gardeshban.ir

آنتالیا فقط سواحلش نیست! آیا تا به حال در میان لیست جاذبه های گردشگری آنتالیا، به «موزه باستان شناسی آنتالیا» برخورده‌اید؟
کد خبر: ۴۱۱۵۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 19
گردشبان (gardeshban.ir) :

موزه باستان شناسی آنتالیا در سال 1922 مانند یک گنجه ظاهر شد! گنجه‌ای که قرار بود گنج درونش را از گزند غارتگرانی همچون ایتالیا، آلمان، انگلیس و… حفظ کند. در این سال که هم‌زمان با سال‌های پایانی حکومت عثمانی بود، در مسجدی به نام «علاالدین» بنیان موزه باستان شناسی آنتالیا گذاشته شد.

تاریخچه موزه باستان شناسی آنتالیا

هدف این ساز‌وکار مصون ماندن آثار به‌ جا مانده از زمان حجر تا زمان حکومت عثمانیان بود. نهایتا در سال 1972 مصنوعات ارزشمند این گنجه به ساختمان فعلی موزه باستانشناسی آنتالیا انتقال پیدا کرد.

ترکیه کشوری است که در طول تاریخ تحت نفوذ حکمرانان گوناگونی بوده است؛ مانند رومی‌ها، یونانی‌ها و عثمان‌ها. همین موضوع بسیار کمک کرده است که طیف وسیعی از آثار باستانی را در این موزه شاهد باشیم.

موزه باستان شناسی آنتالیا بیش از 5000 اثر کهن را در دل خود جا داده و در سال 1988 جایزه ویژه اروپا را نصیب خود کرده است.

معماری موزه باستان شناسی آنتالیا

موزه باستان شناسی آنتالیا، موزه‌ای با وسعت 7000 متر مربع است که برای بازدید کامل از آن، 4 تا 5 ساعت از روزتان را باید برایش کنار بگذارید. این موزه بزرگ، 14 تالار دارد که 13 تالار در فضای بسته و 1 گالری در محیط سرباز موزه است.

هرکدام از این سالن‌ها از دوره‌ی تاریخی خاصی حکایت می‌کنند و آثار آن دوره را به معرض تماشا گذاشته‌اند.

معماری موزه آنتالیا


یکی از عواملی که به فضاسازی موزه کمک می‌کند، معماری آن است. پیش از ورود به ساختمان اصلی موزه دو دیواری که به سبک خانه‌های قدیمی در ترکیه ساخته شده‌اند، خودنمایی می‌کنند.

این موزه علاوه بر مکانی برای بازدید علاقه‌مندان، یک مرکز حفاری بین‌المللی نیز به حساب می‌آید. باستان‌شناسان انگلیسی، فرانسوی، ترک، آلمانی، آمریکایی، اتریشی و… از جمله فعالان این مرکز هستند.

اگرچه آثار تاریخی و به طور کلی تاریخ، روایت‌گر روزگاریست که به پایان رسیده و تمام شده است؛ اما با دیدن باستان‌شناسانی که در حال تکاپو برای کشفِ گذشته‌اند، احساس می‌کنید گذشته همچنان در جریان است!

فهرست تالارهای موزه باستان شناسی آنتالیا

همان‌طور که گفته شد، موزه باستانشناسی آنتالیا متشکل از 14 بخش است. این بخش‌ها عبارتند از:

  1. تالار تاریخ طبیعی (Natural History Hall)
  2. تالار ماقبل تاریخ (Pre-History Hall)
  3. تالار تاریخچه اولیه (Proto-History Hall)
  4. تالار دوره کلاسیک (Classic Period Hall)
  5. تالار مجسمه‌سازی (Statuary Hall)
  6. تالار مجسمه‌های امپریالیستی (Hall of Imperial Statues)
  7. تالار تابوت (Sarcophagus Hall)
  8. تالار موزاییک (The Mosaic Hall)
  9. تالار مصنوعات کلیسا (Hall of church artifacts)
  10. تالار اشیا کوچک (Hall of Small Objects)
  11. تالار سکه‌ها (Hall of Coins)
  12. تالار آثار دوره ترکی-اسلامی (Turkish – Islamic Period Works)
  13. تالار آثار مردم‌نگاری (Ethnographic Hall)
  14. بخش کودکان (Children’s section)

 آشنایی با بخش های پربازدید موزه باستان شناسی آنتالیا

هر مکانی بخش‌هایی دارد که بیشتر به چشم می‌آیند و در خاطر می‌مانند. در رابطه با موزه باستان شناسی آنتالیا هم بعضی تالارها جور دیگری بازدیدکنندگان را سر ذوق می‌آورند، که قصد دارم در این بخش 4 تالار محبوب را به شما معرفی کنم.

تالار سکه ها؛ براق‌های چشم‌نواز!

در تالار سکه‌ها انواع سکه‌ با جنس‌های مختلف دیده می‌شود. هرکدام از این سکه‌ها به دوره تاریخی خاصی تعلق دارد که همین تنوع و امکان بررسی و مقایسه آن‌ها با یکدیگر، سبب جذابیت زیاد این تالار شده است.

تالار سکه ها


پیشنهاد می‌کنم حتی اگر زمان کافی برای بازدید از تمام تالارها را ندارید، تالار سکه‌ها را از دست ندهید. سکه‌هایی با جنس طلا، مس، نقره و الکترون در این بخش وجود دارد که سیر تاریخی و پیشرفت سکه‌ها را به خوبی نشان می‌دهد. سکه‌های پادشاهی و شهری، از جذاب‌ترین سکه‌ها برایتان خواهند بود.

باغ گالری؛ قدم زدن در گذشته

گالری فضای باز موزه باستان‌ شناسی آنتالیا یکی دیگر از بخش‌های محبوب این موزه است. قدم زدن در هوای آزاد و محیطی سرسبز، لذت تماشای تخته‌سنگ‌های قدمت‌دار را دوچندان می‌کند.

باغ گالری


تخته‌سنگ‌هایی که به دلیل اندازه‌ بسیار بزرگشان نمی‌توانند در داخل تالارها قرار بگیرند، در این بخش مستقر شده‌اند.

تالار مجسمه‌سازی؛ دورهمی خدایان!

بی‌شک تالار مجسمه‌سازی که به تالار خدایان نیز شهرت دارد، از خیره‌کننده‌ترین بخش‌های موزه باستان شناسی آنتالیا به حساب می‎آید.

این تالار پر از افسانه و داستان است. داستان خدایانی که روزی منشا قدرت‌های گوناگون شناخته می‌شدند و جای تعجب است که امروز به‌راحتی و با صلح در کنار هم آرام گرفته‌اند!

تالار مجسمه‌سازی


مجسمه‌هایی در این تالار دیده می‌شوند که متعلق به قرون 2 و 3 میلادی دوره روم هستند و در حفاری‌های شهر باستانی پرگه کشف شدند. مینروا، زئوس، آرتمیس، هارپوکراتس، آفرودیت، آسکلپیوس، تایچی، ملایگر، هکات، هرمس و مارسیاس از جمله خدایانی هستند که در یک گوشه از تالار در انتظارتان نشسته‌اند.

تالار مردم نگاری؛ زندگی به سبک گذشتگان

از هزار و یک اثر تاریخی پرداستان هم که بگذریم، تصور اجدادِ انسان‌های امروزی همواره جالب است. در تالار مردم‌نگاری مصنوعاتی دیده می‌شود که نحوه زندگی گذشتگان را برایمان مصور می‌کند. مصنوعاتی همچون فرش‌ها، لباس‌های سنتی، سلاح‌های جنگی، کاشی‌کاری‌های دوره سلجوقی و عثمانی، نسخه‌های خطی، شمعدان‌ها، مجموعه بزرگی از قاشق‌های چوبی و حتی وسایل نقلیه‌ای که به اسب‌ها متصل می‌شده و… .

تالار مردم نگاری در موزه باستان شناسی آنتالیا


جالب‌ترین بخش این تالار، بازسازی یک خانه معمولی آناتولی در قرن 19ام است. دیدن این آثار، تصور زندگی در آن زمان و مقایسه ناخودآگاهی که با زندگی امروزی می‌شود، حس جالبی را در بازدیدکنندگان به وجود ‌می‌آورد.

بخش کودکان؛ فرصتی برای کشف علایق

لزوما هر مکانی که برای بزرگسالان جذاب است، برای کودکان دلچسب نیست! موزه هم می‌تواند از همان مکان‌هایی باشد که در حالت معمول توسط کودکان انتخاب نمی‌شود.

اتفاق بسیار خوبی که در موزه باستانشناسی آنتالیا شاهد آن هستیم، طراحی بخشی مخصوص کودکان است. شاید با خودتان بگویید بخش‌های مخصوص کودکان در بسیاری از جاها وجود دارد و اتفاق خاصی نیست؛ اما آنچه که این بخش را متمایز می‌کند، سرگرم شدن کودکان با برنامه‌های تاریخی است.

سالن مخصوص کودکان در ابتدای درب ورودی موزه قرار دارد که در نوع خود، برای اولین بار در ترکیه دیده می‌شود. در ویترین‌های این بخش، اسباب‌بازی‌های مختلف کودکان در زمان گذشته و صندوق‌های پول عتیقه دیده می‌شود.

بخش کودکان در موزه باستان شناسی آنتالیا


فرصت انجام فعالیت‌های آموزشی مانند ترمیم‌های ساده، مجسمه سازی و طراحی سرامیک از جاذبه‌هایی است که کودکان را ترغیب به حضور در این بخش می‌کند. بدیت ترتیب هم شما مجال بازدید متمرکزتر پیدا خواهید کرد، هم کودکان می‌توانند از وقت گذراندن در موزه احساس رضایت کنند. البته حضور کودکان در این بخش اجباری نیست و اگر تمایل داشته باشند می‌توانند همراه خانواده خود به بازدید از تالارها مشغول شوند.

خاطره‌ای خوش برای کودکان که می‌تواند سبب بیدارشدن علاقه‌شان به تاریخ و باستان‌شناسی شود.

دسترسی به موزه باستان شناسی آنتالیا

موزه باستان شناسی آنتالیا  حوالی منطقه قدیمی کالیچی (kaleiçi) واقع شده است. بهترین راه برای رسیدن به موزه، استفاده از وسایل‌نقلیه عمومی مانند تاکسی یا ترامواست. برای استفاده از تراموا، باید تراموای Antik-nostalji tramvay را سوار شده و در ایستگاه موزه پیاده شوید.

اما اگر تاکسی انتخاب شماست، از راننده بخواهید شما را به محله کنیالتی، خیابان موراتپاشا ببرد.

ساعت کار موزه باستان شناسی آنتالیا

در حال حاضر موزه باستان شناسی آنتالیا، در تمام روزهای هفته از ساعت 8:30 تا 19 پذیرای بازدیدکنندگان است. اما باتوجه به متغیر بودن ساعات کاری موزه و همچنین روزهای آن، حتما قبل از حضور در موزه ساعت و روز بازدیدتان را از طریق سایت یا شماره تماس موزه، چک کنید.

شماره تماس: 02422385688

هزینه ورود به موزه

هزینه ورود به موزه و بازدید از آن 45 لیر است.

لوکیشن موزه باستان شناسی آنتالیا روی گوگل مپ

خوب است بدانید…

اگر در حال برنامه‌ریزی برای بازدید از موزه باستان شناسی آنتالیا هستید، پیشنهاد می‌کنم برای نهایت استفاده از زمان و مکان، این چند نکته را هم با من همراه باشید:

  1. بازدید از ساحل کنیالتی را که بسیار به موزه نزدیک است، در برنامه‌ خود قرار دهید و با یک تیر، دو نشان بزنید.
  2. عکس‌برداری در موزه ممنوع است، پس تا می‌توانید چشمانتان را از دیدن آثار تاریخی جذاب این موزه پُر کنید!
  3. در مجموعه موزه باستان شناسی آنتالیا، یک فروشگاه سوغاتی‌ تاریخی وجود دارد که فرصت خوبی برای خرید هدیه برای دیگران یا یادگاری‌ای برای خودتان است.
  4. موزه بخش‌های زیادی دارد که ممکن است خسته و نسبت به ادامه بی‌میلتان کند. پیشنهاد می‌کنم در چنین حالتی به جای نیمه‌کاره رها کردن موزه، سری به کافه موزه بزنید و خستگی درکنید. قول می‌دهم تاریخ و گذشتگان منتظرتان بمانند!

سالانه جمعیت زیادی از گردشگران برای بازدید از این موزه به آنتالیا می‌آیند و بسیار از آن استقبال می‌کنند. فرصت بازدید از موزه باستان شناسی آنتالیا را از دست ندهید.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار