پاریس به خاطر داشتن یکی از امنترین و کارآمدترین سیستمهای حملونقل عمومی در جهان، به خود میبالد. درحالیکه متروی زیرزمینی این شهر بسیار گسترده است، این سامانه کاملاً امن بوده و بهمحض آشنایی با آن، کاربرد آسانی نیز دارد. قطارها معمولاً سر وقت به ایستگاه میآیند؛ اتوبوسهای شهری بسیار مجهز و بزرگ هستند و قطارهای سریعالسیر شهر، موسوم به آر ای آر (RER) یا با تلفظ خود فرانسویها «اِق اُو اِق» در مهمترین مراکز گردشگری توقف دارند.
بااینحال باید اعتراف کرد که سیستم حملونقل عمومی پاریس، پایتخت فرانسه ، کمی برای مسافران گیجکننده یا حتی ناامیدکننده است. در یک نمونه، قطارها و اتوبوسهای پاریس اغلب اوقات پر از مسافر هستند و موقعیت این شهر بهعنوان یکی از شهرهای پربازدید جهان کمکی به حل این موضوع نکرده است. یا اینکه بسیاری از خطوط مترو فاقد سیستم تهویهی مطبوع هستند؛ شاید این مسئله از منظر بومشناسی، اتفاقی مثبت باشد اما وضعیت متروهای پاریس در تابستان شبیه به حمام بخار میشود. بهعلاوه، حملونقل عمومی پاریس فاقد استانداردهای لازم برای استفادهی معلولین است.
افراد با آمادگی جسمی بالا ممکن است عاشق تونلها و راهپلههای بیانتهای مترو پاریس باشند که آنها را به اعماق زمین میبرد اما نبود آسانسور یا پلهبرقی در برخی از ایستگاهها میتواند در آخر یک روزِ خستهکننده تبدیل به کابوس شود. از نظر والدین همراه با بچههای کوچک یا کالسکه، این موضوع برای متروی پاریس ناامیدکننده است.
خبر خوب این است که دولتشهر پاریس هرساله بودجهی زیادی برای توسعه و بهبود واگنهای قطار، اتوبوسها و ترامواها در نظر میگیرد. انتظار میرود که در سالهای آتی، حملونقل عمومی در پاریس کارآمدتر، در دسترستر و راحتتر شود. ایستگاههای فراوان جدیدی در حال احداث هستند و همین امر گشتوگذار در اطراف پاریس را آسانتر از همیشه میکند.
این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با استفاده از وسایل حملونقل عمومی پاریس، بهمانند یک پاریسی اصیل در شهر جابجا شوید. در اینجا به معرفی انواع بلیطها، توصیهها و نکات کاربرد و ایمنیِ استفاده از وسایل حملونقل عمومی در پاریس خواهیم پرداخت.
سامانهی متروی پاریس درمجموع ۱۶ خط دارد که از طریق عدد، رنگ و نامهای ابتدا و انتهای خطوط از یکدیگر قابل تشخیص هستند. این ویژگیها به شما کمک میکنند تا بهدرستی مسیر خود را انتخاب کنید و بین خطوط جابجا شوید.
برای مثال، خط شمارهی ۴ به رنگ قرمز است و در حال حاضر ۲۷ ایستگاه دارد؛ این خط به پورته دو کلینانکورت/مری دو مونتروژ معروف است، زیرا از ایستگاه مری دو مونتروژ (Mairie de Montrouge) در جنوب شهر آغاز شده و تا پورته دو کلینانکورت (Porte de Clignancourt) در شمال ادامه دارد.
به این ترتیب، شما همواره باید در ابتدا مشخص کنید که قصد دارید راهی کدام ایستگاههای مرتبط با نامهای ابتدایی و انتهایی خطوط شوید. برای مثال، اگر در شاتله (Chatelet) هستید و باید به اودیون (Odeon) بروید، با نگاهی به نقشهی مترو متوجه میشوید که اودیون در جنوب شاتله به طرف پورته دورلئان (Porte d'Orléans) قرار دارد.
این موضوع وقتیکه شما سوار بر مترو میشوید بسیار مهم است زیرا امکان تغییر جهت بدون خروج از گیتهای گردان و عبور مجدد از گیتها وجود ندارد. این امر، در صورت داشتن بلیطهای تکسفره بهجای بلیطهای هفتگی یا ماهانه، میتواند اشتباهی پرهزینه باشد. بهعلاوه، برخی خطوط (بهخصوص خطوط ۷ و ۱۳) در نقاط کلیدی چند انشعاب پیدا میکنند؛ بنابراین مطمئن شوید که قبل از سوار شدن بر قطارها، کاملاً مسیر حرکت خود را بررسی کردهاید. حتماً مطمئن شوید که قطاری که سوار بر آن هستید، در ایستگاه موردنظر شما توقف دارد.
برای اطلاعات بیشتر درباره مترو پاریس و مشاهده نقشه آفلاین مترو به مقاله مترو پاریس مراجعه کنید
متروی پاریس در طول ساعات عادی خود، از دوشنبه تا پنجشنبه و یکشنبه از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۱:۱۵ بامداد فعالیت میکند. ساعات کاری متروی پاریس در روزهای جمعه و شنبه اندکی تغییر کرده و این سامانهی ریلی تا ساعت ۲:۱۵ بامداد فعال است. همین برنامه برای ساعات پایانی روز، قبل از شروع یک تعطیل رسمی و عمومی، نیز صادق است.
برای اینکه مطمئن شوید به آخرین قطار روز میرسید، باید تقریباً ۳۰ دقیقه پیش از تعطیل شدن مترو، خود را به ایستگاه برسانید؛ زیرا قطارهای ساعات پایانی، ایستگاههای مترو را با توجه به موقعیت مکانی هر ایستگاه، در زمانهای متفاوتی ترک میکنند.
برخی از خطوط متروی پاریس در خلال تعطیلات و رویدادهای مهم شهر، در تمام طول شب باز هستند؛ این خطوط در شب عید سال نو و رویداد موزهها و نمایشگاههای پاریس در ماه اکتبر، موسوم به شب سفید، در تمام طول شب از مسافران میزبانی میکنند. اگر در این رویدادها شرکت میکنید، قبل از آن حتماً برای کسب اطلاعات بیشتر، سری به وبسایت سازمان حملونقل عمومی پاریس بزنید.
معمولاً مترو و دیگر وسایل حملونقل عمومی در پاریس امن هستند، اما جیببرها نیز در بسیاری از خطوط مترو فعالیت میکنند. در هنگام سفر با وسایل حملونقل عمومی مراقب کیف پول و وسایل باارزش خود باشید.
تنها برخی از خطوط متروی پاریس دسترسی برای افراد ناتوان را ممکن کردهاند. اگر دارای معلولیت یا ناتوانی حرکتی هستید، حتماً از قبل نسبت به وضعیت هر ایستگاه مطلع شوید.
مسافران حاضر در قطارها موظف هستند تا صندلی خود را به افراد ناتوان، سالخوردگان، زنان باردار یا مسافرانی با بچههای کوچک بدهند. اگر شما هم به یک صندلی احتیاج داشتید، بدون هیچ تأملی از دیگران کمک بخواهید؛ بهعلاوه فراموش نکنید که به دنبال مسافران دارای ناتوانی حرکتی برای دادن صندلی خود به آنها باشید.
میتوان بلیطها و کارتهای شبکهی حملونقل عمومی پاریس را در هر ایستگاه مترو، قطار سریعالسیر یا تراموا و حتی به هنگام سوار شدن بر اتوبوس تهیه کرد. آنها همچنین در مراکز اطلاعات گردشگری پاریس در اطراف شهر موجود هستند و گاهی میتوان این بلیطها را از دکههای روزنامه یا سیگارفروشی خریداری کرد.
با توجه به مدتزمان اقامت شما، میزان استفادهی شما از وسایل حملونقل عمومی و برنامهی شما برای سفرهای روزانه به مکانهایی چون کاخ ورسای یا دیزنی لند پاریس ، احتیاج است بین بلیطهای متروی تکسفره، بلیطهای چندتایی (موسوم به کارنه) یا کارتهای مترو، یک گزینه را انتخاب کرد. در ادامه به گزینههای موجود و توصیههای استفاده از بلیط مناسب اشاره خواهیم کرد.
این بلیطهای تکسفره مناسب سفر با مترو، قطارهای سریعالسیر (RER)، اتوبوس یا تراموا در مناطق ۱ و ۲ پاریس هستند. امکان جابجایی با این بلیطها بین وسایل حملونقل عمومی وجود دارد. شما میتوانید با بلیطهای تی پلاس (T+) از مترو به قطارهای سریعالسیر وارد شوید، اما باید از یک بلیط ثانویه برای جابجایی بین مترو/قطارهای سریعالسیر و اتوبوس یا تراموا استفاده کنید. شما باید برای خروج از قطارهای سریعالسیر نیز بلیط خود را به همراه داشته باشید؛ بنابراین بلیط خود را تا انتهای مسیر دور نیندازید.
از تاریخ ژوئن ۲۰۱۹، میتوان با قیمت ۱.۹ یورو یک بلیط تکسفره خریداری کرد، درحالیکه قیمت همین بلیط خریداریشده از داخل اتوبوس ۲ یورو است. مجموعهی ۱۰ عددی از بلیطهای مترو، موسوم به کارنه، قیمتی در حدود ۱۴.۹ یورو برای بزرگسالان و ۷.۴۵ یورو برای کودکان زیر ۱۰ سال دارد.
این کارتها مناسب سفرهای نامحدود در پاریس با مترو، قطارهای سریعالسیر، تراموا، اتوبوس و قطارهای محلی انجمن مسیرهای ملی و همچنین حومهی پاریس برای مدت ۵ روز هستند. بهعلاوه میتوان از این کارتها برای دیدار از موزهها، جاذبهها و رستورانهای ویژه نیز استفاده کرد.
اگر قصد دیدار از پاریس و نواحی اطراف آن بهطور گسترده را دارید، یکی از این کارتها تهیه کنید. کارتهای مخصوص مناطق ۱ تا ۵ برای دیدار از کاخ ورسای یا دیزنیلند پاریس مناسب بوده و کارتهای مخصوص مناطق ۱ تا ۸ بخشهای وسیعتری از شهر را پوشش میدهند. خرید این کارتها برای سفرهای آسان و راحت با مترو، قطارهای سریعالسیر و اتوبوسها ارزشمند است و به شما امکان ورود به بسیاری از جاذبههای محبوب گردشگری در پاریس را نیز میدهد. اگر قصد دیدار از موزهها و جاذبههای مهم پاریس در سفر خود به این شهر را دارید، بد نیست تا به این گزینه هم فکر کنید.
این بلیطها مناسب سفرهای نامحدود در پاریس و اطراف آن هستند، اما مزایای بلیطهای پاریس ویزیت را ندارند. قیمت یک بلیط روزانه، با توجه به تعداد نواحی تحت پوشش آن، از ۷.۵ یورو آغاز میشود، درحالیکه حداقل قیمت یک بلیط هفتگی ۲۰ یورو است.
برای کسب اطلاعات بیشتر، میتوان به وبسایت سازمان حملونقل محلی پاریس مراجعه کرد. امکان دانلود رایگان نقشهها، جستوجوی جدول زمانی و همچنین آگاهی از اطلاعاتی چون قیمت بلیطها، مشکلات و جزئیات دیگر از طریق این سایت ممکن است.
قطارهای سریعالسیر آر ای آر شامل ۵ خط سریعالسیر میشود که در محدودهی پاریس و حومهی آن حرکت میکنند. این قطارها برخلاف متروی پاریس، تنها در خارج از محدودهی شهری توقف دارند. قطارهای آر ای آر میتوانند شما را سریعتر به مقصد برسانند، زیرا در مقایسه با مترو ایستگاههای کمتری برای توقف دارند.
مرکز اصلی ورود و خروج قطارهای آر ای آر در پاریس، ایستگاه شاتله لیال (Châtelet-Les Halles) است. دیگر ایستگاههای مهم این قطارها شامل گار دو نورد (Gare du Nord)، سن میشل/نوتردام و گار دو لیون (Gare de Lyon) میشوند. آر ای آر که از سوی شرکتی متفاوت از متروی پاریس اداره میشود، در نگاه اول میتواند کمی گیجکننده باشد اما زمان ثابت میکند که این وسیلهی نقلیه نیز ارزش خود را دارد.
تقریباً ۲۰ دقیقه طول میکشد تا با این قطارها از ایستگاه دانفِرت روشِرو (Denfert-Rochereau) در جنوب پاریس به گار دو نورد در شمال رفت. همین مسیر با مترو حدود ۳۰ دقیقه طول میکشد.
خطوط آر ای آر نیز بهمانند مترو با حروف (از حرف A تا حرف E) و نامهای ابتدایی و انتهایی هر خط مشخص میشوند. بااینحال، آر ای آر در مقایسه با مترو پیچیدهتر است، زیرا هر خط در یک نقطهی مشخص به چندین مسیر تقسیم میشود و همین امر احتمال گم شدن شما را، در صورت اشتباه سوار شدن، افزایش میدهد. توصیههای پیش رو کمک میکند تا سفر شما راحتتر باشد:
ساعات کار خطوط آر ای آر متنوع است، اما این قطارها بهطور میانگین از ساعت ۵:۱۵ صبح تا نیمهشب یا ۱۲:۳۰ بامداد فعالیت میکنند.
وقتیکه از پاریس دیدن میکنیم، تلاش برای آشنایی با نحوهی استفاده از اتوبوسها بهمنظور گشتوگذار در شهر شبیه به یک چالش به نظر میرسد. اما اتوبوسهای پاریس میتوانند در مقایسه با مترو یا قطارهای آر ای آر جذابتر و بیدردسرتر باشند. صرف زمان برای آشنایی با اتوبوسهای تمیز و مطلوب پاریس، ارزش خود را دارد. ۶۴ خط اتوبوسرانی در محدودهی شهر پاریس فعالیت میکنند و میتوان با این اتوبوسها به هرکجا که مترو میرود رفت. بهعلاوه، اتوبوسهای شهری مقاصد متنوعتری را نیز پوشش میدهند.
اگر دارای معلولیت هستید یا سالمند محسوب میشوید، میتوانید بهمراتب راحتتر سوار اتوبوسهای پاریس شوید؛ امروزه اکثر اتوبوسهای شهریِ پاریس مجهز به رمپهای مخصوص صندلی چرخدار هستند؛ امری که همچنان در متروی این شهر دیده نمیشود.
ایستگاههای اتوبوس در تمام شهر یافت میشوند و اغلب محلی برای استفاده از خطوط مختلف هستند. اخیراً بخش عمدهای از ایستگاههای اتوبوس مجهز به سامانهی الکترونیکی اطلاعات شدهاند و به شما میگویند که اتوبوس بعدی چه زمانی به ایستگاه میرسد. نقشههای هر محله و مسیر حرکت اتوبوسها نیز در اکثر ایستگاهها نصب شده است. بهعلاوه میتوان این نقشهها را از دفاتر اطلاعات گردشگری پاریس نیز تهیه کرد.
اتوبوسهای پاریس با دو عدد و نامی در انتهای خط مشخص میشوند. میتوان از بلیطهای متروی تی پلاس یا کارتهای هفتگی و ماهانه برای سوار شدن بر اتوبوسها استفاده کرد، اما همانطور که پیشتر گفته شد درصورتیکه قبلاً از یک بلیط تکسفره برای ورود به مترو استفاده کرده باشید، نمیتوانید از همان بلیط برای ورود به اتوبوس هم استفاده کنید. بااینحال، شما میتوانید با یک بلیط در مدت ۹۰ دقیقه بین ۲ اتوبوس، بدون پرداخت هزینهی اضافی، جابجا شوید. وقتیکه سوار اولین اتوبوس شدید، از راننده بخواهید تا بلیط شما را مهر بزند.
برخی از مسیرهای اتوبوسرانی بسیار جذاب هستند و میتوانند گزینهای ارزانقیمت برای گشتوگذار در پاریس باشند:
ساعات کاری اتوبوسهای پاریس بسیار متنوع است اما خطوط اصلی معمولاً کار خود را از ساعت ۵:۳۰ صبح آغاز میکنند و تا نیمهشب فعال هستند. با افتتاح خط شبانه در سال ۲۰۰۶ در پاریس، جغدهای شب به آرزوی خود برای گشتوگذار در شهر و حومهی آن، بدون کمترین دردسر، رسیدند. اتوبوسها ایستگاههای خود را در فاصلهی زمانی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ترک میکنند.
پاریس در قرن نوزدهم میلادی دارای خط تراموا بود. این خط بعدها برچیده و با خطوط مترو جایگزین شد. اما افزایش جمعیت و نیاز برای ارتباط پاریس با حومههای آن، بازگشت خطوط تراموا به شهر را رقم زد.
بسیاری از توریستها نمیدانند که اصلاً باید از تاکسی در پاریس استفاده کنند یا خیر. پاسخ به این سؤال کوتاه است؛ شما بهندرت به تاکسیهای پاریس احتیاج پیدا خواهید کرد، مگر اینکه به سبب معلولیت یا ناتوانی حرکتی یا عدم تمایل به استفاده از وسایل حملونقل عمومی بخواهید از آنها استفاده کنید.
اگر انتخاب شما یک تاکسی است، مطمئن شوید که موارد زیر را رعایت خواهید کرد:
اگر از گشت زدن با دوچرخه در اطراف شهر لذت میبرید، با این پرسش روبهرو خواهید شد که آیا این ایدهی خوبی به هنگام اقامت در پایتخت فرانسه محسوب میشود؟ درحالیکه پاریس دارای سامانهی دوچرخههای اجارهای خود، موسوم به ولیب (Velib)، است، این طرح همچنان کمبودهای فراوانی دارد:
به این دلایل، ما دوچرخه را به توریستها پیشنهاد نمیدهیم. بااینحال، بسیاری از شرکتهای گردشگری دارای تورهای مخصوص دوچرخه و سِگوِی (اسکوترهای برقی) برای گشت در اطراف شهر هستند. آنها معمولاً کلاه ایمنی در اختیار شما قرار میدهند و بهترین و امنترین مسیرها را پیشنهاد میکنند.
پاریس، در صورت ورود شما به آن با اطلاعات کامل، شهر نسبتاً آسانی برای گشتوگذار است. در انتها به توصیههایی اشاره خواهیم کرد که به شما کمک میکند بهمانند یک پاریسی در شهر گشت بزنید و از سردرگمیهای غیرضروری دوری کنید.