gardeshban.ir

جزیره ایستر، ادینبورگ اسکاتلند و بندر کیلوا کیسیوانی تانزانیا چه ویژگی مشترکی دارند؟ آن‌ها هنوز مجسمه‌ها، قلعه‌ها یا ویرانه‌هایی را نشان می‌دهند که گواهی بر گذشته غنی بشریت است، اما این مکان‌های نمادین نیز با آینده‌ای نامعلوم روبه‌رو هستند، زیرا اثرات تغییرات آب‌وهوا برخی از مهم‌ترین سازه‌های فرهنگ و تاریخ جهان را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۴۵۷۷۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰-1400 July 12
گردشبان (gardeshban.ir) :

در واقع می‌توان گفت که تجهیز مسئولان میراث فرهنگی جهان، دولت‌ها و مردم به داده‌های مناسب به حفظ گذشته ما کمک می‌کند. هزاران مکان و میراث ساخته دست بشر در سراسر جهان به‌طور فزآینده‌ای با حوادث شدید آب‌وهوایی، افزایش سطح آب دریا یا دوره‌های مکرر گرما روبه‌رو هستند. برخی از میراث تاریخی حتی ممکن است قبل از کشف ناپدید شوند. در حال حاضر، دانشمندان، مدیران فرهنگی و سیاست‌گذاران به دنبال داده‌های آب‌وهوایی هستند تا این تغییرات را درک کرده و گذشته ما را نسبت به آینده مقاوم‌تر کنند.

تهدیدهای شدید و خزنده

دکتر آدام مارکام، معاون برنامه آب‌وهوا و انرژی در اتحادیه دانشمندان نگران می‌گوید: «چندین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی وجود دارد که بسیار نگران‌کننده است. بر اساس تحقیقات اخیر، سیلاب‌های عمده می‌تواند بیش از 10 درصد از 1200 ویژگی میراث جهانی یونسکو را تا پایان قرن تحت تاثیر قرار دهد، در حالیکه فرورفتگی زیر آب و ساحل می‌تواند تقریبا همه سایت‌های ساحلی مدیترانه یونسکو را نیز در معرض خطر قرار دهد.»

پروفسور کریستینا سببیونی، محقق ارشد در موسسه علوم جوی و آب‌وهوا (ISAC) در ایتالیا می‌گوید: «هر دو رویداد شدید و پدیده‌هایی که به تدریج در حال چرخش هستند و مربوط به چرخه آب می‌شوند، تاثیر زیادی بر میراث خواهند داشت. شستشو و فرسایش به دلیل بارش می‌تواند حتی روی سخت‌ترین مصالح، از جمله سنگ مرمر تاثیر بگذارد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که میزان شستشو در اروپای مرکزی و شمالی، آلپ ایتالیا و شمال اسپانیا افزایش یابد. افزایش رطوبت هوا در آینده همچنین می‌تواند تبلور بیشتری از نمک دریا را در جو مشاهده کند که به تمام مواد و سطوح آسیب می‌رساند.»

این در حالی است که افزایش سطح دریا تهدیدی برای میراث مناطقی مانند مدیترانه است. دکتر مارکام می‌گوید: «شهرهایی مانند راونا در ایتالیا یا آرل در فرانسه در آینده تهدید خواهند شد. بقایای یونان و روم باستان در جزیره دلوس در حال آسیب‌دیدن از دریا هستند، زیرا افزایش سطح آب از زیر، آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در پایان این قرن، ونیز که مدت‌ها تحت تاثیر ترکیبی از افزایش دریاها و غرق شدن زیر خاک‌ها برای چندین دهه قرار گرفته بود، می‌تواند با سطح آب بالاتر، بین 11 تا 110 سانتی متر مواجه شود.»

میراث فرهنگی و باستانی فقط ساختمان‌ها و مجسمه‌ها نیستند. در سراسر قطب شمال، منطقه‌ای که دو برابر سریع‌تر از متوسط ​​جهانی گرم می‌شود، ممکن است بیش از 180000 مکان باستان‌شناسی در گرینلند، لاپلند و روسیه را با ذوب شدن و گرم شدن خاک‌های زیر زمینی تهدید کند.



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار