gardeshban.ir

محققان ادعا می‌کنند سنگ فضایی ۱۹۰ فوتی مورد نظر که تا ۹ میلیون مایل از زمین فاصله دارد ممکن است قطعه جدا شده‌ای از ماه باشد.
کد خبر: ۴۷۴۹۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰-1400 August 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
یک مطالعه جدید ادعا کرده است که یک سیارک مرموز نزدیک به زمین به اندازه یک چرخ و فلک می‌تواند قطعه‌ای باستانی از ماه باشد.
 
اطلاعات کمی در مورد این سیارک به نام Kamo`oalewa که پنج سال پیش کشف شده است، وجود دارد، اما تجزیه و تحلیل نور منعکس شده از سنگ فضایی ۱۹۰ فوتی نشان می‌دهد که این سیارک از همان مواد معدنی موجود در سنگ‌های ماه و در ماموریت‌های آپولو ناسا ساخته شده است. این سیارک یکی از معدود شبه ماهواره‌های شناخته شده است که به عنوان زیر مجموعه‌ای از سیارک‌های نزدیک به زمین دور خورشید می‌چرخد، اما نسبتاً نزدیک به زمین باقی می‌ماند. در واقع این سیارک تکه بزرگی از سنگ بوده که از برخورد‌ها یا منظومه شمسی اولیه باقی مانده است.

کشف قطعه‌ای باستانی از ماه توسط محققان

تیمی از کارشناسان به رهبری دانشگاه آریزونا گفتند که هنوز نمی‌دانند چگونه این قطعه از ماه جدا شده است، به این دلیل که هیچ سیارک شناخته‌شده دیگری با منشأ قمری وجود ندارد. رنو مالهوترا، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد علوم سیاره‌ای دانشگاه آریزونا که بخش تجزیه و تحلیل مداری این مطالعه را رهبری می‌کند در این باره توضیح داد: "این قطعه، نمونه‌ای از سیارک‌های نزدیک به زمین نیست و بعید است که یک سیارک نزدیک به زمین خود به خود در مدار شبه ماهواره‌ای مانند کاموئوالوا حرکت کند. این سیاره بیشتر از ۳۰۰ سال آینده در این مدار خاص باقی نخواهد ماند. همچنین تخمین می‌زنیم که حدود ۵۰۰ سال پیش به این مدار رسیده است".

سیارک Kamo`oalewa توسط تلسکوپ PanSTARRS در هاوایی در سال ۲۰۱۶ کشف شد. قطر این سیارک بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ فوت است و حدود ۹ میلیون مایل از زمین فاصله دارد و فقط برای چند هفته از زمین می‌توان آن را رصد کرد. همچنین از آنجا که به دلیل اندازه نسبتا کوچک آن، برای رصد به یکی از بزرگترین تلسکوپ‌های روی زمین نیاز است، تیمی از محققان به سرپرستی دانشجوی فارغ التحصیل علوم سیاره‌ای، بن شارکی، از تلسکوپ دوچشمی بزرگ تحت مدیریت دانشگاه آریزونا برای رصد Kamo'oalewa استفاده کردند.

کشف قطعه‌ای باستانی از ماه توسط محققان

Kamo`oalewa حدود چهار میلیون بار کم‌نورتر از کم‌نورترین ستاره‌ای است که چشم انسان در آسمان تاریک می‌بیند. ال کنراد، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: این مشاهدات چالش برانگیز با قدرت تلسکوپ‌های دوقلوی ۸.۴ متری امکان پذیر شد. شبه ماهواره‌ها مدار‌های بیضی شکل به دور خورشید را دنبال می‌کنند که بسیار شبیه مدار زمین است. به نظر می‌رسد که آن‌ها اغلب مانند ماه در حال چرخش به دور زمین هستند، اما در واقع به جای زمین، از نظر گرانشی به خورشید متصل هستند.


باشگاه خبرنگاران


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار