gardeshban.ir

ساحل فرش خاکی هرمز یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که در جزیره هرمز و در کرانه خلیج فارس قرار دارد.
کد خبر: ۴۸۵۰۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰-1400 September 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
ساحل فرش خاکی هرمز یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که در جزیره هرمز و در کرانه خلیج فارس قرار دارد. سالیانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران از اقصا نقاط جهان برای تماشای این ساحل رنگارنگ به جزیره هرمز سفر می‌کنند. 

تنوع جنس و رنگ خاک بخش‌های مختلف این منطقه ناشی از وجود ترکیبات گوناگونی است که هر یک چشم‌انداز منحصر به‌فردی را ایجاد کرده‌اند. زیبایی و اصالت نفس‌گیر این قسمت از ایران را در کم‌تر نقطه‌ای از جهان می‌توان یافت.

این ساحل زیبا در ۸ کیلومتری بندرعباس و در بخش غربی جزیره هرمز قرار دارد. جزیره هرمز با گونه‌های جانوری متنوع و چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبا و منحصر به‌فرد از توابع قشم است و در حاشیه خلیج فارس جا خوش کرده است. 

نام ساحل فرش خاکی از گذشته‌های نه چندان دور به یادگار مانده است. پیش از این، عده‌ای از سرشناس‌ترین هنرمندان بومی و غیر بومی در روزهای پایانی سال در جزیره هرمز گردهم می‌آمدند. 

آن‌ها با استفاده از حاک رنگارنگ این منطقه، تابلو فرش وسیع، زیبا و پر نقش‌ونگاری را در کرانه خلیج فارس ایجاد می‌کردند. با انجام این کار، گویی می‌خواستند در این‌همه شکوه و شگفتی سهمی داشته باشند.

به این ترتیب، جزیره هرمز در نوروز هر سال با فرش خاکی و منحصر به‌فرد خود میزبان گردشگران فراوانی بود که اغلب برای تماشای آن به این جزیره سفر می‌کردند. با این حال، گذشت زمان ثابت کرد انجام این کار برای محیط زیست منطقه چندان مناسب نیست. 

محدودیت خاک، اثرات نامطلوب حاصل از جابه‌جایی مداوم آن و همچنین، شسته شدن و از دست رفتن خاک حمل شده به ساحل توسط امواج دریا از مهم‌ترین دلایل توقف پروژه‌هایی از این دست به حساب می‌آید. این روزها، گردشگران، هنرمندان و اهالی بومی منطقه بیش از هر زمان دیگری به حفاظت از محیط زیست فکر می‌کنند.

ساحل فرش خاکی هرمز؛ از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران+عکس

چرا بازدید از ساحل فرش خاکی هرمز را پیشنهاد می کنیم؟

• برخورداری از طبیعت و فضای بسیار آرامش‌بخش و منحصر به‌فرد

• شرایط آب‌وهوایی عالی به‌ویژه از اواسط پاییز تا اوایل بهار

• چشم‌اندازهای بسیار زیبا و رنگارنگ ناشی از وجود کانی‌ها و مواد معدنی متنوع

• وجود برخی از جذاب‌ترین پدیده‌های زیست محیطی نظیر چند نمونه از مهم‌ترین گنبدهای نمکی جهان

• برخورداری از گونه‌های جانوری متنوع

• منظره درخشان دریای مملو از فیتوپلانکتون‌ها در شب

ساحل فرش خاکی هرمز؛ از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران+عکس

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ساحل فرش خاکی هرمز

از مهم‌ترین ویژگی‌های این ساحل زیبا می‌توان به طبیعت بسیار آرام و زمین رنگین آن اشاره کرد. گردشگرانی که به این ناحیه سفر می‌کنند با کمال شگفتی شاهد خاکی هستند که هم‌چون رنگین‌کمانی سحرآمیز با بیش از ۹۰ طیف رنگی گوناگون تزئین شده است. وجود کانی‌ها و مواد معدنی متنوع از اصلی‌ترین دلایل رنگارنگ بودن این منطقه است. جالب است بدانید، خاک بعضی از قسمت‌های این منطقه خوراکی است و به‌عنوان چاشنی در طبخ برخی از غذاها به‌کار می‌رود.

جزیره هرمز و ساحل بی‌نظیر آن را می‌توان موزه وسیعی از انواع کانی‌ها دانست. تلالو این کانی‌ها در زیر نور خورشید منظره‌ای تماشایی را خلق کرده و بیننده را مسحور می‌کند. بسیاری از زمین‌شناسان با مراجعه به این منطقه درباره عناصر تشکیل‌دهنده سنگ‌ها و لایه‌های گوناگون زمین مطالعه کرده و با تاریخ زمین‌شناسی این ناحیه آشنایی می‌یابند.

علاوه بر این‌ها، ساحل هرمز خاستگاه تعدادی از مهم‌ترین گنبدهای نمکی جهان است. این گنبدهای نمکی در نوع خود کم‌نظیر بوده و از جذاب‌ترین پدیده‌های زیست محیطی به حساب می‌آیند. در عین حال، این جزیره زیستگاه آهوان، لاکپشت‌ها و دلفین‌های فراوانی است که جذابیت این ناحیه را دوچندان می‌کنند.

چگونه به ساحل فرش خاکی هرمز برویم؟

سفر به جزیره هرمز از روش‌های گوناگونی امکان‌پذیر است. هر یک از گردشگران با توجه به شرایط ویژه خود و با در نظر گرفتن هزینه‌های احتمالی، مناسب‌ترین روش مسافرت به این خطه زیبا را انتخاب می‌کنند. پیش از هر چیز، لازم است بدانید جزیره هرمز فاقد فرودگاه است. بنابراین، سفر هوایی به این منطقه از طریق تهیه بلیط هواپیما به مقصد بندرعباس یا قشم امکان‌پذیر خواهد بود.

در ادامه مسیر، مسافران با استفاده از قایق‌های تندرو و اتوبوس‌های دریایی می‌توانند به این جزیره تماشایی رسیده و بر روی ساحل فرش خاکی هرمز قدم بگذارند. گردشگرانی که مسافرت زمینی را ترجیح می‌دهند با استفاده از قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی می‌توانند به بندرعباس سفر کنند. همان‌طور که قبلا گفته شد، با استفاده از اتوبوس‌های دریایی می‌توان مسیر بندرعباس به هرمز را طی کرد.

جاهای دیدنی نزدیک به ساحل فرش خاکی هرمز

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف ساحل فرش خاکی هرمز می‌توان به دره رنگین کمان اشاره کرد. دره رنگین کمان با لایه‌ها و رسوبات رنگین تصویری شگفت‌انگیز را در مقابل چشم گردشگران ایجاد کرده است. دره مجسمه‌ها هم از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که در جنوب غربی جزیره هرمز و در فاصله‌ای نزدیک با ساحل فرش خاکی قرار دارد. در این مکان مجموعه‌ای از صخره‌های طبیعی و باستانی را می‌توان دید که در طول قرن‌ها در اثر وزش باد و تلاطم آب فرسایش یافته و اشکال بدیعی را خلق کرده‌اند.

در سفر به جزیره هرمز گردشگران می‌توانند از ساحل لاکپشت‌ها نیز بازدید کنند. این ساحل زیبا و ماسه‌ای در مجاورت جاده اصلی قرار گرفته و محل تخم‌گذاری لاکپشت‌های این ناحیه است. قلعه پرتغالی‌ها از دیگر مکان‌های دیدنی نزدیک به ساحل فرش خاکی است. 

این بنای تاریخی یادگار دوران اشغال جزیره توسط پرتغالی‌ها است و از بخش‌های گوناگونی نظیر برج دیدبانی، آب‌انبار و عبادتگاه تشکیل شده است. ساحل مفنق هرمز با رنگ‌های باورنکردنی در کنار دریایی سرشار از فیتوپلانکتون‌ها قرار دارد. وجود این موجودات بسیار ریز در تاریکی شب درخشش و جلوه شگفت‌انگیزی را ایجاد می‌کند.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به ساحل فرش خاکی

در اطراف ساحل فرش خاکی هرمز اقامتگاه‌ها و هتل‌هایی وجود دارند که میزبان گردشگران خواهند بود. از این جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی ماجرا: ۱.۲ کیلومتر

• فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی چوک: ۹۰۰ متر

• فاصله تا اقامتگاه چندل: ۳۵۰ متر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار