gardeshban.ir

به نظر می‌رسد چیزی تا رقم خوردن اتفاقی تاریخی برای ساکنان منطقه بهشتی اورامانات باقی نمانده است.
کد خبر: ۴۲۶۲۶
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ تير ۱۴۰۰-1400 April 25
گردشبان (gardeshban.ir) :

چیزی تا رقم خوردن اتفاقی تاریخی برای ساکنان منطقه بهشتی «اورامانات» باقی نمانده است.

اورامانات منطقه‌ای زیبا، تاریخی، بکر و دست نخورده بین کرمانشاه و کردستان است؛ منطقه‌ای با روستا‌هایی چسبیده به هم و خانه‌های سنگی و پلکانی که سقف یکی حیاط خانه دیگری است. بر اساس شواهد باستانی سکونت انسان در هورامان از دوران پارینه سنگی میانی تا دوران معاصر بوده است.

پهنه جغرافیایی منطقه اورامانات شامل شهرستان پاوه و شهرستان جوانرود، بخشی از ثلاث باباجانی و قسمتی از شهرستان روانسر در استان کرمانشاه و در استان کردستان نیز شهرستان سروآباد و کامیاران و سنندج است.

از حدود چهارسال قبل یعنی سال ۱۳۹۶ اقدامات برای ثبت جهانی شدن اورامانات در دستور کار قرار گرفت؛ اما اقدامات اساسی از سال ۱۳۹۸ شروع شد. پس از پیگیری‌های زیاد، ارزیاب یونسکو ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ وارد ایران شد و تیرماه ۱۴۰۰ را زمان رسیدگی به این پرونده اعلام کرد.

حالا، اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو پس از وقفه یکساله به دلیل شیوع کرونا، از ۲۵ تیر تا ۹ مرداد در شهر فوجوئوی چین برگزار خواهد شد. نشستی که قرار است در آن پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات به همراه راه آهن تاریخی از ایران مورد داوری قرار گیرند. مونسان وزیر میراث فرهنگی در سفر چند روز پیش خود به استان کردستان اعلام کرد «اورامانات تا پایان تیر ثبت جهانی خواهد شد» و این نویدی برای جهانی شدن و رونق اقتصادی این منطقه است.

ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، علاوه بر رونق اقتصادی آن منطقه، فرصتی ویژه برای جذب گردشگر خارجی به کشور و آن منطقه را فراهم می‌کند.

ایران تاکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو (میراث فرهنگی ملموس) ۲۲ مورد ثبت‌شده دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: چغازنبیل (شوش)، میدان امام (اصفهان)، تخت جمشید (فارس)، بیستون (کرمانشاه)، شهر تاریخی یزد، بازار تبریز، کاخ گلستان (تهران) و شهر سوخته (سیستان و بلوچستان). همچنین آثار ایران در فهرست میراث طبیعی یونسکو دشت لوت و جنگل‌های هیرکانی هستند.

در حال حاضر چین و ایتالیا هر کدام با ۵۵ مکان رکورد بیشترین مکان‌هایی را که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند، در اختیار دارد.

حالا باید منتظر ماند و دید در ۱۴ روز آینده و پس از بررسی پرونده‌های مختلف از همه کشورها، آیا اورامانات به عنوان جدیدترین اثر تاریخی و طبیعی ایران به ثبت جهانی می‌رسد یا نه؟


باشگاه خبرنگاران


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار