gardeshban.ir

حاجي بادامي يکي از معروف‌ترين شيريني‌هاي سنتي يزد است که اندازه کوچکي دارد و به‌راحتي به جاي قند، در کنار چاي خورده مي‌شود.
کد خبر: ۵۰۷۶۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰-1400 November 21
گردشبان (gardeshban.ir) :


حاجي بادامي يکي از معروف‌ترين شيريني‌هاي سنتي يزد است که اندازه کوچکي دارد و به‌راحتي به جاي قند، در کنار چاي خورده مي‌شود.

اين شيريني ساده محبوبيت زيادي در سراسر کشور دارد. نوع شمالي اين شيريني هم مشهور است.

درست کردن حاجي بادامي تنها به حدود ۱۵ دقيقه زمان نياز دارد.

مواد لازم براي ۲۰ تا ۳۰ عدد شيريني

زرده تخم مرغ: ۳ عدد
پودر قند: يک ليوان فرانسوي دسته‌دار
جوش شيرين: ۱/۳ قاشق چاي خوري
پودر بادام: حدود ۲۰۰ گرم (تا جايي که خمير نرمي ايجاد شود)
پودر هل: يک قاشق چاي خوري
زعفران آب شده غليظ: يک قطره
جوز هندي: يک قاشق چاي خوري

طرز تهيه

► مرحله اول؛ آماده کردن خمير شيريني

در اولين مرحله از طرز تهيه شيريني عيد حاجي بادوم يزدي بايد فر را با دماي ۱۶۰ درجه سانتي‌گراد روشن کنيد تا گرم شود. سپس ۲ سيني در اندازه متوسط انتخاب کنيد و سطح آن‌ها را با کاغذ روغني مخصوص شيريني بپوشانيد. زرده تخم مرغ‌ها را جدا کنيد و يک کاسه بريزيد. سپس پودر قند را به آن اضافه کنيد و با همزن آن قدر مواد را بزنيد تا کاملاً کرم رنگ و کشدار شود.

بعد از هم زدن تخم مرغ و پودر قند، پودر هل، زعفران آب شده و جوش شيرين را به مواد اضافه کنيد و هم بزنيد. در اين مرحله از طرز تهيه شيريني حاجي بادام براي عيد ديگر از درجه کند همزن استفاده کنيد و همان‌طور که مواد در حال ترکيب شدن هستند، به آرامي آرد بادام را اضافه کنيد.

آن قدر به اين کار ادامه دهيد تا خمير منسجم شود و در يک قسمت کاسه جمع شود و ديگر به دست نچسبد. به ياد داشته باشيد که از آرد بادام در اين شيريني به جاي آرد معمولي استفاده مي‌شود، پس اگر خودتان قصد درست کردن اين آرد را داريد، حتماً چند بار بادام آرد شده را الک کنيد و مطمئن شويد که کاملاً له شکل آرد درآمده است.

► مرحله دوم؛ درست کردن شيريني

در دومين مرحله از طرز تهيه شيريني حاجي بادام يزدي بايد خمير را با دست به گلوله‌هايي به اندازه فندق درآوريد و در سيني که از قبل روي آن کاغذ روغني قرار داديد، بگذاريد. بعد از اينکه يک سيني را پر کرديد، آن را براي حدود ۱۲ تا ۱۵ دقيقه در طبقه وسط فر قرار دهيد.

بعد از اين زمان يک شيريني را از وسط به دو نيم تقسيم کنيد. وسط شيريني حاجي بادام خانگي شما نبايد نرم باشد و بايد حالت ترد و شکننده‌اي داشته باشد. بعد از آماده شدن شيريني‌ها سيني را از فر خارج کنيد و سيني دوم را در فر بگذاريد. اجازه دهيد کمي سرد شوند و بعد شيريني‌ها را از کاغذ روغني جدا کنيد.

مي‌توانيد اين شيريني ساده و خوشمزه را براي عيد درست کنيد و از عطر و طعم لذيذ آن در کنار خانواده لذت ببريد.

نکات و فوت و فن‌هاي طرز تهيه شيريني حاجي بادام يزدي

توجه کنيد که در طرز تهيه حاجي بادام خانگي بايد حتماً از پودر بادام بدون پوست استفاده کنيد.
در طرز تهيه شيريني حاجي بادام يزد بهتر است پودر بادام و پودر قند قبل از استفاده دو بار الک شوند تا در انتها بافت شيريني بهتر شود.

به ياد داشته باشيد که اگر از طرز تهيه شيريني حاجي بادام خانگي به خوبي پيروي کنيد، سطح شيريني شما کمي ترک مي‌خورد.

استفاده از زعفران در طرز تهيه حاجي بادام اختياري است و شما مي‌توانيد اين شيريني را بدون هيچ رنگ دهنده‌اي درست کنيد.

براي درست کردن پودر بادام خانگي، مي‌توانيد ابتدا بادام‌ها را براي چند دقيقه در آب جوش بيندازيد. سپس اجازه دهيد سرد شوند و پوست بادام‌ها را کاملاً جدا کنيد. بعد از کندن پوست بادام آن‌ها را براي چند دقيقه روي يک پارچه پهن کنيد تا خشک شود. سپس کمي با حرارت ملايم روي يک ماهيتابه تفت دهيد تا کاملاً خشک شوند. سپس آن‌ها را آسياب کنيد و بعد از الک کردن براي درست کردن اين شيريني حاجي بادام يزدي استفاده کنيد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار