gardeshban.ir

متن مصاحبه با سیدجواد مظلومی در مورد حج امسال و پیامد‌های شیوع ویروس کرونا براین مراسم، سلامتی حاجیان و بقیه امور مربوطه را در این مطلب بخوانید.
کد خبر: ۲۷۹۱۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹-1399 April 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری تاکید کرد که آخرین اعلام عربستان سعودی در خصوص مراسم حج، به تعلیق درآوردن این مراسم تا اطلاع ثانوی است؛ اما ایران آمادگی خود را برای حج امسال به عربستان اعلام کرد؛ اما آن‌ها تا این لحظه پاسخی نداده اند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد مظلومی درباره حج تمتع امسال اظهارداشت: ایران حدود ۶۰۰ کاروان حج دارد. هر یک از کاروانان یک مدیر و یک روحانی دارد. به سبب شیوع ویروس کرونا، آموزش‌های لازم به حاجیان را به صورت مجازی ارائه دادیم و کلاس‌های آموزشی در استان‌های مختلف کشور برای حاجیان برگزار شد. جمهوری اسلامی ایران از لحاظ اجرایی برای مراسم حج امسال آمادگی لازم دارد.

متن مصاحبه با سیدجواد مظلومی در مورد حج امسال و پیامد‌های شیوع ویروس کرونا براین مراسم، سلامتی حاجیان و بقیه امور مربوطه به شرح زیر است:

در حال حاضر و باتوجه به انتشار ویروس کرونا اقدامات مربوط به حج چگونه پیش می‌رود؟

همه ما می‌دانیم که حج برمسلمانان یک امر واجب و از مهم‌ترین مناسک دین اسلام می‌باشد، اما وظیفه مهمتری داریم و آن حفاظت از جان و سلامت انسان‌ها که امری واجب‌تر می‌باشد و می‌بایست از آنچه که به زندگی طبیعی انسان‌ها صدمه وارد می‌کند، دوری کنیم. پس در خصوص کرونا ما با احتیاط عمل می‌کنیم.

اما در مورد حج ما می‌توانیم هر دو واجب را اجرا کنیم؛ یعنی هم مناسک حج برگزار شود و هم سلامت عموم را رعایت کنیم و به همین دلیل باید به اجرای هر دو وظیفه به صورت همزمان اهمیت بدهیم و اگر نتوانستیم باید بگویم که امسال حج برگزار نخواهد شد، ولی رسیدن به این مرحله، بررسی‌های بسیاری را می‌طلبد؛ در هر صورت باید صبر کنیم تا ببینیم در روز‌های آینده چه پیش خواهد آمد.

نظر حکومت عربستان در این خصوص چیست؟

در این زمینه بین مسلمانان اختلافی وجود ندارد؛ همه ما برابر سلامتی عموم اتفاق نظر داریم. سوال این است که آمادگی برای این مراسم چگونه صورت می‌گیرد، پس باید یک برنامه ریزی دقیق داشته باشیم ما در ایران بسیاری از اقدامات را انجام دادیم و این امر در بقیه کشور‌ها با تفاوت‌های جزئی صورت گرفته است؛ زیرا حج امسال به دلیل کرونا بسیار متفاوت است.

آیا بین شما و حکومت عربستان در زمینه مراسم حج ارتباطی صورت گرفته است؟

آخرین اعلام عربستان سعودی تعطیلی مراسم حج تا زمان مناسب بود. ما وظایف خود را در قبال حاجیان به اتمام رساندیم و به عربستان نیز اعلام کردیم که آمادگی اعزام حاجی را داریم و تقریبا ۶۰۰ کاروان حاجی ایرانی از لحاظ آموزش لازم و مدیریت و راهنمایی، آمادگی کامل را دارند. ما امسال از روش آموزش از راه دور از طریق اینترنت برای حاجیان در بسیاری از استان‌ها کلاس‌های آموزشی لازم برگزار کردیم؛ اما حکومت عربستان تا الان پاسخی نداده است.

به نظر شما آیا لازم نیست در مورد حج نشست‌هایی به صورت ویدئو کنفرانس با عربستان سعودی و کشور‌های اسلامی برگزار کنید؟

مشکل این است که ما نمی‌دانیم در عربستان چه خبر است؛ اما برای شناخت امکانات و توانایی هر کشور در این زمینه گفتگو ضروری است و این روز‌ها گفتگوی مجازی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و آمادگی کشور‌ها برای این مساله بسیار مهم است.

آیا در حال حاضر ویدئو کنفرانس‌هایی میان ایران و عربستان برگزار می‌شود؟

نه ما و نه هیچ یک از کشور‌های اسلامی چنین نشست‌هایی را با عربستان برگزار نکردیم؛ اما ما به صورت روزانه با طرف‌های ذیربط در عربستان در تماس هستیم. اما آن‌ها هنوز تصمیم نهایی را به ما اعلام نکردند.

آیا فکر می‌کنید که ضرورتی برای همکاری و یا هماهنگی در انجام فریضه حج میان کشور‌های اسلامی و عربستان وجود دارد و آیا این مساله را مطرح کردید؟

از سال‌ها پیش ما به همین شیوه عمل می‌کردیم. ما با عربستان و دیگر کشور‌ها برای هماهنگی در خصوص ارسال کاروان حجاج و هتل‌ها و دیگر مسائل و وظایف تمام طرف‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم.

آیا کشور‌های دیگری نیز در این خصوص با عربستان در حال تماس هستند؟

بله. این مساله فقط مختص ما نیست بلکه تمام کشور‌های اسلامی به جزییات حج اهمیت می‌دهند و همگان اینک در انتظار خبر از جانب عربستان هستند تا بدانند در صورت رفتن به حج باید چگونه عمل کرد.

آیا ابعاد فاجعه منی بعد از گذشت ۵ سال مشخص شد؟

در این خصوص دست به تحقیقات گسترده‌ای زدیم و از عربستان خواستیم تا کمیته حقیقت یاب بر پایه‌های منطقی تشکیل شود. این مساله بسیار مهم است و می‌بایست برای هماهنگی و پیشبرد امور، توافقی میان عربستان و دیگر کشور‌های اسلامی که فرزندان خود را در منی از دست دادند، صورت بگیرد.

آیا عربستان با تشکیل این کمیته موافقت کرد؟ و به کجا رسید؟

نه. ما از آن‌ها درخواست کردیم، اما آن‌ها گفتند که این مساله در دست بررسی است و اینک تقریبا ۵ سال از این مساله گذشته است و این مدت بسیار طولانی است.

در این گونه حوادث باید آماده سازی کامل وجود داشته باشد؛ اما در آن سال در منی چنین آمادگی وجود نداشت؛ و تعداد بسیار زیاد بود. درباره شهدای سقوط جرثقیل نیز عربستان چک داد و ما این چک‌ها را به خانواده‌های متضرر تحویل دادیم، اما آن‌ها هنوز پولی دریافت نکردند و مساله اینک در دست وزارت خارجه است.

فاجعه منی و آنچه که بر مسلمانان رخ داد و حوادث پس از آن، به هیچ وجه مناسب نبود و ایران درصدد است تا در آینده اطلاعات جامع و مبتنی بر مطالعات متعدد در خصوص این حادثه ارائه دهد.

ایران از عربستان خواست تا کمیته‌ای برای تحقیق در حادثه منی بر پایه و اصول منطقی تشکیل دهد؛ پاسخ عربستان، اما این بود که این مساله تحت بررسی است. اینک ۵ سال از این مساله گذشته است که مدت زمان زیادی است.

درباره پرداخت غرامت به خانواده‌های شهدای ایرانی در حادثه سقوط جرثقیل در داخل حرم مکی، ایران چک‌هایی برای جبران خسارت متضرران از عربستان دریافت کرد، اینک مساله در دست وزارت خارجه است تا شیوه‌ای برای وصول چک بیابد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار