر غذاخوری در سید بو سعید

در هنگام رفتن به رستوران باید دو موضوع را مد نظر قرار داد و از بین آنها یکی را انتخاب نمود، امتحان یک تجربه ماندگار از صرف غذا یا تجربه وعده ای سرسری و ارزان در کافه هایی مطمئن. 

البته انتخاب سومی هم وجود دارد آن هم امتحان (Au Bon Vieux Temps)است، رستورانی فوق العاده با باغی رمانتیک که به ارائه منویی وسوسه انگیز از انواع غذاهای مدیترانه ای و تونسی کلاسیک. 

لذت صرف این غذاهای مسحور کننده در کنار تماشای چشم اندازی فریبنده آب های زمردی اقیانوس و خدمات میهمان نوازی بی عیب و نقص آن کامل می شود. البته اگر بیشتر تشنه باشید تا گرسنه پیشنهاد می شود سری هم به کافه دِ ناتس (Café des Nattes) بزنید، یکی از جاذبه های سیدی بوسعید که مردم محلی و گردشگران با تمام وجود به آن عشق می ورزند. جاییکه چای نعنا، قهوه عربی و قلیان هایش بی نظیرند.

بوسعید؛شهری افسانه ای و جذاب در دل تونس

دسترسی به سیدی بو سعید

اگر سفر به تونس نیز جزوی از تور انتخابیتان است، سیدی بوسعید از مقاصدی است که توقف در آن الزامی می باشد. تورها و سفرهای گردشگری به سیدی بوسعید معمولا به وسیله اتوبوس انجام می شود، از این رو زیاد نباید نگران چگونگی دسترسی به آن بود. 

البته برای مسافرینی که به صورت مستقل و بدون گرفتن تور سفر می کنند، دسترسی به این شهر از طریق اجاره اتومبیل، تاکسی و یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی امکان پذیر خواهد بود. سیدی بوسعید به خطوط اتوبوس مرکزی متصل تونس با قطاری معروف به تی جی ام (TGM) متصل است. 

انجام این سفر با قطار حداقل 35 دقیقه زمان می برد. البته افراد تنبل و یا دارای مشکلات جسمانی توجه داشته باشند که برای رفتن از ایستگاه قطار تا مرکز شهر می بایست پیاده روی های طولانی را انجام دهند. 

بوسعید؛شهری افسانه ای و جذاب در دل تونس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار